Min vän har fått ett barn med hjärnskada, hur gratulerar jag utan att det blir fel?
Min kompis fick för några dagar sedan sitt andra barn, en liten tjej. Tyvärr blev det komplikationer under förlossningen och det orsakade en hjärnskada hos bäbisen.
Jag har inte pratat direkt med henne ännu utan endast med en gemensam vän som har haft kontakt med hennes mamma, och jag vet att de har det jobbigt just nu och inte orkar prata med vänner.
Fast deras barn fötts med en hjärnskada är det ju ändå en bäbis som kommit till världen och självklart ska hon välkomnas som vilket annat barn som helst tycker jag. Jag har varit och köpt ett gratulationskort idag som jag ska skicka och jag tänkte skriva några rader innuti. Jag har funderat hela dagen på vad jag ska skriva, men det är så svårt när man aldrig varit i deras sits. Är det någonting man absolut ska undvika att skriva? (Förutom de mest självklara sakerna förstås...) Är det kanske någonting man absolut ska skriva?
Är det någon här som varit i samma sits som de som kanske kan komma med råd, jag vill så gärna komma med några uppmuntrande ord men kan ju knappast skriva "Jag förstår vad ni går igenom" för det gör jag ju verkligen inte...