• altevi

Resa med tvååring, Mallorca eller Kreta?

Hej hej
    Hoppas på att f lite restips av er. Jag och sambon och vår tvååring ska åka på en resa en vecka i sommar, antingen till Kreta eller Mallorca (Hej Svensson Svensson ;) Vad skulle ni rekommendera och varför? Nån som varit på nåt mysigt barnvänligt ställe med fina vyer? Vi är ute efter barnvänlig omgivning och gärna nära till vacker strand :)

• Svar på tråden Resa med tvååring, Mallorca eller Kreta?
  • JA77

Det är faktiskt vilket som om ni väljer barnvänliga hotell.

• altevi

Ja, det har du nog rätt i :) Vilket är vackrast då om man är ute efter fina stränder med turkost vatten? ;)

• JA77

Jga tycker faktiskt att det är saksamma där också. :) Ofta krävs det dock att man lämnar turiststråken och åker på egna utflykter om man vill se turkost vatten!

• vackrastarflow

tycker det är hugget som stucket.

På Mallorca är helheten väldigt fin, och inte alls så Svensson Svensson som man tror. Jämför man Palma med Chania så är Palma mycket roligare och mindre turistigt.
    Stranden i Alcudia är grym! Ljust turkos vatten och vit sand. Däremot är Alcudia rätt tråkigt, uppbyggt runt turism bara i princip.

Kreta är inte lika vackert tycker jag såvida man inte tar sig till speciella ställen. Kreta har underbara små vikar, men man måste köra för att nå dem. Bra stränder hittar man där också.

På båda öarna gagnas man av att hyra bil och köra runt, om så bara för en dag. Maten är bra på båda öarna, men väldigt olika
    Grekerna är lite trevligare och mysigare tycker jag. Men Mallorca är finare rent utseendemässigt och inte lika nedgånget.

Jag älskar Kreta, men jag skulle välja Mallorca före vilken dag som helst. Älskar den ön, och då är jag inte sån som gillar turistställen. Så länge man håller sig borta från Palma Nova/Magaluf/Santa Ponsa så får man en genuin och fin upplevelse! Det är inte så konstigt att Mallorca är kändisön där massor av stora kändisar har köpt hus.

• Ullis 74
    altevi skrev 2009-04-18 18:58:48 följande:
    Ja, det har du nog rätt i :) Vilket är vackrast då om man är ute efter fina stränder med turkost vatten? ;)
    Vill du ha turkost vatten är Mallorca absolut bättre. Kommer inte ihåg att vattnet var det på Kreta, men jag har inte varit på östra delen. I Chania och Rethymnon påminner badstranden mer om här hemma, lite brun sand och mörkare vatten.

Mallis är helt oslagbart om man reser med barn.
  • red rose 06

mallorca ha finast strand om du vill ha turkos vatten ó vit sand :)

• Agapi

håller VERKKLIGEN inte med om att stranden här i Retymnon är som hemma! Har varit på mallorca två gånger.

En gång i stanta ponsa som har en underbar strand, men inte så mycke mer av de jag kommer ihåg (var bara 13 när vi var där) och i alcudia. Alcudia är strandmessigt väldigt likt retymnon enligt mej.

Nu är jag bosatt på kreta så självklart föredrar jag de =) Lång fin standstrand, jätte mysig stad och massor med restauranger både för de som vill ha de typiskt turistigt och de som vill gå där de praktisktaget bara är greker.

Bor på ett hotell ca 50 meter från stranden och vi har många barn familjer här. Hitils har jag inte hört någon klaga =)

• Happy82

Om man är ute efter stranden skulle jag också föreslå Mallis Alcudia.. mycket bättre är KRETA

Svar på tråden Resa med tvååring, Mallorca eller Kreta?