• Anonym

Mens oftare då man kommer i klimakteriet?

Hej är det så att man får mens oftare då man börjar komma i klimakteriet? Jag är 41 och tycker jag har mens varannan vecka och nu sista gången hade jag i över en vecka. Jättejobbigt och börjar fundera på om det är början på klimakteriet....Trodde man fick mens mer sällan då, men man är ju inte så insatt.

• Svar på tråden Mens oftare då man kommer i klimakteriet?
  • Stålmamma

den brukar väl bli oregelbunden. mamma s att hon blödde konstan i flera mån då hon kom i klimakteriet. men du e väl lite väl ung för att vara i klimakteriet?

• Anonym

Ja, det kanske jag är, men jag tycker att det är så jobbigt det här att jag blöder så ofta. Det har ju fått mig att fundera på om jag gått in i ett tidigt klimakterie. Fick barn för ett och ett halvt år sen, så kroppen kanske tyckte att det är nog nu?

• Anonym

Puffar upp tråden o undrar om det är nån som vet

• Anonym

Är också 41 år, minsta barnet är 4 år. Har det senaste året haft som du rubbad menstruationscykel. Ibland mens var 14 dag och ibland med 25 dagar mellan precis som vanligt. Ibland blöder jag en vecka, ibland 2 dagar, uppehåll några dagar och sedan kanske 2-3 dagars blödning igen. Gynekologen kollade cellprov och ultraljud över äggstockar men hittar inget fel. Det är tydligen vanligt med rubbningar i mensen när man kommer upp i vår "aktningsvärda" ålder=)
    Vill man kan man enkelt behandla det med hormontabletter som man äter en kort period som balanserar upp hormonhalterna i kroppen. Jag har inte provat ännu, ska först se om det rättar till sig själv med regelbunden träning.
    Prata med din gynekolog så ska du se att det löser sig=)
    Ha en bra dag!

Svar på tråden Mens oftare då man kommer i klimakteriet?