• Tilda7

Hur lyckad man med Pinnochiotårta?

Nästa helg ska jag bjuda på denna marängtårta med sockerkaksbotten men nu undrar jag hur jag ska lyckas på bästa sätt? Gjorde en provtårta idag men marängen sjönk liksom ihop och det gick absolut inte att dela botten... Blev ju god men fick ha fyllningen på, inte så snyggt. Tyckte att jag följde receptet. Tacksam för tips!!!

• Svar på tråden Hur lyckad man med Pinnochiotårta?
  • Nyfiken gul

botten ska inte delas på mitten utan bara halvas.

Gör du en långpanna ska botten bara skäras på mitten och läggas ihop med fyllning emellan...

förstår du hur jag menar?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • amalie79

Och så är det en av få tårtor som INTE blir godare om man gör den dagen innan servering... och som innan sagt, den ska inte delas på mitten/höjden så att säga... utan i två delar : )

• Tilda7

Tack för svaren! Känner mig LITE dum som inte fattade.... Nu blir det nog glasstårta istället.

• Ariel o Melodys Mom

Vill man ha mycket tårta kan man göra 2 st marängbottnar. När du brer ut dem på bakplåtspappret så va gärna lite "slarvig" så det blir lite vågigt o toppigt. Sen tar man den snyggaste överst. Glöm inte mandelflarn!

Vet inte vad det står i ditt recept men supergott att blanda hallon, vispad grädde med lite socker i o ha som fyllning.

Uppväxt med denna tårta på varenda födelsedag. Supergod!

Svar på tråden Hur lyckad man med Pinnochiotårta?