• Mem3

Täppt i näsan

Hej alla.. är i vecka 38 och är grymt täppt i näsan har använt nässpray i mer än tio dagar, jag vet att det inte är bra..Någon som har ett förslag på hur jag blir av med mitt nässprays beroende och hur man bäst får väck nästäppan? Jag börjar bli orolig för förlossningen, jag vill ju inte ligga där och vara jätte täppt i näsan.

Hur mår ni andra i vecka 38?

• Svar på tråden Täppt i näsan
  • MysMia79

Jag är bara i v. 34 men jag har använt nässpray i typ 5-6 månader. Jag vet inte vad jag ska göra, får panik när jag jag inte kan andas med näsan så vad ska man göra?
    Jag har testa koksaltlösning men funkar inte lika bra

• angeni

Jag har nästäppa men brukar hjälpa med att bara ha frisk lukt samt även att ligga lite högre med huvudet när man sover.

Har försökt hålla mig borta från nässpräy vilket är svårt då jag verkligen avskyr att vara täppt i nästan.

Är i vecka 39 nu så hoppas det är slut snart.

• SVE

Nässpray ska man ju inte andvända nej, jag andvänder koksaltlösning istället det kan man andvända och det förstör inte slemhinnorna som nässpray gör.

• Mem3

Ja jag har verkligen försökt att vara utan nässpray men det går inte får oxå panik.. Jag kan inte sova högt med huvudet pga att jag får ont i nacken då... Jag får se hur länge jag klaar mig utan nässpray... Vill inte bli uppstressad av att jag inte kan andas...

• lillafiffin

hej är i v 38 oxå, har varit täpp nästan hela graviditetetn använde nässpray i början länge,, sen sluta jag men har börjat om igen.. försöker hålla mig till att bara ta när jag ska sova men det e svårt.. som du säger koksalt funkar dåligt.. min barnmorska sa att man kan be att få utskrivet kortisonspray av läkare men vet inte om det funkar.. (eftersom det e pga hormoner som gör att brosket och vävnader som sväller vad jag hört)
    har hört av några att det ger med sig när barnet e fött..och det hoppas jag innerligt att det gör! nu försöker jag bara stå ut sista tiden och hoppas att det blev som för hon jag känner: det bara släppte på en gång! :) samt att nässpraymissbruket inte gjort allt för stor skada.

• tvåbarnsmimmi

Det är vanligt att vara täppt i näsan under senare delen av graviditeten. När man är gravid svullnar slemhinnorna. Samma hormoner som mjukar upp livmodershalsen och förlossningskanalen gör att slemhinnorna i näsan svullnar. Då blir du täppt i näsan.

Vid graviditet är det bra att undvika läkemedel så långt det är möjligt och vara försiktig med allergipreparat. Det bästa är att tala med apoteket eller din barnmorska.

Själv ligger jag högt med huvudet, bunkrat upp med kuddar under halva mig... =)

• tvåbarnsmimmi
    lillafiffin skrev 2009-04-20 09:36:32 följande:
    hej är i v 38 oxå, har varit täpp nästan hela graviditetetn använde nässpray i början länge,, sen sluta jag men har börjat om igen.. försöker hålla mig till att bara ta när jag ska sova men det e svårt.. som du säger koksalt funkar dåligt.. min barnmorska sa att man kan be att få utskrivet kortisonspray av läkare men vet inte om det funkar.. (eftersom det e pga hormoner som gör att brosket och vävnader som sväller vad jag hört)har hört av några att det ger med sig när barnet e fött..och det hoppas jag innerligt att det gör! nu försöker jag bara stå ut sista tiden och hoppas att det blev som för hon jag känner: det bara släppte på en gång! :) samt att nässpraymissbruket inte gjort allt för stor skada.
    Jag väntar mitt 4:e barn & är täppt i näsan... Är bara i v.17... Jodå, det ger med sej efter att barnet är fött. Men jag vet inte hur det påverkar slemhinnorna av att ta för mkt nässpray. Kortison låter inte bra i mina öron, det betyder ju att näsan blir beroende av det som med nässpray =(
  • SVE

saltlösning skulle de stå. Det funkar bättre än inget för mig iaf.

• Madelenin

Jag gör slut på flera nässprayer i veckan. Jag får panik om jag inte kan andas!!!

Fö mig hjälper inte koksaltlösning alls tyvärr. Jag hade samma problem under förra graviditeten och det lade sig när barnet kom ut.

Visst, det är skit för näsan. men man måste ju andas. Det enda man kan göra är väl att försöka använda det med måtta och inte spraya en gång i timmen.

• mellieB

hej är i v18 är också konstant täppt i näsan har inte vågat köpa nässpsry än men salt lösningen hjälper ju inte blir galen. Men va e de som inte är bra med nässpray?? Kansk elite dum fråga men ja har aldrig använt nässpray så innan?

• mina74

Jag börjar bli stressad över min nästäppa. Har använt Nezeril i 10 dagar och börjar misstänka allergi, men Lomudal verkar inte hjälpa. Är beräknad att föda 23/4 så att andas lugnt in genom näsan och ut genom munnen under en förlossning verkar helt kört för mig.

• SVE
    mellieB skrev 2009-04-20 10:20:14 följande:
    hej är i v18 är också konstant täppt i näsan har inte vågat köpa nässpsry än men salt lösningen hjälper ju inte blir galen. Men va e de som inte är bra med nässpray?? Kansk elite dum fråga men ja har aldrig använt nässpray så innan?
    Andledningen till att man blir täpt i näsan när man är gravid är att slemhinnorna svullnar och nässpray har jag iaf hör att den gör slemhinnorna irriterade och då sväller dom med så det är förklaringen jag fått.
  • Rigmor Mortis

Jag använder vanlig nässpray och har gjort hela graviditeten. Gjorde samma sak med förra barnet och täppan försvann några dagar efter förlossningen. Saltlösning är värdelöst på mig och kortisonspray får jag näsblod av.

• Mem3

Jag har kunnat hålla mig tills nu innan jag ska sova, vilket är bra... Ska försöka hålla mig till morgon och kväll. Helst vill jag ju sluta men jag har bara avänt nässpray 3 gånger under 9 månader och det tycker jag är bra. Jag är ju lite förkyld men inte mycket bara jag klara att andas genom näsan på förlossningen. Tack för alla svar

• Limepie75

Läste om era problem med nästäppa... jag kan tipsa om "sinova" på apoteket, det är ett naturläkemedel som är bra om man är täppt. Funkar på mig när jag är förkyld iaf!

• mammatotoo

Rinocort...eller nått sånt heter en näs spray som man inte ska bli beroende av, men som bm ska råda en till att använda.
    Jag har en kompis som under sina 2 grav. har använt nässpray och nu 2 år senare ff inte kan sluta!!

Svar på tråden Täppt i näsan