• Miss Anger

Flytta ihop?

Hej hopp... Jag är nyfiken på era erfarenheter av att flytta ihop som bonusfamilj (dvs att flytta ihop med någon som har barn, flytta ihop med någon när man själv har egna barn eller kanske att båda har det...).

Hur länge väntade ni med att flytta ihop? Vem flyttade ni in hos? Hur reagerade barnen osv? Skulle ni vilja ha gjort något annorlunda? Vad är era erfarenheter?

Som barnlös har man ju liksom inget att förlora på att slå sina påsar ihop rätt omgående, funkar det inte så flyttar man ut igen. Med barn i bilden blir det däremot en annan situation som kräver mer tid, tålamod och försiktighet. Har själv svårt att tänka mig att leva som särbo i all evighet med min älskade pojkvän, men ihopflyttning känns ändå fortfarande som något som ligger lååångt fram i tiden. Saknar dock reell erfarenhet av detta och vill gärna höra andras berättelser.

• Svar på tråden Flytta ihop?
  • Lola Jämtland

I november för snart 1 år sedan blev jag och min dotter sambo med Robban. Robban o jag hade då varit tillsammans i ca 1½ år.
    Vi valde att köpa en gemensam lägenhet och allt funkar verkligen kanonbra åt alla håll! Det känns rätt och vi hade nog inte kunnat göra på något annat sätt....

• grynet25

Vi ska flytta ihop nu i november då har vi vart tillsammans i ett halvår. Men det där beror på, det är olika. Man ska göra det som känns rätt.

Vi har killens son på heltid så att leva särbo som vi gör nu är jätte jobbigt. Men det finns inga regler för när man bör flytta ihop.

Det kan vara svårt när det är barn med i bilden men vi diskuterar redan nu hur vi vill ha det vilka regler som ska gälla och så vidare. Och skiter det sig ja då är det så.
    Men hans son tycker att det ska bli skönt att vi ska bli en riktig familj så det känns bra. För jag tycker detsamma och det blir bara mer ekonomiskt att bo ihop så slipper man hatta runt överallt.

Så lycka till =)

• grynet25

Just ja glömde att säga det att det kan vara bra om ni skaffar en ny bostad det är bästa sättet just för att ni alla tre får starta ett nytt hem i er nya gemensamma bostad. Ibland kan det bli fel om man flyttar in hos någon. Men det är individuellt helt beroende på hur man är som person.

Personligen så föredrar jag att man börjar på ny kula i en ny lya =)

• Xtinaa

Hade en pojkvän för inte så längesedan och allt funkade toppen,
    han hade en liten dotter som hette Olivia. Vi var helt inne på att
    flytta ihop och skulle isåfall flyttat in hos honom, redan innan hade
    vi träffats flera gånger, sovit över så barnen fick lära känna varandra
    och det funkade kanon. Dessvärre kom jag på honom med en annan,
    så fick det vara bra med det.

• Simben

Flyttade ihop efter ett halvår och det gick jättebra. Jag flyttade in i hans hus som han hade bott i med sin exfru men det var inga problem..jag ändrade om lite och satte min egen prägel på huset...sen tyckte nog sonen att det var skönt att ha kvar ena hemmet och slippa få två nya hem.
    Nu i efterhand så skulle jag inte gjort nåt annorlunda...utan jag träffade sonen varanna helg och mer på sommaren och lärde känna honom så bra som man kan på den korta tiden. Det är ju först efter att man bor ihop man lär känna varandra helt och det säger sonen ibland...som typ detta.."innan du bodde här kände jag inte dig"..han är fem idag var knappt fyra när jag träffade honom första gången och drygt fyra när jag flyttade in hos honom och hans pappa.
    Allt fungerar jättebra hos oss...och vi har honom 50/50.

Obs....därför att vi inte väntade är oxå för att vi bodde långt ifrån varandra plus att vi inte är purunga och vill jobba på en familj ihop...det kände vi på en gång när vi blev ett par...och jag känner forfarande likadant...

• Miss Anger

Vill jättegärna höra om erfarenheter av att flytta ihop i en relation där BÅDA har barn sedan tidigare. Någon som har erfarenhet av detta?

• annamaria2

Jag och min sambo har nyligen flyttat ihop. Vi väntade rätt länge (3 år) innan vi bestämde oss! Han har en dotter sedan tidigare och hon accepterade att jag flyttade in! Men så har hon också haft tid på sig att vänja sig, och hon har t.o.m bett mig flytta in
    Och nu har hon ju fått en lillasyster också

Jag ångrar ingenting, men hade jag fått ändra på något så hade jag valt att flytta till ett hem som är "nytt" för oss allihop. Nu blev det att jag flyttade in till "dem". Men vi valde att bo kvar för flickans skull.

• Umeboshi

Vi har båda barn sedan innan (jag tre han ett) och när vi flyttade ihop blev vi båda två uf. Hans kommer vh, mina ungefär vh, lite beroende på skola etc (de bor 30+ mil härifrån).

Vi "testbodde" ihop 5 veckor efter 3 månader tillsammans (fixade praktik i hans hemstad), och då denna föll väl ut bestämde vi att vi slår ihop våra bohag! Så efter 6½ månad flyttade jag in i hans lilla lägenhet i väntan på att få större boende tillsammans, vilket vi fick rätt snart därefter. Allt har funkat perfekt vad gäller alla barnen, trots trängseln första tiden (4 ungar i ett sovrum vh).

Svar på tråden Flytta ihop?