• Bite me

Gräva upp plommonträd? Hur och när passar bäst?

Jag och min make tänkte flytta på ett plommonträd som vi har som växer på gården, men hur bär man sig åt? Trädgårdarbete är långt ifrån min starka sida. Ska jag gräva upp så mycket av trådets rot jag kan, eller räcker det med en liten del? Ska jag gräva ett djupt hål, stort hål? Är det helt fel årstid? Ja, i princip allt behöver jag veta.

• Svar på tråden Gräva upp plommonträd? Hur och när passar bäst?
  • ALJO

Nu snarast innan det slår ut går det bra att flytta, försök få med så mycket rötter som möjligt, dom brukar gå ungefär lika långt ut som trädets krona är stor. Plantera och tänk på att det absolut inte får komma djupare, jorden brukar dessutom sjunka lite så sätt det gärna några cm över backen, vattna minst 20-30 liter, trampa till och fortsätt vattna varje vecka det inte regnar ordentligt. Hinner ni inte nu i vår så kan ni flytta det i höst efter att det tappat bladen, men ju snarare desto bättre.

• Bite me
    ALJO skrev 2009-04-19 14:03:01 följande:
    Nu snarast innan det slår ut går det bra att flytta, försök få med så mycket rötter som möjligt, dom brukar gå ungefär lika långt ut som trädets krona är stor. Plantera och tänk på att det absolut inte får komma djupare, jorden brukar dessutom sjunka lite så sätt det gärna några cm över backen, vattna minst 20-30 liter, trampa till och fortsätt vattna varje vecka det inte regnar ordentligt. Hinner ni inte nu i vår så kan ni flytta det i höst efter att det tappat bladen, men ju snarare desto bättre.
    Toppen, tack, jag ska genast gå ut och börja gräva.
Svar på tråden Gräva upp plommonträd? Hur och när passar bäst?