• Busbellan

Ni med barn på ca 21 mån, hur många tänder har de?

Min dotter på 21 mån har haft samma antal tänder sen hon var ca 10 mån, hon har 10 stycken.
    Det jag tycker är lite konstigt är att hon inte ens fått 4 tänder i mitten i överkäken än, där är bara två. Man tycker ju att hon borde fått de 4 i mitten i alla fall vid det här laget.
    Saken är den att det saknas några tänder på mig och sånt kan ju vara ärftligt.
    Är det fler barn i samma ålder som inte har de tänderna än?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Ni med barn på ca 21 mån, hur många tänder har de?
  • Buff och Plopp

hej.
    Min dotter (drygt 20 månader) har fått 15 tänder. Bara på senaste månaden har 4 st ploppat fram

Ok, så det är ärftligt med får få tänder? Fick du inte heller alla när du var liten? eller var det sen när mjölktänderna tappades och nya kom?

• Busbellan
    Buff och Plopp skrev 2009-04-20 18:28:52 följande:
    hej.Min dotter (drygt 20 månader) har fått 15 tänder. Bara på senaste månaden har 4 st ploppat fram Ok, så det är ärftligt med får få tänder? Fick du inte heller alla när du var liten? eller var det sen när mjölktänderna tappades och nya kom?
    Jag hade alla mjölktänder, men de kom i lite konstig ordning. Antagligen för att det inte var något som puttade på ovanfrån på vissa av dem.
    Det är två av de permanenta tänderna jag saknar
  • Buff och Plopp
    Nogula skrev 2009-04-20 18:33:57 följande:
    Jag hade alla mjölktänder, men de kom i lite konstig ordning. Antagligen för att det inte var något som puttade på ovanfrån på vissa av dem.Det är två av de permanenta tänderna jag saknar
    När ska/kan man gå till tandläkaren med de små? Kan inte se vår lilla busiga envisa unge sitta i en tandläkarstol och öppna munnen

Har din dotter haft besvär när tänderna kommit? Min har ofta fått ont, lite feber (ja fast det enl vissa inte har nått samband...) och så totalt matvägrar hon i några dagar... och sömnen, pust.... mycket skrik och gråt!!!!
  • Busbellan
    Buff och Plopp skrev 2009-04-20 19:13:09 följande:
    När ska/kan man gå till tandläkaren med de små? Kan inte se vår lilla busiga envisa unge sitta i en tandläkarstol och öppna munnen Har din dotter haft besvär när tänderna kommit? Min har ofta fått ont, lite feber (ja fast det enl vissa inte har nått samband...) och så totalt matvägrar hon i några dagar... och sömnen, pust.... mycket skrik och gråt!!!!
    Ja, när kindtänderna kom var det inte roligt, hon fick 4 på en gång. I den perioden slutade hon nästan äta och har tyvärr inte börjat ordentligt igen än.
    Hon var även lös i magen.
    Här går man till tandläkaren först vid 1 år, bara för lite information. Men det tackade vi nej till denna gången eftersom vi varit på det två gånger innan. Nästa besök är vid 3 år.
    Men vi var även i vintras en gång efter att hon slagit i tänderna i asfalten
  • Nikki S

Jag tror inte att det är någon fara att hon inte har fått tänderna kvar. Se på det positivt att de ploppar upp sent eftersom det blir mindre påfrestning på mjöktänderna då. Min dotter på 18 mån har nog runt 16 tänder och har haft det ett tag. Är du orolig så ta kontakt med en tandläkare eller fråga nere på bvc.

• Buff och Plopp
    Nogula skrev 2009-04-20 21:26:12 följande:
    Ja, när kindtänderna kom var det inte roligt, hon fick 4 på en gång. I den perioden slutade hon nästan äta och har tyvärr inte börjat ordentligt igen än.Hon var även lös i magen.Här går man till tandläkaren först vid 1 år, bara för lite information. Men det tackade vi nej till denna gången eftersom vi varit på det två gånger innan. Nästa besök är vid 3 år.Men vi var även i vintras en gång efter att hon slagit i tänderna i asfalten
    Här fick man tandläkarinfo tidigt. Tror lillan var högst 5 månader. Den mesta informationen hade jag glömt bort sen när de första tänderna kom

hur går det förresten med tandborstningen? Här går det väl ok. Men bara om hon själv får hålla tandborsten
  • snuppis07

Min dotter är också 21 månader och har 10 tänder. Hon fick nästan alla tänder när hon var 18 månader. Är inte orolig, känns som de skulle dyka upp snart.

Svar på tråden Ni med barn på ca 21 mån, hur många tänder har de?