• TessBeck

Min vän har fått ett barn med hjärnskada, hur gratulerar jag utan att det blir fel?

Min kompis fick för några dagar sedan sitt andra barn, en liten tjej. Tyvärr blev det komplikationer under förlossningen och det orsakade en hjärnskada hos bäbisen.

Jag har inte pratat direkt med henne ännu utan endast med en gemensam vän som har haft kontakt med hennes mamma, och jag vet att de har det jobbigt just nu och inte orkar prata med vänner.

Fast deras barn fötts med en hjärnskada är det ju ändå en bäbis som kommit till världen och självklart ska hon välkomnas som vilket annat barn som helst tycker jag. Jag har varit och köpt ett gratulationskort idag som jag ska skicka och jag tänkte skriva några rader innuti. Jag har funderat hela dagen på vad jag ska skriva, men det är så svårt när man aldrig varit i deras sits. Är det någonting man absolut ska undvika att skriva? (Förutom de mest självklara sakerna förstås...) Är det kanske någonting man absolut ska skriva?

Är det någon här som varit i samma sits som de som kanske kan komma med råd, jag vill så gärna komma med några uppmuntrande ord men kan ju knappast skriva "Jag förstår vad ni går igenom" för det gör jag ju verkligen inte...

• Svar på tråden Min vän har fått ett barn med hjärnskada, hur gratulerar jag utan att det blir fel?
  • Queen70

Tycker du ska skriva som du skulle gjort till vilken nybliven förälder som helst. Grattis till er nya lilla tjej.

• Queen70

och kanske...Hoppas vi får träffa henne snart. Kram och Lyckönskningar.

• TessBeck

Jo det hade jag absolut tänkt göra, men jag vill skriva några uppmuntrande ord till dem också, för de är verkligen nere båda två.

• LillaZ

Jag håller med Queen70 och det verkar du ju också göra egentligen. Lita på din intuition. Sen när du pratar med din vän så kan du ju fråga alla "normala" grejer som hur stor lillflickan var osv och låta henne själv ta upp komplikationerna.

• BlommyNess12

Skriv "Grattis till er nya tjej, hoppas ni mår bra och att vi ses snart! Kram!" Tror jag blir bäst

• Queen70

Lyckönskningar täcker väl in allt. Tycker inte du behöver gå in på svårigheterna, det gör de nog så bra själva. Kan nog vara befriande att de får se att de blir bemötta som vilken förälder som helst.

TessBeck skrev 2009-04-19 20:09:37 följande:
    Jo det hade jag absolut tänkt göra, men jag vill skriva några uppmuntrande ord till dem också, för de är verkligen nere båda två.
  • Klarisen

mkt mer behöver du inte skriva tyker jag men mer kan du ta personligen senare tycker jag och du behöver kanske inte säga så mkt då
    en kram och ngn som lyssnar för det är ju ett slags kris de går igenom och det kan ta lång tid, det vet man inte
    det är kanske ingen som vet hur skadat barnet blir i heller, hur allvarligt

• TessBeck

Det kanske är så att jag inte ska skriva om komplikationerna alls, utan låta dem ta upp det senare alltså?

Min tanke var ju annars att om man bara skriver som man skulle gjort i "vanliga" fall utan att nämna någonting om det som har hänt, då kanske de tar det som att man låtsas som att allt är som vanligt för att man tycker att det är för jobbigt att prata om det... Är jag ute och cyklar?

• BlommyNess12
    TessBeck skrev 2009-04-19 20:19:33 följande:
    Det kanske är så att jag inte ska skriva om komplikationerna alls, utan låta dem ta upp det senare alltså? Min tanke var ju annars att om man bara skriver som man skulle gjort i "vanliga" fall utan att nämna någonting om det som har hänt, då kanske de tar det som att man låtsas som att allt är som vanligt för att man tycker att det är för jobbigt att prata om det... Är jag ute och cyklar?
    Ja jag tror du är ute och cyklar, det kan vara jobbigt för dom att prata om det däremot, och behöver känna att de blir bemötta som vilka andra föräldrar som helst.. De pratar nog tillräckligt om komplikationerna med läkarna, varandra, barnmorskorna osv osv.
  • LillaZ

Jag tror att det hör till lite, att vara nere "när det inte blev som man förväntat sig". Snart kommer chocken lägga sig och livet kan sakta men säkert gå vidare för familjen. Det kanske inte tar så lång tid, eller så tar det flera år. För jag tror att det är en sorg man går igenom och alla sörjer ju på olika sätt och om de har valt att de inte vill prata med vänner eller så, så vill de nog inte det. Men om du vill skriva något på kortet så kan det väl vara ungefär: "Jag finns här när ni behöver det". Kan nog vara skönt att höra en sån sak också. Fast sen har jag läst att ibland så har man liksom inte styrka att ta kontakt själv, men vänta ett tag och ring dem sen. Fråga om du får komma över och fika för att träffa det nya barnet och lämna din present (om du tänkt köpa en sån). Jag har själv ingen erfarenhet, så jag kanske inte borde babbla på här egentligen. Men lycka till!

Och jag tror inte att de känner att det är dåligt att bli bemött som med vilket annat barn som helst. Jag tror att det är det de helst av allt vill. Men jag vet ju förståss inte.

Svar på tråden Min vän har fått ett barn med hjärnskada, hur gratulerar jag utan att det blir fel?