• Zana1

Potatismos och falukorv i ugn? recept

Hur gör jag detta?Ska moset stekas i ungnen också? tack

• Svar på tråden Potatismos och falukorv i ugn? recept
  • tisteln

Jag brukar inte ha moset i ugnen - å andra sidan brukar jag använda kokt potatis..

Så här gör jag:
    ta en ugnsfast form, smord
    önskad längd falukorv - skiva den, men inte helt igenom, så den fortf hänger ihop (som hasselbacksptatis)
    kleta lite senap mellan skivorna.
    Hacka en gul lök, strö den över korven
    Häll över en burk krossade tomater
    Några skivor ost över korven
    In i ugnen tills den ser fin ut

• Amine

Lägg allt i smord form. Glöm inte grönsaker. Stoppa evt "fyllning i skåror i falukorven (senap, ketchup, tomatpure, färsk tomat, ost, paprika, svamp, bacon, chorizo, lök, oliver......). 150-175 grader. Ungefär 30 minuter.

• Sigrid

Jag brukar inte ha moset i ugnen, men det kan nog bli gott att lägga det vid sidan om korven så det får lite yta.

Det här har jag:

Falukorv, snitta nästan ända ner.
    Senap mellan skårorna och lite bostongurka
    Bredvid korven: bitar av tomat, gul lök, äpple och bostongurka. (och moset om man vill.

225 grader ca 15-20 minuter.

• Sigrid
    Sigrid skrev 2009-04-19 17:29:39 följande:
    Jag brukar inte ha moset i ugnen, men det kan nog bli gott att lägga det vid sidan om korven så det får lite yta. Det här har jag: Falukorv, snitta nästan ända ner. Senap mellan skårorna och lite bostongurka Bredvid korven: bitar av tomat, gul lök, äpple och bostongurka. (och moset om man vill. 225 grader ca 15-20 minuter.
    Glömde: Riven ost över alltihop.
  • TigerLinn

jag brukar inte ha potatismoset i formen men vet att det är gott man om orkar göra så.

annars tar jag korven. skär den nästan helt igenom fast den ska sitta ihop som andra i tråden beskriver.

sedan lägger jag senap och en ost skiva mellan man akn lägga annat (så som bostongurka. svamp, ketchup, frukter m.m. vad man känner för bacon är gott med)
    sedan står jag även påst ovan på har även smör eller flytande margarin mellan ca varannan skiva korv samt att jag liter lite ligga runt korven så de blir lita sås..

bland har jag grönsaker runt.

226 grader i mitten av ugnen.. tills korven ser klar ut ca 20 min

Svar på tråden Potatismos och falukorv i ugn? recept