• strenua

Bulgarien :)

Hej :)
    Jag och min pojkvän har bokat en resa till Bulgarien. Vi ska bo på ett jättefint hotell i Nessebar, ca 5 km från Sunny Beach.

Nu har jag ju börjat fundera en massa på hur resan kommer bli och vad man kommer göra och så, alltså har jag en del frågor till er som varit i Bulgarien:

1. Har ni några tips på bra utflykter eller annat kul man kan göra?

2. Kan ni rekommendera några restauranger i Nessebar eller Sunny Beach?

3. Hur är shoppingen i Bulgarien? Finns det något man absolut inte får missa att köpa? Vilka fynd har ni gjort?

4. Hur är priserna där? Vad kan man räkna att en middag kostar? En öl? Massage, hårklippning, fotvård, manikyr?

Väldigt tacksam för svar :)

• Svar på tråden Bulgarien :)
  • karinagumman

maten är allt annat än bra i sunny beach.. men jag har hört att man ska ge sig ut och upp i bergen...

ving.se står mkt om priser och så...

jag var där för tre år sedan och var inte speciellt nöjd... men det var mitt första besök i en turistort..

folket var trevligt.. men allt turistigt...

tror man ska ge sig iväg till huvudstaden.. det kan säkert vara nice

• Tecken

Det enda roliga man kan göra i Sunny Beach, är att åka därifrån Ropotamo (med reservation för stavfel!) är en jättefin nationalpark som ser ut så som jag tänker mig Amazonas - och så är det fullt med osynliga sköldpaddor!

Shopping-fynd hittade jag inga, trots att vi även åkte till Bourgas för att shoppa...

Maten i S.B. är tyvärr rätt enahanda: grillat, grillat och McDonalds. Det kanske är roligare mat Nessebar?

• Brittan

Vi bodde ute i gamla Nessebar och där fanns det bra mat. Det är inte så långt mellan nya och gamla Nessebar så det fungerar bra att gå mellan ställena. Det finns en vägbank som går över vattnet. Rekomenderar nog att äta middagen i gamla Nessebar. Tips! inkastarna är väldigt ihärdiga, ignoera dem bara.

Det finns en hel del fiskrätter att äta där och de vi åt var vi nöjda med.

En öl ute på restaurangen kostade ca 10 kr. Det är betydligt bilglare at ahdnla det på affärena.

I gamla Nessebar finns det en marknad som är öppen varje dag. På denna markand finns det flera hundra försäljare och det är inte jätte dyrt att handla där. Finns bla. att köpa kopior på märkesklockr för ca 50 kr, smycken, kläder mm.

Maten är inte speciellt dyr, det går att få en bra middag för ca 45 kr med dryck inräknat. Kom dock ihåg att beställa potatis till maten, det brukar inte ingå.

Det går att ta båt mellan gamal Nessebar och Sunny beach. När vi var där mellan slutet av maj och början av juni var det inte speciellt dyrt. Fick dock veta av en av killarna som körde båten att de dubblerar priset på resan under turistsäsongen.

• 311uus

Bulgarien skulle jag nog inte åka till igen. Åtminstone inte med barnen. Var i Golden Sands som skulle vara barnvänligt. Hade inga barn på den tiden när jag var där. Vi var 2 singeltjejer som var vana partypinglor, men vi blev chockade när vi såg alla fyllskallar! Vidrigt! Mycket maffia på hotellen. Dålig standard. Bra stränder. Fanns inget att se i närheten förutom gamla stan som var ganska fin men den gick man igenom på 2 minuter... Tycker dock att maten var bra men dom flesta är jätte missnöjda med den. Krims krams finns att köpa billigt. Det ända som är positivt med Bulgarien är priserna!

• strenua

Blev glad när jag såg att jag hade fått fyra svar men det var kanske inte riktigt sånt här jag var ute efter. Vi HAR BOKAT resan och vi SKA till Bulgarien. Därför har jag ingen glädje av att höra bara en massa negativt när jag specifikt frågar efter bra saker:

1. Utflykter
    2. Restauranger
    3. Shopping
    4. Priser

Det är vad jag är intresserad av. Tack till er som ansträngt er för att ge mig relevanta svar.

• Brittan

Strenua Vi hade bara hört negativa saker om Bulgarien innan vi åkte dit men vi bestämde oss för att åka dit med helt öppna sinnen. Kan säga att vi inte alls ångrade oss utan vi kan mycket väl tänka oss åka dit igen. Vi hade inga problem med befolkningen utan vi fick bra kontakt med dem. Det enda som var jobbigt var bulgarer som hoppade på oss ute på gatorna och som ville växla pengar med oss. Dessa är bara att ignoerar och aldrig prata med.

Det går att ta turisttåg, ser ut som ett stort leksakståg, mellan Gamla Nessebar, Nessebar och Sunny beach om man inte vill gå mellan ställena. Åkte aldrig det utan vi promenerade istället.

Tycker ni om att dyka finns det företag som ordnar dykturer. Ett av företagen höll till alldeles vid vägbanken mellan Nessebar och gamla Nessebar. Det finns tydligen en del bra dykställen.

• Vanillie

Vi var in bulgarien förra året i Augusti! Startade också en Bulgarien-tråd och fick säkert 100 inlägg om hur dåligt där var!

Men jag tycket det var kanon! Är man ute efter sol, bad, restaurangbesök, massa butiker med "turist-krims-krams", mysiga dagar helt enkelt med familjen eller vännerna så är det ett kanon ställe!!

Möjligt att det är värre om man åker under sommarlovs-veckorna, då alla ungdomar är där nere o super. Fast det var bra drag även i Augusti och jag antar att vi tillhörde dom som var ute och festade ganska mycket!

Ni ska ju bo i Nesserbar va? Och det är ju kanon fint! Vi var bara där en dag (bodde mitt i sunny beach) Men det var jätte fint där!

Däremot, lita inte på hotell-städerskorna.. det var flera på vårt hotell som blev av med pengar och kläder i sina rum!
    Och akta er för närgångna horor...

Många klagar på att vattnen är smutsigt, och ja, det kan vara det! Men vi hade rent och fint vatten alla dagar utom dom två sista, då hade det kommit in ganska mycket sjögräs och sånt som flöt runt!
    Så det är bara att hoppas att ni har tur!
    Vågorna var enorma hela veckan där! Härligt!

Ha en härlig semester! Själv åker jag till Mallis i år! Men kan tillägga att vi hellre ville åka till bulgarien igen men eftersom vi ska passa på att gifta oss utomlands så fick det bli ett land som hade svenska kyrkan på plats!

• Ängelii

1. Har ni några tips på bra utflykter eller annat kul man kan göra?

Åk in till Burgas och se en Bulgarisk stad. Sophia (huvudstaden) ligger ungerfär 6 timmars bilresa från Sunny Beach och Nessebar. Men Sophia är en fin stad! Man kan resa till Varna (2 största staden i Bulgarien), Plovdiv är 3dje största staden och liten mer "kulturellt" att åka till.
    Gamla Nessebar är mysigt och här finns en del bra restauranger.

2. Kan ni rekommendera några restauranger i Nessebar eller Sunny Beach?

Flera mysiga restauranger finns i Gamla Nessebar, men minnet sviker i vad de heter... Det finns helt ok restauranger i SB oxå bland annat så gillade jag HC Andersen. Flera gatukök med gyros-liknade kyckling rullar är jättegoda!

3. Hur är shoppingen i Bulgarien? Finns det något man absolut inte får missa att köpa? Vilka fynd har ni gjort?

Mycker kopior av både kläder, dvd, cd-skivor... Hyfsat billigt. "Riktiga" märkesbutiker finns i Varna, Burgas och Sophia.

4. Hur är priserna där? Vad kan man räkna att en middag kostar? En öl? Massage, hårklippning, fotvård, manikyr?

Hyfsat billigt. En öl kan kosta runt 5-35 sek beroende på vad man väljer. Inhemsk eller importerad. Hårklippning skulle jag inte göra i SB.

Jag bodde i SB 2003 och 2004 och jobbade där. Har du fler frågor får du gärna fråga. Inboxa mig gärna.

• karinagumman

menade inte att skrämma bort dig från bulgarien.. men ville tala om att jag inte tyckte om det så att du skulle veta.. menar inget illa men jag vill att du ska veta vad du åker till.. jag hade en bra tid min vecka i bulgarien och vi hade det bra... men mkt var kasst..... tyvärr... men åker man dit och vet vad man ska förvänta sig... är det lättare att ta....

• Kopparkruka

Jag hade tyvärr oturen att åka till Bulgarien Golden Sands i september då vädret inte längre var så bra. Därför var man tvungen att göra saker hela tiden, vilket ganska snabbt tog slut. MEN hade det varit finare väder hade det varit väldigt trevligt.

En av dagarna var vi i ett kloster som var byggt inne i en bergvägg. Ett munkkloster, men jag kan inte minnas vad det heter. Det var inte jättelångt ifrån Golden Sands, och det var mot staden Varna. Det är absolut sevärt!

Det finns även en liten ö strax utanför Sunny Beach, TROR det kan vara Nessebar som flera talar om här. Det är en jättemysig liten ö, dit ska ni ta er. Mycket kvinnor som säljer halsband dock, håll er borta från dem...De kan vara lite obehagliga.

Stränderna är också jättefina! Vi badade i havet en gång på grund av vädret men det var väldigt varmt och skönt.

Ha en trevlig resa! Själv åker jag till Gran Canaria om två veckor

• Kopparkruka

Just ja, shoppingen... I Golden Sands där jag var fanns det maaaaaassor med munktröjor (kopior) för runt 100 kr. Det går bra att pruta på dem, särskilt om du ser chockad ut när de säger priset och sen går iväg

Skämt och sido, munktröjorna är kanon. Köpte nog 4-5 stycken. Skärp fanns det också i massor, men om man använder dem väldigt mycket så slits de något oerhört. Min pappa som använder skärp väldigt mycket var missnöjd, min sambo som använder ibland var helnöjd. Men sen får man ju vad man betalar för...
    Detta var ju i Golden Sands, men shoppingen i Sunny Beach kan ju inte skilja sig så mycket från Golden Sands. Det ligger ju ganska nära

• Alecto

vi har varit i Bulgarien tre gånger med barnen, en gång i sunny beach och två gånger i albena och kan lätt tänka oss att åka dit igen.

Nu har jag då inga erfarenheter av nessebar då, mer än att gamla nessebar är väldigt fint

Men, det var så många negativa svar så jag ville bara tala om att alla inte uppfattar Bulgarien, maten och allt som dåligt!

• strenua

Jag skulle bli väldigt tacksam om det var nån mer som ville försöka svara på mina frågor i TS.

Svar på tråden Bulgarien :)