• mamarazzi

Kan man göra allergi (prick) test som gravid?

Tror jag har pollenallergi. Nu är det ju mega halter av björk här nere i skåne och jag snörvlar, är täppt och mega trött.
    Har misstänkt det i 4 år men varit antingen försökt bli gravid, varit gravid eller ammat så jag har inte tagit tag i det.

Nu känns det värre än det gjort tidigare och jag vet inte om jag pallar. Kan man göra allergi test för att kolla att man verkligen är allergisk då man är gravid? (är i vecka 19). Känns ju knasigt att ta piller om man inte är det...

• Svar på tråden Kan man göra allergi (prick) test som gravid?
  • SiCaBoo

Hej!

Trodde själv att jag hade en pollenallergi då jag har en hel del luftvägsproblem i och med graviditeten. Pricktestet gör man INTE på en gravid utifall man får en reaktion, utan istället tog de ett vanligt blodprov på mig och med ett "snabbtest" på 25 minuter så kunde de se om jag hade allergi mot det mesta förutom damm.

Jag hade ingen allergi, men är överkänslig mot just höga halter av pollen, och jag har sedan tidigare en allergi mot damm så jag får bita ihop i år!

Jag använder Lomudal Ögondroppar och Rhinocort Aqua Nässpray för de symtom jag har och de funkar bra. Jag fick inte äta vanliga allergitabletter som finns på Apoteket, som Kerstin och Clarityn..
    Hoppas det går bra för dig!! Det finns jättebra mediciner på recept för gravida alleriker, sa i alla fall min doktor.

• mamarazzi

Åh tack för svaret!
    Tycker det har lugnat sig lite nu så kanske jag håller ut och gör allergi testet nästa år...
    Fast jag borde ju faktiskt ta tag i det nu och inte vänta tills jag är en sönderstressad tvåbarns mamma.

Svar på tråden Kan man göra allergi (prick) test som gravid?