Jag blev gravid av akupunktur
Hej!
Jag känner att jag måste dela med mig av min upplevelse.
Jag har fött fyra barn varav det sista -00. Jag hade egentligen inte tänkt att få fler barn men förlorade min dotter i självmord för snart ett år sedan. Jag kände då väldigt starkt att jag ändå ville uppleva detta en gång till.
Jag fyllde 40 år strax efteråt och kände att jag ju inte hade jättemycket tid på mig. Samtidigt är det ju viktigt att inte skynda på i och med att sorgearbetet var fruktansvärt svårt.
Jag tog ut min hormonspiral i augusti. Jag fick ett par menstruationer under hösten men blev inte gravid. I december kontaktade jag fertilitetskliniken för att se att allt var som det skulle. Jag fick en tid i mitten av januari.
Läkaren gjorde vaginalt ultraljud och sa att mina äggstockar i stort sett var obefintliga vilket betydde att äggen var slut. Slemhinnan i livmodern var tunn. Det såg ut som att jag gått in i klimakteriet. Han tog ett par blodprover för säkerhets skull. AMH som mäter ägsstocksreserven och FSH som ju är follikelstimulerande hormonet.
Jag var väldigt ledsen efter detta och tänkte att livet är ju ändå märkligt. Barn är livet - det vet man ju när man har fått barn och ännu mer när man har förlorat ett liv. Att jag redan skulle ha kommit in i klimakteriet verkade jättekonstigt.
Jag sökte på internet och hittade flera siter där kvinnor som konstaterats kommit in i klimakteriet faktiskt blivit hjälpta av akupunktur.
Jag är själv läkare och lite skeptisk till alternativ medicin men tyckte att detta ändå var värt ett försök.
Efter 6 veckor var jag på återbesök på fertilitetskliniken. AMH var inte mätbart och FSH var 40. Ultraljudet visade visserligen lite mer aktivitet och det såg ut som att jag haft en ägglossning, men läkaren sa att det kunde vara så ändå. Han gav mig diagnosen för tidigt klimakterie och tyckte att jag skulle börja äta östrogen för att minska besvären som jag kunde få... Den enda chans jag hade var äggdonation. Annars kunde jag inte få barn.
Jag fortsatte akupunkturen och efter 8 behandlingar tog jag nya prover som min vanliga gynekolog hade ordinerat. När jag några dagar senare fick ett brev där det stog att alla hormonproverna (hon tog dock inte AMH) var normala vågade jag göra ett grav.test som var positivt.
Jag går nu in i vecka 10 och har varit på ett vaginalt ultraljud i v 8 som visade ett foster med hjärtljud.
Det ska inte vara möjligt enligt den traditionella medicinen.
Men enligt min kinesiska läkare är det inget konstigt.
Till alla er som har svårt att bli gravida skulle jag ge akupunktur en chans. Det kan vara ett utmärkt komplement till IVF-behandling också.
Lycka till!