• Mamma till viljestark dotter

Vuxen med öroninflammation

Började känna av lite smärta i örat igår kväll. Kl ett vaknade jag av att det värkte rejält, tog en Alvedon som bara hjälpte marginellt, men somnade en stund till. Kl fem vaknade jag igen, tog en Alvedon till, och ännu en kl nio.

Örat känns tilltäppt och värker rejält. Alvedon hjälper inte mycket. Antar att det är öroninflammation jag drabbats av. Varför kan det inte vara måndag idag så jag kan ringa sjukan?! Vad kan man göra för att lindra???

• Svar på tråden Vuxen med öroninflammation
  • Tasano

Jo, det låter onekligen som öroninflammation.
    Nässpray kan vara bra även om du inte känner dig täppt i näsan för det har avsvällande effekt på hela systemet där inne i gångarna. Ännu bättre om du råkar ha nässpray med kortison hemma.
    Jag skulle rekommendera dig att uppsöka jourcentral/axessakut eftersom det inte verkar ha gått hål på trumhinnan ännu och det skulle vara bra om man kunde rädda den med antibiotika.
    Annars ska du sova med huvudet högt, helst halvsittande. Det är ingen slump att smärtan kom mitt i natten när du låg ner.
    Du kan prova att ta två 500 mg Alvedon samtidigt eller kombinera Alvedon med Ipren/Ibumetin, de samverkar bra eftersom det är olika preparat som anfaller smärtan från olika håll - men var noga med att inte överstiga den rekommenderade dygnsdosen.
    Om det plöstligt slutar göra ont och börjar rinna ur örat istället har trumhinnan gått sönder. Då kan det fortfarande vara vettigt att uppsöka läkare för att få antibiotika.

• Malin och Micke

gör det ont när du trycker på örat?

jag skulle tro att det är hörselgångsinflammation som är betydligt vanligare hos vuxna är öroninflammation. av egen erfarenhet så värker hörselgångsinflammation mer plus att örat blir "igenkleggat".

• jimson

Kolla in sajten huskurslexikon.se så kan du finna huskurer som hjälper mot öroninflammation. Men nu hoppas jag att du har fått bot mot ditt onda då det är ett par dagar sedan som du postade ditt inlägg...

Svar på tråden Vuxen med öroninflammation