• Anonym (nojig mor?)

Fler med barn som har tättsittande ögon?

Mitt barn är 1 år och har sedan födseln haft vad jag tycker tättsittande ögon. Jämfört med andra barn är det uttalat. Jag vet att jag råkade festa till rejält just i början på v 3 då det är stor risk att förstöra groddbladen som just då utvecklas och då man kan få skador på framhjärnan. Symtomen kan just bli tätsittande ögon om inte framhjärnan delat sig som den ska.

Fler som har barn med tättsittande ögon men som blev normala?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-18 23:32
    v3 =fostrets ålder. Enligt BM alltså i v5 i graviditesmått räknat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-19 00:15
    Tack alla för värdefulla synpunkter en stressad mor behövde höra mitt i vardagsruschen och hårt arbete.

• Svar på tråden Fler med barn som har tättsittande ögon?
  • Anonym (mmm)

Anonym (nojig mor?) skrev 2009-04-18 22:23:45 följande:

Mitt barn är 1 år och har sedan födseln haft vad jag tycker tättsittande ögon. Jämfört med andra barn är det uttalat. Jag vet att jag råkade festa till rejält just i början på v 3 då det är stor risk att förstöra groddbladen som just då utvecklas och då man kan få skador på framhjärnan. Symtomen kan just bli tätsittande ögon om inte framhjärnan delat sig som den ska.Fler som har barn med tättsittande ögon men som blev normala?
    Men i vecka 3 vet man inte att man är gravid! Vad har du hört det att ditt festande då skulle skada ditt barns ögon?
  • Alfabetet

Alkoholen når inte ens barnet de första veckorna.

• Anonym

Har inga barn men jag har hört att ju senare barnen föds, ju tätare sitter ögonen.
    Jag har ganska tättsittande ögon och föddes nästan 3 v för sent.
    Väninnan som är född två månader för tidigt har ögonen jättelångt ifrån.

Tycker det stämmer in på alla som jag vet är födda för tidig eller för sent (fast den infon har man ju inte om allt å alla).

Ögonen utvecklas ju på sidorna av huvudet (som på ett grodyngel), och sedan flyttar allt ihop sig ju.

Gick du över BF med ditt barn?

• Anonym (nojig mor?)

Anonym (mmm) skrev 2009-04-18 22:26:52 följande:

Anonym (nojig mor?) skrev 2009-04-18 22:23:45 följande:
    Men i vecka 3 vet man inte att man är gravid! Vad har du hört det att ditt festande då skulle skada ditt barns ögon?
    Jag har läst det i en bok i embryologi. Och o,.alkoholen når visst fostret i v 3. Det står i den embryologiboken just att i början på v 3 vet oftast inte kvinnan hon är gravid och riskera skada fostret genom att dricka alkohol. Stora mängder alkohol kan ge holoproencephali och skador på de celler som ska vandra under gastrulationen. Detta kan då ge FAS/FAE skador som just dåligt delad framhjärna som man kan se som tättsittande ögon.

Denna är en bok skriven av professorer i anatomi och embryots utveckling så jag tror det är sant...(embryology av Langman)
  • Anonym (nojig mor?)
    Anonym skrev 2009-04-18 22:30:11 följande:
    Har inga barn men jag har hört att ju senare barnen föds, ju tätare sitter ögonen. Jag har ganska tättsittande ögon och föddes nästan 3 v för sent.Väninnan som är född två månader för tidigt har ögonen jättelångt ifrån.Tycker det stämmer in på alla som jag vet är födda för tidig eller för sent (fast den infon har man ju inte om allt å alla).Ögonen utvecklas ju på sidorna av huvudet (som på ett grodyngel), och sedan flyttar allt ihop sig ju.Gick du över BF med ditt barn?
    nej mitt barn föddes i v38

Däremot har jag en bekant vars barn är född 2 mån förtidigt med ögon långt ifrån. Men å andra sidan känner jag folk som också är födda 2 mån för tidigt med normalt avstånd mellan ögonen...
  • Anonym (mmm)

Anonym (nojig mor?) skrev 2009-04-18 22:33:06 följande:

Anonym (mmm) skrev 2009-04-18 22:26:52 följande:
    Jag har läst det i en bok i embryologi. Och o,.alkoholen når visst fostret i v 3. Det står i den embryologiboken just att i början på v 3 vet oftast inte kvinnan hon är gravid och riskera skada fostret genom att dricka alkohol. Stora mängder alkohol kan ge holoproencephali och skador på de celler som ska vandra under gastrulationen. Detta kan då ge FAS/FAE skador som just dåligt delad framhjärna som man kan se som tättsittande ögon.Denna är en bok skriven av professorer i anatomi och embryots utveckling så jag tror det är sant...(embryology av Langman)
    Vad är stora mängder då?
  • Anonym (mmm)

I vecka 3 är det inte ens ett foster , bara massa celler

• Anonym

Om du känner dig orolig så be om ett läkarutlåtande. Vi på FL kan aldrig ge dig rätt svar och din oro finns ju där...

• Anonym (nojig mor?)

Anonym (mmm) skrev 2009-04-18 22:37:22 följande:

Anonym (nojig mor?) skrev 2009-04-18 22:33:06 följande:
    Vad är stora mängder då?
    Att man blir rejält full..det råkade jag bli då..Visste inte jag var gravid.
  • Anonym

Men allvarligt......................ska den här tråden egentligen ligga i sandlådan eller vad är ert problem!

Svar på tråden Fler med barn som har tättsittande ögon?