• Joico

Vilka helgdagar är men ledig från jobbet? Hur avgörs halvdag?

Jag har för mig att man inte är ledig från jobbet bara för att det är röd dag, men det kanske man är Jag undrar iallafall vilka helgvardagar man är ledig från jobbet? (normalt sett, det finns säkert yrken då man inte automatiskt är ledig)

Ex. första maj nästa vecka, är man ledig då?

Hur bestäms om det är halvdag dagen innan? Bestäms det från företag till företag eller från dag till dag eller bådeoch?

• Svar på tråden Vilka helgdagar är men ledig från jobbet? Hur avgörs halvdag?
  • Mint

Det är givetvis helt beroende på arbete. Det finns inget generellt svar på den frågan.

• Joico

Det står ju i TS att jag menar "normalt" sett och inte typ vården eller skiftarbete (som ofta jobbar oavsett dag)

Mint skrev 2009-04-20 07:22:57 följande:
    Det är givetvis helt beroende på arbete. Det finns inget generellt svar på den frågan.
  • Tecken
    Joico skrev 2009-04-20 07:24:17 följande:
    Det står ju i TS att jag menar "normalt" sett och inte typ vården eller skiftarbete (som ofta jobbar oavsett dag)
    Det beror i alla fall på vilket avtal/bransch... Så det går inte att svara på hur det är på "normala jobb"
  • skorpionen80

Röda dagar brukar man vara ledig, såvida det inte är något speciellt (tex en butik som har öppet då). Om det är halvdag dagen före bestämt från företag till företag. Likaså klämdagar.

• Joico

TACK!!

skorpionen80 skrev 2009-04-20 08:02:48 följande:
    Röda dagar brukar man vara ledig, såvida det inte är något speciellt (tex en butik som har öppet då). Om det är halvdag dagen före bestämt från företag till företag. Likaså klämdagar.
  • Stormorsan

Dagar som inte är röda men ofta lediga ändå enligt vissa kollektivavtal är:
    julafton, nyårsfton och midsommarafton.

• Mint

Vad i hela friden är ett "normalt" jobb...? Jag har förstått att vården och skiftarbete inte är normala jobb men fortfarande..!!

• Joico

Herrejösses, FL i ett nötskal

Mint skrev 2009-04-21 06:20:28 följande:
    Vad i hela friden är ett "normalt" jobb...? Jag har förstått att vården och skiftarbete inte är normala jobb men fortfarande..!!
  • Joico

Med "normala" (observera citationstecken) menar jag jobb där man vanligtvis inte jobbar lörd-sönd eller röda dagar eller ja. I stort sett ett "mån-fred 8-17-jobb"

Stormorsan skrev 2009-04-21 08:39:32 följande:
    Jag skulle tro att normala jobb = måndag - fredag typ 8-17
  • LillaFågelBlå

Går inte att svara på rent generellt eftersom det kan förhandlas lokalt mellan facket och en specifik arbetsgivare. Min komununala arbetsgivare har gjort så att vi är lediga halvdag ALLA dagar före röd dag, vet inte om dte är det vanligaste?

• Mint
    Joico skrev 2009-04-21 07:33:17 följande:
    Herrejösses, FL i ett nötskal
    Ajdå, den tog, den
  • Joico

Mm hårt också va?

Mint skrev 2009-04-22 19:21:17 följande:
    Ajdå, den tog, den
  • fruganL

Jag jobbar ett "normalt" jobb, det vill säga måndag till fredag dagtid.
    För mig är det därför självklart att inte arbeta röda dagar eftersom en röd dag är en söndag och därmed inte en "måndag till fredag dagtid". Så röda dagar utgår jag från att jag är ledig.
    Några halva dagar finns inte inom mitt "normala" jobb, däremot finns det en OB att plocka ut för somliga dagar där andra kanske har halvdagar.

• MrsSöderbönan

Hehe, intressant diskssion. Men, precis som många varit inne på så avgörs det mycket riktigt beroende på hur avtalet ser ut hos respektive företag. Vilka dagar man är ledig ska man få veta när man anställs - i någon form ska det finnas dokumenterat. Om man jobbar "kontorstider" så är man oftast ledig söndagar (och julafton, midsommarafton), ja. Men halvdagar varierar, det är långt i från alla som har. Och andra har det ännu bättre med extra semester, kortare arbetsveckor osv... Individuellt eller centralt förhandlat.

Svar på tråden Vilka helgdagar är men ledig från jobbet? Hur avgörs halvdag?