• Ninja05

Stjärnor framför ögonen!?

Igår när jag stod på toaletten så såg jag plötsligt hur en "stjärna" eller ja, det såg ut som en ljusboll flög förbi mitt öga...

Även idag hände detta när jag satt här i köket..

Tänker att detta borde vara nåt trötthets tecken, men jag har verkligen varit utvilad när detta hänt..

Nån som vet varför det blir så? Har det med grav att göra tro?

• Svar på tråden Stjärnor framför ögonen!?
  • Marline

Kan vara så att du är på väg att få havandeskapsförgiftning. Jag såg liknande då. Du bör vända dig till din bm som kan kolla ditt blodtryck och om du läcker potein/äggviteämnen i urinet. Förhoppningsvis är det inte det men det bör kollas. Du bör i alla fall ta det väldigt lugnt och inte lyfta tungt eller anstränga dig i onödan tills du vet. Lycka till!

• Ninja05

Jasså, kan man få så då? Trodde det var bokstavligt "flimmer" vid havandeskapsförgiftn..
    Svårt att förklara de där lysande bollarna, men var liksom bara nån enstaka som susade förbi ögonen..

Mår man inte rätt dåligt allmänt också vid havandeskapsförgiftn?
    Ska till Bm på tisdag, så får väl se vad blodtryck och så ligger på då..
    Tack för ditt svar iaf!

Marline skrev 2009-04-19 08:03:24 följande:
    Kan vara så att du är på väg att få havandeskapsförgiftning. Jag såg liknande då. Du bör vända dig till din bm som kan kolla ditt blodtryck och om du läcker potein/äggviteämnen i urinet. Förhoppningsvis är det inte det men det bör kollas. Du bör i alla fall ta det väldigt lugnt och inte lyfta tungt eller anstränga dig i onödan tills du vet. Lycka till!
  • Marline

Jag hade ingen aning om att jag hade havandeskapsförgiftning till en början. Jag såg bara lite ljus"bollar" som svävade förbi och sedan upptäckte bm att jag hade högt blodtryck. Men det gick fort innan jag blev dålig sedan. Den 18 decupptäckte de mitt blodtryck, den 21:a las jag in för observation och den 26:e fick de plocka ut bebis då jag blivit så dålig att både jag och han kunde dött. Men jag hade då fått akut hellp, dvs fått en grav havandeskapsförgiftning och det var i v 26 så det blev väldigt akut. Det ska nog vara lugnare då man får det sent i graviditeten. Vila är det bästa för att förhindra att det blir värre. Jag fick inte ens gå utan bara ligga helt still den veckan.
    Har du några andra symptom som svullna fötter, händer, ansikte mm? Man samlar lätt vätska om man har havandeskapsförgiftning vad jag förstått. Jag gick upp 8 kg i ren vätska de sista fyra dagarna. Hade dock extremt svullna fötter och ben i två veckor drygt innan blodtrycket togs.

• Ninja05

Oj . det lät läskigt, och att det gick så fort!
    Jag har ju precis som du beskriver sett " ljusbollar". Men bara vid två tillfällen ( tror jag) och då var det nog bara en eller två "bollar"..

Jag hade inte hf med första barnet, då är det väl inte så stor risk att det blir denna gång? Men ska vara uppmärksam.. Men så svårt att veta vad som egentligen menas med "flimmer" .. mår ju som sagt bra förövrigt ..

Nån fler som kan beskriva flimmret ni haft vid hf?

Marline skrev 2009-04-19 08:25:55 följande:
    Jag hade ingen aning om att jag hade havandeskapsförgiftning till en början. Jag såg bara lite ljus"bollar" som svävade förbi och sedan upptäckte bm att jag hade högt blodtryck. Men det gick fort innan jag blev dålig sedan. Den 18 decupptäckte de mitt blodtryck, den 21:a las jag in för observation och den 26:e fick de plocka ut bebis då jag blivit så dålig att både jag och han kunde dött. Men jag hade då fått akut hellp, dvs fått en grav havandeskapsförgiftning och det var i v 26 så det blev väldigt akut. Det ska nog vara lugnare då man får det sent i graviditeten. Vila är det bästa för att förhindra att det blir värre. Jag fick inte ens gå utan bara ligga helt still den veckan. Har du några andra symptom som svullna fötter, händer, ansikte mm? Man samlar lätt vätska om man har havandeskapsförgiftning vad jag förstått. Jag gick upp 8 kg i ren vätska de sista fyra dagarna. Hade dock extremt svullna fötter och ben i två veckor drygt innan blodtrycket togs.
  • hjärtemax

jag har som du stjärnfall, inte en boll utan ja ser bollar över allt, har inte en aning om vad det ee..
    ska till läkaren i morgon ska ta upp de med henne då jag har haft detta de 3 andra grav med o ingen HF
    tror de för min del har med migrän o göra..

• Ninja05

Okej, men du har migrän alltså?
    Jag tror det för min del bara har att göra med grav, jag kanske är tröttare än jag tror när de uppenbarar sig haha..

hjärtemax skrev 2009-04-19 08:52:12 följande:
    jag har som du stjärnfall, inte en boll utan ja ser bollar över allt, har inte en aning om vad det ee.. ska till läkaren i morgon ska ta upp de med henne då jag har haft detta de 3 andra grav med o ingen HF tror de för min del har med migrän o göra..
  • SaramedM
    Ninja05 skrev 2009-04-19 08:36:39 följande:
    Oj . det lät läskigt, och att det gick så fort!Jag har ju precis som du beskriver sett " ljusbollar". Men bara vid två tillfällen ( tror jag) och då var det nog bara en eller två "bollar"..Jag hade inte hf med första barnet, då är det väl inte så stor risk att det blir denna gång? Men ska vara uppmärksam.. Men så svårt att veta vad som egentligen menas med "flimmer" .. mår ju som sagt bra förövrigt ..Nån fler som kan beskriva flimmret ni haft vid hf?
    Du borde bli undersökt idag tycker jag
  • Jempa77

jag har fått sådana där flimmer då jag tex böjer mig ner och upp hastigt ...det ser ut som stjärnor som drar förbi .....kan se sådana ibland även då jag inte var gravid.
    ps.
    idag sätter det igång mig med dropp har varit in 3ggr denna helg till bb vattnet har gått och slemproppen men värkarna vill inte öka så mycket de har tagit urin prov och blodtryck så det verkar inte vara havandeskapsförgiftning som tur är.

• hjärtemax

nä vet inte riktigt om jag har migrän, men ska till läkaren då jag har extremt ont i huvudet..
    stjärnorna kommer även om jag inte har huvudvärk, e som att man kan kolla på dem o följa dem :S
    de kan komma när som..
    i vilket fall så ska ja ta upp det i morgon samtidigt som jag ska ta upp huvudvärken..

• Ninja05

OKeej, nej jag har suttit ner då jag sett bollarna... och som sagt varit utvilad.. Fast är som sagt säkert tröttare än vad jag tror.. kanske är därför dem kommer..
    Men ska ju till min Bm på tisdag morgon, lär ju gå bra att avvakta tills dess, och ta och se vad bt och så ligger på då. Mår ju som sagt bra annars.
    Lycka till med igångsättningen!

Jempa77 skrev 2009-04-19 08:55:52 följande:
    jag har fått sådana där flimmer då jag tex böjer mig ner och upp hastigt ...det ser ut som stjärnor som drar förbi .....kan se sådana ibland även då jag inte var gravid. ps. idag sätter det igång mig med dropp har varit in 3ggr denna helg till bb vattnet har gått och slemproppen men värkarna vill inte öka så mycket de har tagit urin prov och blodtryck så det verkar inte vara havandeskapsförgiftning som tur är.
  • Miniigirl

Jag har haft sådanna stjärnfall lite nu och då under den här graviditeten...vet inte när jag fick det första gången...men, det var några veckor sedan! Vissa gånger blir det väldigt mycket, och vissa gånger bara någon enstaka "boll"
    HAr hunnit vara hos bm iafall 2 gånger sedan första gången ajg fick så...och jag har då aldrig haft högt bt...
    det är något annat, men har ingen aning om vad:) har inte frågat bm heller...kanske skulle man göra det?! fast, jag känner mig inte orolig för det, eftersom jag inte mått dåligt på något vis annars...har inte känt något anant konstigt när dom där stjärnfallen kommit lixom!

• Jempa77

tycker åxå att du borde in och kolla läget ,nte bra att få ont i huvudet sådär kan vara havandeskapsförg......lycka till själv.

Svar på tråden Stjärnor framför ögonen!?