• sonkan

    Hur gör jag sotad makeup?

    Hur gör jag sotad makeup på ögonen? Gärna en detaljerad beskrivning.
    Tack på förhand. Med vänlig hälsning sonkan.

  • Svar på tråden Hur gör jag sotad makeup?
  • Åsa skönhetsexperten

    Hej!

    För en klassisk "sotad look" behöver du:

    En mjuk svart ögon-penna,

    En grå eller/och svart ögonskugga + en bas-skugga i neutral färg (vit-beige)
    (Man kan göra en sotad look med andra färger också, men grå/svart e den klassiska versionen.) 

    Två borstar/penslar. En lite fastare, platt och en lite större mjuk och rundare pensel.

    Svart mascara (fransböjare om du har raka fransar)

    En bra ögonprimer el ögonbas. (tex Select cover up från M.A.C cosmetics)

    Börja med att lägga en bra grund/bas på ögonlocket hela vägen upp till ögonbrynet.
    Ytan ska vara matt innan du börjar sudda. (Lägg också lite bas-skugga längs fransraden så sitter pennan bättre.)

    Applicera den mjuka pennan runt hela ögat och även på "insidan". Applicara den så nära fransraden som möjligt, nästan imellan fransarna och sudda med penseln.

    Börja applicera den grå skuggan med den lite fastare borsten över hela locket upp till glob-linjen. Sudda sedan med den mjukare penseln upp och ut mot globlinjen och ögonbrynet med en rund svepande rörelse fram och tillbaka. Applicara även lite av den grå skuggan runt ögat ovanpå pennan.

    Applicera sedan lite i taget av den svarta skuggan för att göra sotningen mer intensiv, koncentrara dig på ytterdelen av ögat, då har du mer kontroll över hur mörk din sminkning blir.

    Böj fransarna och applicera 2 lager mascara.

    OBS! Ett bra tips är att vänta med att lägga foundation och concealer till efter du gjort klart den sotade looken. Skuggan vill gärna trilla ner lite under ögonen när du arbetar med den lite mjukare penseln. Gör du ögonen först, kan du lätt torka bort den mörka skuggan på ansiktet med en makeup-servett och sen lägga på resterande makeup.
    Till sotade ögon är det finast med naturliga läppar!

    Lycka till!

    Mvh Åsa

Svar på tråden Hur gör jag sotad makeup?