• moosen

Protein i urinen?!

Var på förlossningen i fredags för att kolla min tapp och barnmorskan upptäckte då att jag börjat utsöndra protein i urinen.
    Hon kollade trycket och konstaterade att det var normalt och att jag inte behövde oroa mig.

Min fråga är bara varför jag utsöndrat protein om det inte var nåt sånt på gång? Kan man göra det utan att få havandeskapsförgiftning?
    Jag tänkte inte på det förrens efteråt. Varför kan jag ha utsöndrat det i så fall?

Någon som varit med om det eller som är insatt som vet hur sånt där funkar?

• Svar på tråden Protein i urinen?!
  • Åsabritt

Jag har haft det hela grav! Lite protein hela tiden, har skickat urin på odling flera ggr men ngn uvi är det inte! Barnmorskan sa att man kan fälla proteiner endå pga tex flytningar och större påfrestning på njurar.

• madeleinesophie
    moosen skrev 2009-04-20 11:38:00 följande:
    Var på förlossningen i fredags för att kolla min tapp och barnmorskan upptäckte då att jag börjat utsöndra protein i urinen.Hon kollade trycket och konstaterade att det var normalt och att jag inte behövde oroa mig.Min fråga är bara varför jag utsöndrat protein om det inte var nåt sånt på gång? Kan man göra det utan att få havandeskapsförgiftning? Jag tänkte inte på det förrens efteråt. Varför kan jag ha utsöndrat det i så fall?Någon som varit med om det eller som är insatt som vet hur sånt där funkar?
    Jag var hos MVC förra veckan och lämna urinprov...för att jag haft sån jävla värk i ryggen! Så dom misstänkte UVI...!
    Hon tog då snabbsticka å sa att jag hadde protein i urinet..ingen fara sa hon bara! Hon skulle skicka det på odling! Inte fått svar än:/
    Jag undra ochså det där! Blev lixom orolig när hon sa så!
  • Pelargonen

Protein i urinen (äggvita) kan vara ett tecken på begynnande havandeskapsförgiftning men det brukar i regel följas av stor och snabb vätskeansamling samt högt blodtryck.

Om det kommer lite flytning i urinprovet visar detta sig i form av samma utslag, alltså att man har protein i urinen. Detta är vanligare än havandeskapsförgiftning så jag tror inte du behöver oroa dig eftersom blodtrycket var okej.

• moosen

nä, vad skönt... =) jag har mycket flytningar, så det kanske beror på det! Funderade faktiskt idag på om jag fått uvi då det kändes lite knepigt när jag kissade, så jag får avvakta och se!

• madeleinesophie
    Pelargonen skrev 2009-04-20 13:27:48 följande:
    Protein i urinen (äggvita) kan vara ett tecken på begynnande havandeskapsförgiftning men det brukar i regel följas av stor och snabb vätskeansamling samt högt blodtryck. Om det kommer lite flytning i urinprovet visar detta sig i form av samma utslag, alltså att man har protein i urinen. Detta är vanligare än havandeskapsförgiftning så jag tror inte du behöver oroa dig eftersom blodtrycket var okej.
    ahaa..ok!Fasst förra gången jag var hos BM..så var mitt Blodtryck lite för hjöt sa hon..det låg på 131/87..:S
  • Pelargonen
    madeleinesophie skrev 2009-04-20 13:37:26 följande:
    ahaa..ok!Fasst förra gången jag var hos BM..så var mitt Blodtryck lite för hjöt sa hon..det låg på 131/87..:S
    Om du är orolig tycker jag du ska be att få lämna ett morgonurinprov. Man ska kissa ut lite kiss och därefter kissa resten i burken. De proven är tydligen säkrare än de man lämnar senare under dagen.

Hoppas allt är bra.
  • With a devilish smile

Jag hade protein i urinen , högt blodtryck & en massa vätska som ökade snabbt.
    Var ingen fara enligt min bm & det gick bra, dottern kom av sig själv & vi båda mådde bra.
    Enda jag behövde göra var att gå på kontroll minst 1 gång i veckan.

Ängla 081028
Svar på tråden Protein i urinen?!