Jag har gjort en lasik och ångrar mej inte en sekund!
Några dagar innan gjordes en ordentlig förundersökning, det är inte säkert att du kan opereras över huvudtaget.
På operationsdagen kom jag dit vid 8-tiden (tog bussen dit), fick en lugnande tablett, satt och väntade en halvtimme ungefär. Sen fick jag droppar i ögonen (bedövning), på med blå kläder och mössa etc. In i op. salen där var det ca 4 st personer. Fick lägga mej på bordet, huvet ligger som i en liten skål så man inte kan röra det så lätt.
Ögonfransarna tejpades upp och ögonlocken hålldes upp med nån plastgrej. Fick fler droppar och det blev svart under den tiden som snittet gjordes, sen såg jag grumligt igen, jag såg när hon vek undan fliken tex, sen fick jag titta på den röda pricken, lasern sattes igång, den hördes och sen började det lukta bränt. Lasern var igång ca 15 sek. Sen såg jag grumligt hur hon lade tillbaka fliken över ögat, hon tog bort tejpen/plastgrejen och jag fick långsamt blunda. Sen var det samma procedur på andra ögat. Tog väl 10 min allt som allt. Visst var det lite obehagligt att ligga där, men man får helt enkelt andas lugnt och lita på kirurgen. Jag låg blickstilla hela tiden, rörde inte ens ett finger! Och kirurgen sa efteråt att det var jättebra att jag låg så stilla, det gjorde det mycket lättare för henne.
Efter ingreppet fick jag sätta mej i väntrummet igen, efter en stund kollade hon ögonen att allt såg bra ut, jag fick instruktioner om hur jag skulle ta hand om ögonen hemma. En kompis kom och hämtade mej och körde mej hem. Var hemma vid lunchtid ungefär.
Väl hemma slumrade jag ganska mycket, ögonen kändes väldigt grusiga och jag fick droppa vätska ca en gång i halvtimmen. På kvällen hade den känslan gått över och jag kunde se hur bra som helst! Tog det dock väldigt lugnt den kvällen, ingen tv, ingen läsning osv, ville inte anstränga ögonen. Dagen efter hade jag kunnat jobba, men valde att vara ledig.
I ca två veckor ska man droppa anti-inflammatoriskt fyra gånger per dag. Man får också vätska att droppa ifall ögonen känns torra vilket de kan göra ganska länge efteråt. I två veckor bör man bära skyddsglasögon och man får sova med kupor över ögonen. Detta för att man inte ska råka gnugga sej i ögonen eller få in nåt som kan orsaka infektion.
Jag skulle göra om det imorgondag!