namn på mössa, farligt!
vet ni varför barn inte ska ha sitt namn på sin mössa tex?
Annars vet jag, tack vare en kurs för att rädda barn!
Det handlar om era barns liv
vet ni varför barn inte ska ha sitt namn på sin mössa tex?
Annars vet jag, tack vare en kurs för att rädda barn!
Det handlar om era barns liv
Varför är det farligt då?
säkert för kidnappning eller?
För att "elaka" vuxna (fula gubbar) som inte vill barnen väl kan locka barnet till sig genom att ropa deras namn. Så klart.
Jag är förskollärare och vi brukar faktiskt säga till de föräldrar som låter sina barn ha en sådan mössa. Det är inget föräldrarna har tänkt på, och blir också chockade när vi berättar. Vi hade en försäljare med de där små namnlapparna man kan sy/stryka fast i kläderna som berättade det för oss.
hur kan föräldrarna bli chockade.. är ju rätt självklart.. hehe.. fast jag tror barn kidnappas ändå och tror inte där är så många av dem som blivit kidnappade som har haft en namn mössa.. vill dem ta ett barn så gör dem nog det även utan den där mössa..
Visst låter det självklart, men jag förstår ändå inte riktigt varför det skulle vara så stor risk. Jag ropar ju dotterns namn ibland så att omgivningen hör, och hon berättar gärna själv för folk vad hon heter (med samtliga förnamn och efternamn...). Det måste ju ändå ha större betydelse att lära barnen att aldrig följa med någon de inte känner osv.
Min son har en sån mössa på dagis.. tycker ja är rätt smart kan den aldrig komma fel.. hemma har han den till och från.. ser inge farligt med det..
Namnade mössor invändigt är helt OK men aldrig att jag skulle klä mina barn i namnskyltar som syns.
på kursen jag gick så berättade kvinnan att hennes syster satt på pendeltåg i stockholm och att även då hade en civil polis kommit fram och bett kvinnan att vända på mössan eller ta av mössan på hennes barn för risken att pedofiler kan lura barn när dom är ensamma tex i lekparken utanför huset, man borde väll vara på den säkra sidan än den osäkra.
Visst hör dom när man ropar på sitt barn men är det inte större risk om en pedofil dyker upp och ser ett namn på barnet. Ja menar man skriker ju inte var femte minut för att få in sitt barn medans namnet finns där varenda sekund.
Jag tycker föräldrar ska veta detta, för jag tänkte aldrig på det med namn på mössa. Jag blev jättechockad men det lät så logiskt ändå.