• Flerbarnstokan

Platt tak på hus - hur sköta om/tänka på?

Hej
    Vi skall på måndag gå och titta på ett hus som jag tycker är väldigt intressant och barnvänligt. Huset är byggt 1975 på platta. Huset har formen av ett "L" där ena delen är tvåvåningar med vanligt tak medans den utstikande delen på "L:et" bara är en vånging och har ett helt platt tak. Takpapp byttes för ett år sedan på den delen.

Är det ändå en riskkonstruktion? Hur skall den skötas, måste man gå upp och skotta snö på den platta delen? Hur rinner regnvattnet ner? Ngn som har platt tak - hur fungerar det för er?

Huset är ett kedjehus, flera hus som står LLLLLLL , ganska liten trädgård vilket passar oss bra, men är det något mer som kan vara riskkonstruktion med en helt kringbyggd gård eftersom det är en tillrad med "uppoch ner vända L" direkt ovanför.

• Svar på tråden Platt tak på hus - hur sköta om/tänka på?
  • virknålarna

Vi har platt tak på vårt nybyggda fnkishus, taket måste ju luta lite så vattnet rinner av.

• Flerbarnstokan
    virknålarna skrev 2009-04-19 07:25:59 följande:
    Vi har platt tak på vårt nybyggda fnkishus, taket måste ju luta lite så vattnet rinner av.
    men hur är det med snö? eller är det ok att det ligger kvar hela vintern?
  • Nettisens

Vi har platt tak med gummiduk. Bara bott 4 månader än men i vintras upplevde vi inte att man måste upp och skotta snö. Hmm Värme stiger så det smälter taksnön?
    Men, som sagt -jag vet inte.

• HellviHumle

Platt tak är av naturliga skäl en riskkonstruktion. Många är de tak som läckt och ännu fler är de som byggts om till sadeltak.

• Gurkan

Självklart är snö en risk på ett helt platt tak, blir det för mycket måste man upp och skotta!
    Det gäller även att titta över taket varje år så att inte takpappen flyttat sig, vattnet rinner av som det ska och så vidare men det går ju att bygga om om det skulle behövas (om man nu får, det beror på hur det ser ut i just det området).
    visst är det en risk, men det är risker med alla hus så man får ju försöka väga det mot fördelarna.

Risken med gården som jag ser är ju beroende på hur solen ligger på att det kan bli väldigt varmt mellan husen men det beror ju också på storleken.

• Flerbarnstokan
    Gurkan skrev 2009-04-19 10:57:49 följande:
    Självklart är snö en risk på ett helt platt tak, blir det för mycket måste man upp och skotta!Det gäller även att titta över taket varje år så att inte takpappen flyttat sig, vattnet rinner av som det ska och så vidare men det går ju att bygga om om det skulle behövas (om man nu får, det beror på hur det ser ut i just det området).visst är det en risk, men det är risker med alla hus så man får ju försöka väga det mot fördelarna. Risken med gården som jag ser är ju beroende på hur solen ligger på att det kan bli väldigt varmt mellan husen men det beror ju också på storleken.
    Ja gården ligger åt söder så vi hoppas ju på sol, fast det kan ju iofs bli som en bastu... men Sverige är ju inte känt för jättevarma somrar. Jag funderade lite på regnvatten och så så att sådant inte blir kvar på gården?

Det är ett område med likadana hus, undra om man kan våga ringa på några grannar och fråga dem vad de upplevt som problematiskt/felaktigt med husen... Ägarna har haft huset sedan 1994 så det har ju fungerat för dem i 15 år och de har tre barn precis som vi...
  • NorrVimpel

Mina föräldrar har ett liknande hus också byggt omkring -75 (fast enbart en-plans). De har haft problem med mögel i huset i tak, väggar och golv. Himla fuskbygge. Golven har fått göras om då det inte fanns någon luftspalt bl a.
    Med tanke på att problemen uppkom redan efter några år så borde det åtgärdats på huset ni skall titta på - om de haft problem.

• Flerbarnstokan
    NorrVimpel skrev 2009-04-19 13:06:13 följande:
    Mina föräldrar har ett liknande hus också byggt omkring -75 (fast enbart en-plans). De har haft problem med mögel i huset i tak, väggar och golv. Himla fuskbygge. Golven har fått göras om då det inte fanns någon luftspalt bl a. Med tanke på att problemen uppkom redan efter några år så borde det åtgärdats på huset ni skall titta på - om de haft problem.
    Hur upptäcktes det? Lukt? var det fler i dina föräldrrs område med liknande hus som fick problem?
  • NorrVimpel

Fuktfläckar, mögelfläckar i tak. Mögellukt.

Ja, några till tror jag hade problem, men jag vet inte om det vara alla hus.

Svar på tråden Platt tak på hus - hur sköta om/tänka på?