• Litchi

Mattermos

Hej!

Funderar på att köpa en mattermos att använda när vi är ute mycket nu på våren.
    Du som har erfarenhet av detta,
    hur länge håller sig maten varm?
    Hur länge är det okej att ha maten där i utan att den blir "dålig"?

Vill också gärna ha tips på bra märken

• Svar på tråden Mattermos
  • elims

Jag har en som är från babyland (eller babyproffsen?).
    Funkar jättebra till både flaska eller barnmat.
    Värmer upp burken/flaskan i mickron hemma innan jag går ut och 1,5 - 2 timmar senare är maten ljummen.
    (lägger alltså ner hela burken med lock på i termosen, inte bara maten)

• Litchi

Okej, lägger du ner hela burken för att den ska hålla värmen längre?
    Är ju ny på detta området ;)

Så då tycker du att det är en bra grej att införskaffa?

• elims

Vet inte om den är livsnödvändig direkt, men jag tror den kostade 60 kr eller nåt sånt, så det är ju ingen dyr investering precis. Är skönt om man är ute och vill ha varm mat att ge (ute) så slipper man leta upp nån micro någonstans. Lägger i hela burken/flaskan med lock på.

Jag har den liggandes under vagnen i korgen där det finns gott om plats.

• pigglet

Vi har en ståltermos från ... ClasOHlsson?... som inte alls funkar särskillt bra. Hela termosen blir varm på utsidan, den håller alltså inte maten/vattnet varmt särskilt länge.

Den andra är SUPER! Märket är Rotpunkt, den är i plast och någonstans glas, jag tror den är köpt på Järnia (fast det är nog 7-8 år sedan).

Vi använder termosarna ofta. Häller kokande vatten i, stoppar ner en barnmatsburk ca 5 minuter innan det är dax att äta. Eller stoppar ner varmkorv i vattnet när det är dax att äta. Eller tar med mat som vi värmt hemma (korvstroganoff/ris, pannkakor, spagetti/köttfärssås, korv/makaroner, hamburgare... det mesta funkar). Perfekt på utflykter, eller badhuset, eller lekland, eller badstranden, eller slalombacken, eller....

Svar på tråden Mattermos