• Zåny

Bästa bilen för famij??

Hejsan jag håller på att ta mitt körkort nu har inte långt kvar, väntar mitt första barn med min sambo, och jag har en fråga till er här på familjeliv, jag vill ha sen en billig bil och även en bra familje bil, har ni några bra tips på en sådan bil???

tack på förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-19 18:24
    på en rimlig prisklass runt 20 000 typ..

• Svar på tråden Bästa bilen för famij??
  • TigerWoods

Köp en V70 D5 för runt hundra tusen så har du en kanonbil!

• ettan 090329

Opel Astra kombi kanske? mycket bil för pengarna. Sikta på en kombi som verkar fräsch, inte för stor motor, när du hittat någon modell du gillar så är det bara att söka ut alla av den modellen på blocket och jämföra vad du får för pengarna. Ta med dig någon som kan motorer när du kikar på bilen. Det gör inget om det är lite rost så länge motorn och bilen i övrigt är i bra skick/välskött. Pruta.

www.blocket.se/vi/21111809.htm

• bodegapeppe

Subary legacy är en väldigt driftsäker bil, i klass med toyota men roligare pga. 4wd. Drar lika mycket soppa som vilken 2 liters bensinare som helst. Kostar som en volvo ungefär. Kan vara lurigt med många barnstolar dock.

Jag rekommenderar den.

• bodegapeppe

oj, såg din kommentar nu. För 20000 skulle jag också satsa på en opel, visst den går sönder men helt i harmoni med de hyfsat billiga delarna. Bättre än vilken ford som helst!

• Ordinary

Jag rekommenderar Opel Vectra. Hade enorma tvivel mot Opel tills sambon köpte en. Vi är hur nöjda som helst! Sen har vi ju alltid min gamla pärla, en Volvo 740 -88, ifall något skulle hända med Opeln. Fast den har hittills varit hur stabil som helst. Bränsleekonomin är hur bra som helst. Med fem fullvuxna med packning åkte vi Sundsvall-Boden (ca 60 mil) med en förbrukning på 0,68L/mil. Drog husvagn ca 400 mil i somras och då snittade den precis litern milen. Det är en 1,8 (bensinare) och jag är faktiskt mycket imponerad. Rekommenderas!

• Tyrell

Vår andrabil är en ganska bra familjebil i den prisklassen.
    Fiat Brava -00. Förvånansvärt stor invändigt men ändå liten och smidig att manövrera. Bränslesnål och hittills har den klarat sig från dyra reparationer.

• gabor

Chrysler voyager, med stow,n go säten..oslagbar bil. 2 till 7 säten, massor av övrig plats att packa i.

• abraxe

Kan inte direkt rekomendera någon bil men kan rekomendera att kolla runt vad kostnaderna är med oliak bilar du tittar på.
    Kolla bla på:
    www.vv.se hur mycket fordonsskatt per år.
    På div försäkringsbolag om vad försäkringen kostar.
    Kolla ävem bränsleförbrukning på bilarna.
    Blocket mm för att kolla inköpspris
    Sen kolla runt i forum och fråga vad folks erfarenheter är av de modeller du fastnar för. Finns även div test sidor där man kan läsa om vad andra tycker om olika saker. Tex: www.smartson.se/tester/bil.htm

Jag har råkat ut för att köpa en bil som var billig men glömde kolla vad försäkringen låg på, slutade med hel försäkring, med full bonus, på över 8000 SEK per år och en bränsleförbrukning på 1.5L per mil ;). Men bilen var häftig och helt underbar att köra ;).

ett annat råd är att se bortom sin egen körglädje och gå ner lite i motor effekt för att få en biligare bensin förbrukning. ;)

Och sedan till led ord som funkar till nästan allt man skall köpa: Vad behöver jag saken till? Vilka funktioner är viktiga för mig? Vilka funktioner kan jag klara mig utan?

• Vibekes Pappa

Jag själv tycker att Volvos kombibilar är kanonbra att ha som familjebil.
    För 20000kr kan du få en kanonfin 855 eller eventuellt en v70 med några mil på nacken.
    Att de har gått långt är oftast inga problem sålänge de är välservade och har en komplett servicebok.

• cars4ever

Om du står ut med bakhjulsdrift så är Volvo 945 ett bra köp i den prisklassen. Klarar sig bättre än de flesta andra bilar (av samma årsmodell) hos bilprovningen.

Svar på tråden Bästa bilen för famij??