• Hella Pella

Brio Zento eller Britax Hi-Way vilken ska vi välja?

Ska köpa ny bilbarnstol till sonen 7 ½ månad som är ganska lång. Vilken av dessa bilstolar rekomenderar ni? Positivt och negativt, gärna tack!
    Har hittat Britax Hi-Way 2379 kr och Brio Zento 1999 kr på Babyproffsen bra pris eller?

• Svar på tråden Brio Zento eller Britax Hi-Way vilken ska vi välja?
  • LoMsBebis

Vi har Brio Zento och är super nöjda med den. Köpte den för 1700kr men utgående modell.

• Enigmia

Vi har Britax hi-way och jag rekommenderar inte den. Tycker inte den är lika bra som den acta graco vi köpte till lillebror. Vi har jätteproblem att få fast britax-stolen i framsätet på bilen men det kan ju bero på fästena i bilen också... Och så tycker jag inte den känns lika skyddad och säker som acta gracon. Känner inte till Brio Zento så jag kan inte jämföra med den.

• Finesse

Vi är oxå nöjda med Britax Hi-way.. än så länge iaf

Dom som verkar ha haft båda och är kunniga på bilbarnstolar här på fl verkar säga att Brio Zento tar stor plats i bilen och Britax Hi-way mindre.. Sen om det stämmer eller inte vet jag inte

• Hella Pella

Tack för tipsen! Vi har en Volvo V 70 så jag tror att det är ganska gott om utrymme till en bilstol (även Brio Zento). Britax Hi Way kan man inte vända framåt (när barnet är 4 år) är det negativt?

• Tant Blå

Jag är jättenöjd med Britax Hiway! Har den till mina twins. De sitter bra och sover bra och stolen är smidig i storlek. Det bästa med stolen upptäckte jag igår; det är jättelätt att ta av och tvätta klädseln och jättelätt att få på den igen. Har haft dessa stolar ca 1.5 år och twinsen är 2,5 år och de har bra plats i stolen.

• EnHusMus

Vi har en Britax hi way. Helt klart nöjd med den. Har visserligen inte testat den andra ni pratar om. Men är supernöjd.
    Själv tycker jag att den är väldigt smidig att sätta in och flytta. Ja, när man väl vet hur man ska göra. Enkelt att lära sig.
    Storleksmässigt? Hm... inga problem tycker jag. Jag har en audi80 (mindre kombi). Och den passar både fram och bak.
    Att den inte går och vända framåt sen ser inte jag som ett problem. Tror inte att jag skulle vilja ha min tjej (när hon är 4år) i den typen av bilstol. Inte ens om den gick att vända framåt. Skulle då iaf vilja ha en större modell av stol.

Jättebra stol, kort och gott...

• Finesse
    Hella Pella skrev 2009-04-19 21:35:51 följande:
    Tack för tipsen! Vi har en Volvo V 70 så jag tror att det är ganska gott om utrymme till en bilstol (även Brio Zento). Britax Hi Way kan man inte vända framåt (när barnet är 4 år) är det negativt?
    skulle väl inte säga att en Volvo v70 är speciellt stor när det handlar om bilbarnstolar

vi har en saab 9-5 och även fast vi har en britax hi-way försvinner framsätet pga att man måste ha stolen så långt ut på sätet så hon ska få bra benutrymme.. hade vi haft en volvo v70 hade det blivit ännu tajtare eftersom den inte har lika bra benutrymme fram.

ang. att vända stolen så rekommenderar NTF att INTE göra det. en kombistol fungerar alldeles utmärkt som bakåtvänd bilbarnstol, men som framåtvänd ska man inte använda den då är en bältestol mkt bättre.

www.ntf.se/halland/default.asp
  • EnHusMus
    Finesse skrev 2009-04-19 22:16:46 följande:
    [citat]
    ang. att vända stolen så rekommenderar NTF att INTE göra det. en kombistol fungerar alldeles utmärkt som bakåtvänd bilbarnstol, men som framåtvänd ska man inte använda den då är en bältestol mkt bättre.

Nu vart jag osäker. Fick jag det att låta som om jag tänkte vända den? Självklart kommer jag inte göra det. De går ju inte, det är ju ett stödben ivägen. Hihi!

Du pratade om de där med brist på benutrymme med den stolen. Det håller jag med om. Det var lite det jag menade med att jag inte kommer ha den kvar till min dotter när hon blir 4år. Har väldigt svårt att se att det skulle vara bekvämt att sitta med fossingarna nedkilade mellen bilstolen och sätesryggen. Men det är väl inte ett unikt problem med just denna stol? Det gäller väl nästan alla? Att när benen blir längre så blir också benutrymmet mindre?

En liten fundering till... Är det verkligen folk som har kvar sinna bakåtvända stolar även när barnen är så gamla som 4år?
  • Finesse
    EnHusMus skrev 2009-04-19 22:26:37 följande:
    [citat] ang. att vända stolen så rekommenderar NTF att INTE göra det. en kombistol fungerar alldeles utmärkt som bakåtvänd bilbarnstol, men som framåtvänd ska man inte använda den då är en bältestol mkt bättre. Nu vart jag osäker. Fick jag det att låta som om jag tänkte vända den? Självklart kommer jag inte göra det. De går ju inte, det är ju ett stödben ivägen. Hihi! Du pratade om de där med brist på benutrymme med den stolen. Det håller jag med om. Det var lite det jag menade med att jag inte kommer ha den kvar till min dotter när hon blir 4år. Har väldigt svårt att se att det skulle vara bekvämt att sitta med fossingarna nedkilade mellen bilstolen och sätesryggen. Men det är väl inte ett unikt problem med just denna stol? Det gäller väl nästan alla? Att när benen blir längre så blir också benutrymmet mindre? En liten fundering till... Är det verkligen folk som har kvar sinna bakåtvända stolar även när barnen är så gamla som 4år?
    Nej inte du.. jag citerade inte dig utan Hella Pella (TS) så svaret var inte riktat till dig.

Sen så har min dotter bra med benutrymme tack vare att stolen är gjord så att man kan sätta den längre ut på sätet.. det jag menade var benutrymmet för en vuxen person i framsätet som blev sämre. Hon sitter som en kung.. och det är bra

Barn SKA (enligt mig ) sitta bakåtvända helst till 4-5 år.. här på fl finns en tråd där folk visar upp sina barn i bilen.. där kan du se att även 5-6 åringar kan sitta bakåtvända.

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m41320692.html
Svar på tråden Brio Zento eller Britax Hi-Way vilken ska vi välja?