• Lejonmamman

Ok med termalbad som gravid? Tips på Budapest

hej
    om 1 vecka åker vi till Budapest ett par dagar. Jag är gravid och undrar om jag kan bada i deras badhus /termalbad?
    Min BM sa att jag ska undvika bubbelbad men ringa resebolaget om bassängerna. Men vi har bara bokat bara flyg och hotell separat så jag har ingenstans att ringa.

Behöver också andra allmänna tips på stan från någon som varit där.
    Vill gärna boka en genuin ungersk restaurang till första kvällen med dans och musik.
    Har tänkt vi ska ska åka en seeightsing men det verkar så dyrt, tips på billigt bolag?

Vad ska man göra där mera?

• Svar på tråden Ok med termalbad som gravid? Tips på Budapest
  • Lejonmamman

ingen som vart i budapest som har lite trevliga tips ?

• Tecken

Jag har varit i Budapest många gånger, besitter många tips - men orkar nog inte rapa upp alla en gång till

En "genuin ungersk restaurang med zigenarmusik" = Karpathia, ligger vid metrostationen Ferenciek (OBS! Alltså INTE Deak Ferenc Ter, utan just Ferenciek). Den är full av turister, men känns inte som en turistfälla. Bra mat, höga priser. Har en fin hemsida, Googla fram den.

Det finns båtsightseeing, minns inte vad det kostade men kan ha varit 1-200kr för ca 1h (med engelsk gudie i hörlurar). Samma här: Googla!

Vad mer man kan göra där? Jadu, vad _VILL_ ni göra där?

• Lejonmamman

TACK för tips !!

Tror du vi bör boka bord på en restaurangen? Vilken tid går man normalt ut och äter i Budapest?

jo vill vill bada men vet inte om jag vågar...?
    Verkar finnas så himla många bad, vilket är mysigast?
    Är det något bad man kan ta behandling på också? Måste man förboka sånt?

Vi vill gå till någon saluhall och kolla (matintresserad man).

Vi kommer ner måndag kl12 och hem onsdag kl12 så vi hinner väl inte såå mycket.
    Kom gärna med mer tips !
    Finns det nåt man inte bör missa?

• Tecken

Nej, ni behöver inte boka bord. På just den restaurangen är det fler turister än ungrare, så det går liksom inte att svara på frågan när "dom" normalt går ut och äter. Gå när ni är hungriga

Jag vet inte heller om du vågar bada, ring och fråga din BM igen. Konstigt att hon tror att en resebyrå ska kunna svara på om man kan bada som gravid eller ej? Jag har inte heller något svar på din fråga, tyvärr. Bad behöver inte förbokas, finns flera trevliga bad i BP - undvik Gellért! Gå istället till Szechényi badet. Där kan man bada utomhus året om. Det ligger mittemot zoo/tivoli, nära hjältetorget (då kan man beta av dessa sevärdheter på en gång). I närheten ligger restaurang Gundel. Den är väldigt överreklamerad och jag kan inte rekommendera den.

Jag tipsar alltid om den här restaurangen: www.zsakbamacska.hu/. God mat, trevlig personal, hit hittar inte så många turister.

Vásár csarnok är den stora saluhallen i BP, här finns det mycket att titta på! Ligger i slutet av Váci ut.

Det är väldigt svårt att tipsa om "vad man inte får missa", det är en stor stad och finns väldigt mycket att se. Det är lättare att tipsa om vad man ska undvika (t ex shoppingen kring Váci ut, gula metrolinjen osv).

• Lejonmamman

Nu har jag skrivit ut papper på båda dina restuarangtips, dom tar vi våra 2 kvällar !

Angående badet, Valde faktiskt mellan Szechényi och Gellerth. Vet du om Szechényi har vanligt vatten eller svavel/radioaktivt?
    Tror inte det finns någon BM som kan svara på om det ok...
    Jag får googla och ringa ner och fråga kanske.

Saluhallen är given!

Tack igen!

• Pepparmynta

Hej.. Jag och mina närmaste brukar åka till ungern och jag vet att du inte får bada i termalbaden som gravid.. Jag kommer själv att åka i Maj och kommer inte att få bada, eller bada kommer jag få göra i kalla klor bassänger..*suckar*

• Lejonmamman

Pepparmynta:
    Ahhh då vet jag!
    Men det var tråkigt...

Jag får väl ta nån behandling medans mannen njuter i varmvattnet.
    Vet du om det även finns klorbassäng på Szechényi badet?

• Lejonmamman

ja men vad bra så kan jag också bada, TACK.
    Genast lite gladare !

• Theorese

Vid Liszt Ferenc tér finns flera mysiga restauranger, kanske för en lunch? Närmsta tunnelbana är Oktogon.

• Tecken
    Theorese skrev 2009-04-21 14:52:49 följande:
    Vid Liszt Ferenc tér finns flera mysiga restauranger, kanske för en lunch? Närmsta tunnelbana är Oktogon.
    Den bästa restaurangen där tycker jag är Menza (de har en fin hemsida - Googla fram den), men det finns som sagt var flera. De flesta restaurangerna där är väldigt populära - boka bord innan!
  • TheStar

Vi hyrde cykel (fanns på hotellet), perfekt sätt att ta sig runt på, särskilt om man är gravid och inte orkar gå så långa sträckor. Budapest känns även väldigt cykelvänligt, med många cykelbanor.

• Lejonmamman

åh vilka bra tips, cykla är kul!

kom gärna med mera

tack

• Lejonmamman

Vi hade det jättefint i BP, lugnt och avslappnat, åt gott och sov mycket Sonen var hemma med mormor och morfar.

Det var så skönt att komma bort, Szechényi var ren terapi för själen. Vi bodde på Vaci hur centralt som helst,

Men så himla cykelvänligt tycker jag inte att det var...

Tack för tipsen!

• Tecken
    Lejonmamman skrev 2009-04-30 11:46:47 följande:
    Vi hade det jättefint i BP, lugnt och avslappnat, åt gott och sov mycket Sonen var hemma med mormor och morfar.Det var så skönt att komma bort, Szechényi var ren terapi för själen. Vi bodde på Vaci hur centralt som helst, Men så himla cykelvänligt tycker jag inte att det var...Tack för tipsen!
    Roligt att läsa att ni hade det trevligt - låter härligt *längtar tillbaka*

Och jag tycker inte heller det är cykelvänligt, snarare cykel-ovänligt.
  • Fannypack

Åh, jag ska till Budapest om två veckor, så jag lägger till i favoriter direkt. Kom gärna med mer tips!

• Tecken
    Fannypack skrev 2009-04-30 11:52:08 följande:
    Åh, jag ska till Budapest om två veckor, så jag lägger till i favoriter direkt. Kom gärna med mer tips!
    Vad vill du ha tips om? Lite svårt att ge "allmäna tips" då alla gillar olika saker...
  • Fannypack

Vi brukar gilla konstmuséer och fina parker.
    Går det att få vegetarisk mat i Budapest?

• Mariahogergö

hej! mellan gellért o Szechényi tycker jag absolut du ska gå till Szechényi , den är den bästa utav dom tycker jag, o ligger precis vid hösök tere,(hjältarnas torg) finns en båtresturang som ligger i sjön precis bakom, underbar mat

Svar på tråden Ok med termalbad som gravid? Tips på Budapest