• MajaMaria79

kan man blanda grädde och lemoncurd?

Jag ska göra en tårta idag med färdiga bottnar, hallonmousse på ett lager och blåbär på det andra. Sedan skulle jag vilja ha grädde blandat med lemoncurd för att få lite citronsmak, att täcka tårtan med.

Men går det? Eller skär det sig? någon som har provat?

• Svar på tråden kan man blanda grädde och lemoncurd?
  • Tussa76

Det går, och blir jättegott!!!

Jag brukar röra ut lemoncurden med lite av den ovispade grädden först, för att undvika klumpar, sedan hälla på resten av grädden och så vispa! MUMS!

• Kenzie

Det går jättebra. Blanda först en liten mängd grädde med curden så den mjuknar innan du vänder i det i resten av grädden.

• MajaMaria79

Åh vad bra! Tack snälla.
    Hoppas att det blir en god tårta. Ska jag kanske ta marsan istället för hallonmousse tycker ni?

• Palsternacka

Nej, inte marsan tycker jag. Hallonmousse blir bättre, särskilt till citronsmaken. Jag hade nog tagit bara mousse och lemoncurd-grädde och skippat blåbären eller lagt dem ovanpå tårtan. Det kan bli knasigt med för många olika smaker tycker jag, och hallon-citron är Jättegott tillsammans.

• MajaMaria79

Just det på tårtan blir det jordgubbar, för det har jag köpt färska.

Men nu har jag tagit ut en hel ask med blåbär, vad 17 ska jag göra med dem?

• Palsternacka
    MajaMaria79 skrev 2009-04-19 11:34:39 följande:
    Just det på tårtan blir det jordgubbar, för det har jag köpt färska. Men nu har jag tagit ut en hel ask med blåbär, vad 17 ska jag göra med dem?
    Jag såg inte att du skulle ha citrongrädden ovanpå, utan trodde det var en av fyllningarna. Risken med blåbären är väl att de rinner ut, så i så fall skulle jag blanda dem med grädde. Eller kanske blanda dem i hallonmoussen, då blir det drottningmousse.
  • MajaMaria79

Det blev drottningmousse i ett lager och marsan i det andra. Ovanpå blev det lemoncurd-grädde och färska jordgubber. Otroligt gott!

Hela tårtan blev uppäten i ett nafs. Jag har aldrig varit med om en så uppskattad tårta. Tack för hjälpen!

• Palsternacka

Vad roligt att det blev lyckat!

Svar på tråden kan man blanda grädde och lemoncurd?