• Silverkatten06

Vilka regler gäller för bikupor i villaområden?

Grannen har satt upp bikupor och vi har fullt av bin i vår trädgård - inte så kul! 
    Nån som vet vilka regler gäller för bikupor i villaområden? Var kan jag hitta information?

Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • Svar på tråden Vilka regler gäller för bikupor i villaområden?
  • Krabbolina

japp lagligt.
    Häng inte ut din tvätt för bin skiter ofantligt mycket, så räkna med prickiga bilar och prickiga fönster.

• JAG är BÄST
    Krabbolina skrev 2009-04-19 23:02:48 följande:
    japp lagligt.Häng inte ut din tvätt för bin skiter ofantligt mycket, så räkna med prickiga bilar och prickiga fönster.
    Huga
    Har man ingen rätt till någon form av ersättning från biodlaren på något sätt?
  • Krabbolina
    JAG är BÄST skrev 2009-04-19 23:10:50 följande:
    Huga Har man ingen rätt till någon form av ersättning från biodlaren på något sätt?
    det tror jag inte. Min svåger och svägerska bor på samma gata som en biodlare. Grannarna är inte så glada! Inte kul att sitta ute och riskera få massa biskit på kläderna. Det klibbar rätt fint och ger gula fina fläckar.
  • Silverkatten06

Tack för länkarna. Låer ju inget vidare att man faktiskt får ha bin i ett villaområde, låter tom helt galet. Vi har ju småbarn! Hur kul är det då att ha bin över både gräsmatta (inkl. sandlåda och gungor) samt över hela uteplatsen? 

Undrar om det finns nåt de ogillar man kan lägga ut som är ofarligt för barn, katter, harar  och rådjur?
  • Krabbolina
    Silverkatten06 skrev 2009-04-20 06:14:56 följande:
    Tack för länkarna. Låer ju inget vidare att man faktiskt får ha bin i ett villaområde, låter tom helt galet. Vi har ju småbarn! Hur kul är det då att ha bin över både gräsmatta (inkl. sandlåda och gungor) samt över hela uteplatsen?  Undrar om det finns nåt de ogillar man kan lägga ut som är ofarligt för barn, katter, harar  och rådjur?
    bin är ju inte lika "farliga" som getingar.
    Men det är ändå inte så skoj att ha biskit överallt.
  • Silverkatten06
    Krabbolina skrev 2009-04-20 09:36:17 följande:
    bin är ju inte lika "farliga" som getingar. Men det är ändå inte så skoj att ha biskit överallt.
    Nej och det är framförallt inte så kul att de faktiskt sticker. Äldste sonen har redan fått ett stick och sommaren är inte ens här ännu. Hur ska jag kunna låta yngste sonen krypa i gräsmattan i sommar om den är full med bin?
  • RiaRa

Oj. Pratade grannen inte med er innan? För att främja god grannsämja vore det väl schystast. Har du pratat med kommunen för att höra vad de säger?

Det är mycket lättare att tappa bort en sak, än att hitta den/ Nalle Puh
Svar på tråden Vilka regler gäller för bikupor i villaområden?