• MyggaMygg

Id kort hos polisen???

Ska fixa idkort idag (nytt) och undrar om idkorten man kan ta hos polisen även är pass?
    Eller har jag helt missuppfattat det?
    Vad kostar det?
    Tas kort där eller kan man ta med nytaget kort man redan har?
    Hur långt dröjer det innan man får det?

• Svar på tråden Id kort hos polisen???
  • BlommyNess12

Det kostar 500 kronor och kortet tas på plats för att förhindra identitetsförväxling. Mycket smidigt! Jag har gjort det där själv.

Lycka till!

• MyggaMygg
    BlommyNess12 skrev 2009-04-20 11:31:05 följande:
    Det kostar 500 kronor och kortet tas på plats för att förhindra identitetsförväxling. Mycket smidigt! Jag har gjort det där själv.Lycka till!
    Dröjde det länge innan du fick det?
    Är det kombinerat idkort/pass ?
  • Dynamic
    MyggaMygg skrev 2009-04-20 11:33:45 följande:
    Dröjde det länge innan du fick det?Är det kombinerat idkort/pass ?
    Ett pass är ju en identitetshandling
  • BlommyNess12
    MyggaMygg skrev 2009-04-20 11:33:45 följande:
    Dröjde det länge innan du fick det?Är det kombinerat idkort/pass ?
    Det tar fem arbetsdagar innan man får åka och hämta det Internationella ID-kortet, fungerar som pass inom de flesta EU-länder
  • MyggaMygg

Okej så finns det 2 st olika id kort ett vanligt och ett internationella id kortet eller är det samma sak?

Det gick fort att å det. Super för jag behöver ett nu innan man ska ha barn banken sa det kunde dröja flera veckor

• BlommyNess12
    MyggaMygg skrev 2009-04-20 11:37:43 följande:
    Okej så finns det 2 st olika id kort ett vanligt och ett internationella id kortet eller är det samma sak?Det gick fort att å det. Super för jag behöver ett nu innan man ska ha barn banken sa det kunde dröja flera veckor
    Nej du kan bara få internationella id-kortet hos polisen, inga andra id-kort.
    Jag tyckte också det var super! Skaffade mitt fem dagar innan rutin ultraljudet, för annars fick jag inte komma på UL
  • MyggaMygg
    BlommyNess12 skrev 2009-04-20 11:40:16 följande:
    Nej du kan bara få internationella id-kortet hos polisen, inga andra id-kort.Jag tyckte också det var super! Skaffade mitt fem dagar innan rutin ultraljudet, för annars fick jag inte komma på UL
    Va inte komma till UL?
    Har aldrig behövt visa legg förrens då ibörjan på inskrivningen
  • BlommyNess12
    MyggaMygg skrev 2009-04-20 11:42:04 följande:
    Va inte komma till UL?Har aldrig behövt visa legg förrens då ibörjan på inskrivningen
    Nej, fick inte komma på ul utan leg, och utan patientbricka.
    Hade tappat plånboken, så jag var utan både leg och patientbricka, och jag kunde inte göra en ny patientbricka utan leg..
  • MyggaMygg
    BlommyNess12 skrev 2009-04-20 11:43:46 följande:
    Nej, fick inte komma på ul utan leg, och utan patientbricka.Hade tappat plånboken, så jag var utan både leg och patientbricka, och jag kunde inte göra en ny patientbricka utan leg..
    Oj...Men vad bra det går så fort iaf hos polisen
  • FruMähler

fast 5 dagar är ju om det inte är rusningstid..vilket det är nu inför semestrarna...

• Flina78

Det kostar inte 500 som någon skrev innan, det kostar 400 kr och är giltigt i fem år. Det gäller som pass inom schengen-länderna OBS inte England. Du tar kort hos polisen. Det enda du behöver ha med är en giltig id-handling eller någon som kan styrka din identitet (nära anhörig).

/Har jobbat med pass och id-kort.

• Tecken
    FruMähler skrev 2009-04-20 12:15:37 följande:
    fast 5 dagar är ju om det inte är rusningstid..vilket det är nu inför semestrarna...
    Jag frågade en god vän som jobbar på passexp. om just handläggningstider på sommaren; enligt henne tar det fem arbetsdagar oavsett tid på året.
  • MyggaMygg

men iaf jag hinner iaf få mitt idkort innan bebben kommer i slutet av maj/början av juni

• FruMähler
    Jag frågade en god vän som jobbar på passexp. om just handläggningstider på sommaren; enligt henne tar det fem arbetsdagar oavsett tid på året.
    onstigt mina föräldrar fick vänta nästan 14 dagar nu i mars...
Svar på tråden Id kort hos polisen???