• funfactory

Hur effektivt är det att promenera?

Hur effektivt är det att promenera tror ni?
    Jag har börjat ta en snabb promenad på 2km varje morgon. promenaden är på hög intensitet. Eftersom banan jag går är mycket kuperat. (Jag bor i ett bergigt område) Varannan dag går jag motsols och varannan dag går jag medsols. När det är uppförsbacke så joggar/springer jag oftast upp. Eftersom hela vägen är asfalt så vill jag inte springa hela vägen eftersom jag får jätteont i mina smalben.
    Hur som helt så blir det powerwalk varje morgon och joggning i uppförsbackarna. Hur effektivt tror ni det är?

Jag känner mig pigg när jag kommer hem och genom svettig oftast ^^. Jag tar promenaden så fort jag vaknat på morgonen eftersom jag har hört att det är effektivt då - innan man äter frukost.

Jag tror man faktiskt kan promenera sig i form, vad tror ni ?

• Svar på tråden Hur effektivt är det att promenera?
  • Morghana

Jag tror helt klart det är effektivit.
    Vad jag vet så är det effektivit om man blir svettig och andfådd.
    Det får kroppen att börja förbränna och knoppen att piggna till.
    Jag tror på promenader.
    Jag tog en härlig långpromenad igår med båda mina småpojkar i tvillingsulky och även om jag flåsade som en halvslaktad ko och blev genomsvett kändes det underbart att äntligen få röra på mig! Och framförallt bra för de små att få komma ut på en längre runda. Har haft problem med det efter mina 2 täta graviditeter med mycket jobbig foglossning.
    Ska snart ut på en promenad igen! Visserligen inte snabba och med hög intensitet, men jag tror de gör sitt ändå.

• Astarte

Jag tror på promenader, men undrar om inte 2 km är lite kort? Om du skaffar en stegräknare kan du se till att komma upp i 10 000 - 13 000 steg / dag. För en bra form har jag hört att man bör försöka komma upp i 30 min aktivitet / dag, denna behöver dock inte vara på hög intensitet.

Läs gärna det nya stjärnskottet Maffetone med boken "Träna för livet". Han ska tydligen ses som en riktig auktoritet inom träningsvärlden.

• idiblon

Promenader är extremt effektiva. Men 2 km låter ändå väldigt lite, det kan inte ta speciellt lång tid?

• konkelbär

Klart det är effektivt om man går snabbt nog att få upp ett flås och bli ansträngd.

• Pumpkin

Promenader är super, men 2 kilometer låter väldigt lite. Om du går i rask takt och dessutom springer vissa delar, så lär det ju inte ta mer än 15-20 minuter på sin höjd? Det är väldigt, väldigt lite för att det verkligen ska göra någon nytta.

• Pumpkin
    Pumpkin skrev 2009-04-19 14:35:42 följande:
    Promenader är super, men 2 kilometer låter väldigt lite. Om du går i rask takt och dessutom springer vissa delar, så lär det ju inte ta mer än 15-20 minuter på sin höjd? Det är väldigt, väldigt lite för att det verkligen ska göra någon nytta.
    Och när jag säger 15-2o minuter så menar jag verkligen max, för tar det längre tid än så kan man inte gå särskilt fort...
  • Thursday

Håller med de andra, går jag elljusspåret som är 2,5 km och väldigt kuperat i rask takt utan att springa så tar det ca 18 minuter och det är inte mycket till träning. Minst en halvtimme om dagen får det nog vara om det ska bli något.

• Heranell

Raska promenader är jättebra, men jag tror nog att om du vill gå ner i vikt måste du gå en timme per dag ungefär. Men å andra sidan är all motion som blir av bra!

Svar på tråden Hur effektivt är det att promenera?