• Anonym

Snälla ni som är självständiga i ert förhållande!

Hmmm.... var skall jag börja!
    Lever med en sambo sen 2 år tillbaka.. Vi har det oftast helt underbart tillsammans, men i perioder kommer vi in i tider med mkt bråk! Och när det är mkt bråk tvekar han på vårt förhållande om det verkligen är rätt..
    Och när han tvekar blirjag som ett plåster på honom och vill inte släppa honom!
    Hur skall jag vara för att bli självständig även då?
    Inga förlslag på träffa vänner mm har inga som vill hitta på något! Jag vill vara självständig när vi båsa är hemma och inte vara på honom, hur förhållande känns nu osv! Snälla hjälp!!!!!!!

• Svar på tråden Snälla ni som är självständiga i ert förhållande!
  • frilin

Har du inget fritidsintresse du kan ägna tid till? Då får ni båda egentid. Om du bara vill göra saker hemma så börja med lite pyssel -baka, sy, sticka eller något. Eller kanske kan du bara ta ett bad, se en film för dig själv eller nått.

Ellen 28/12-08
  • skåne tjej

du kanske kan börja träna? dels så är det roligt, man får mer energi och blir på bättre humör. kanske träffar du även lite nya vänner där.

Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Anonym

känner med dej, mina förhållanden tenderar åt samma håll...men jag blir arg oxå när det inte är gossigt mellan oss.

• Glamrockare

Förmodligen är det så att du blir som ett plåster av en bakom liggande anledning o vad den anledningen är kan bara du veta. Är det att du är rädd att förlora honom eller helt enkelt så att du är rädd för att vara själv?

Du måste fråga dig själv o vara helt ärlig med dig själv varför du blir som du blir när han "hotar" o tvekar när ni bråkar mkt. Alla par har upp o ner gångar o om han skall tveka varje gång ni har en liten låg period, ja du en sådan person hade jag tvekat på eftersom det för mig säger att de är beredda att dra så fort det blir lite hett om öronen.

Vad händer den dagen ni kanske har barn ihop eller hus eller vad tusan det nu är skall han fundera på att dra då också så fort det inte är sol o gröna ängar?

DU måste göra klart med dig själv vad det är DU vill ha och hur DU vill ha det för att alltid vara trygg med DIG o DINA beslut det är det som är grunden för att vara trygg i sitt förhållande.

Det är med andra ord så att du måste älska dig själv (eller i ditt fall vara så trygg i dig själv) innan du kan älska eller vara trygg med någon annan.

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Anonym

Hade ett bråk med honom i helgen, där han sa att vi måste ha en förbättring på vårt förhållande anans vill han inte leva med mig och han menade på att han tror att jag tycker samma att vi skall må bra tillsammans om det skall vara vi! Och det rä ju såklart rätt!
    Men hur skall jag vara emot honom dom här dagarna när jag vet att han går och tvekar! Pressa honom vet jag är det största felet, men snälla ge mig några tips, hur hade ni gjort?

• Anonym

Hade ett bråk med honom i helgen, där han sa att vi måste ha en förbättring på vårt förhållande anans vill han inte leva med mig och han menade på att han tror att jag tycker samma att vi skall må bra tillsammans om det skall vara vi! Och det rä ju såklart rätt!
    Men hur skall jag vara emot honom dom här dagarna när jag vet att han går och tvekar! Pressa honom vet jag är det största felet, men snälla ge mig några tips, hur hade ni gjort?

• Anonym
    Glamrockare skrev 2009-04-20 11:59:22 följande:
    Förmodligen är det så att du blir som ett plåster av en bakom liggande anledning o vad den anledningen är kan bara du veta. Är det att du är rädd att förlora honom eller helt enkelt så att du är rädd för att vara själv?Du måste fråga dig själv o vara helt ärlig med dig själv varför du blir som du blir när han "hotar" o tvekar när ni bråkar mkt. Alla par har upp o ner gångar o om han skall tveka varje gång ni har en liten låg period, ja du en sådan person hade jag tvekat på eftersom det för mig säger att de är beredda att dra så fort det blir lite hett om öronen.Vad händer den dagen ni kanske har barn ihop eller hus eller vad tusan det nu är skall han fundera på att dra då också så fort det inte är sol o gröna ängar?DU måste göra klart med dig själv vad det är DU vill ha och hur DU vill ha det för att alltid vara trygg med DIG o DINA beslut det är det som är grunden för att vara trygg i sitt förhållande.Det är med andra ord så att du måste älska dig själv (eller i ditt fall vara så trygg i dig själv) innan du kan älska eller vara trygg med någon annan.
    Är helt säker på att det är för att jag är rädd att förlora honom! Jag älskar honom och det finns sååå mkt som är bra i vårt förhållande!
    Vi har båda barn sen innna så fler barn blir det inte... Och hus har vi tillsammans!
    Vi har prata lite om hur vi skall göra när vi bråkar och blir arga båda två att vi kansek skall börja maila varandra istället när det är något som stör oss! Hna är sådan som lägger allt på hör och se kommer allt på en gång! Det är jobbigt!
    Men vad tror du? Är det bra att börja maila tills vi har lärt oss att inte bli arga direkt!
    Hur skall jag vara mot honom dom här dagarna?
  • Glamrockare
    Anonym skrev 2009-04-20 12:02:00 följande:
    Hade ett bråk med honom i helgen, där han sa att vi måste ha en förbättring på vårt förhållande anans vill han inte leva med mig och han menade på att han tror att jag tycker samma att vi skall må bra tillsammans om det skall vara vi! Och det rä ju såklart rätt!Men hur skall jag vara emot honom dom här dagarna när jag vet att han går och tvekar! Pressa honom vet jag är det största felet, men snälla ge mig några tips, hur hade ni gjort?
    För mig låter det nästan som att han "tvekar" just för att testa dig o se lite grann hur du "faller".

Som jag sa måste du komma överens med dig själv hur du vill ha det o hur du vill vara o hur du skall ta dig dit. Det är ingen här som kan tala om för dig hur du skall bete dig utan det är något du måste komma på själv för det har med din osäkerhet att göra.

Som sagt du måste vara helt ärlig med dig själv till varför du beter dig som du gör när du vet att han går runt o funderar på ert förhållande o dess varande eller icke varande så fort ni har bråkat. Det är hans HÅLLHAKE på dig nämligen att han vet att han kan pressa med det.

Hade det varit min sambo hade jag personligen sagt det att om han varje gång vi inte kom överens eller det inte var sol o gröna ängar i vårt förhållande skulle "hota", eller tveka på vårat förhållande så har jag ingen lust att lägga någon energi på det.

För antingen älskar man någon o tar det onda med det goda och jobbar båda på att ta sig egenom de dåliga tiderna med att kommunicera, ge varandra lite space osv o vet att efter regn kommer solsken osv eller så gör man det inte.

Man går inte omkring o funderar år ut o år in för då är det inget att han ifrån början. Kärleken i ett förhållande förändras genom åren men man älskar inte bara någon när det passar utan även när det är svårt.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Glamrockare
    Anonym skrev 2009-04-20 12:05:49 följande:
    Är helt säker på att det är för att jag är rädd att förlora honom! Jag älskar honom och det finns sååå mkt som är bra i vårt förhållande!Vi har båda barn sen innna så fler barn blir det inte... Och hus har vi tillsammans!Vi har prata lite om hur vi skall göra när vi bråkar och blir arga båda två att vi kansek skall börja maila varandra istället när det är något som stör oss! Hna är sådan som lägger allt på hör och se kommer allt på en gång! Det är jobbigt!Men vad tror du? Är det bra att börja maila tills vi har lärt oss att inte bli arga direkt!Hur skall jag vara mot honom dom här dagarna?
    Hmmm....ja du eftersom jag inte är en expert så tycker jag det är jättesvårt att säga. Ilska vet ju de flesta det leder sällan om någonsin till något gott, men personligen tror jag på direkt kommunikation (vilket är svårt att ha för jag sväljer själv en hel del eller väljer mina strider om man så vill kalla det).

Har ni funderat på att kanske ta lite parterapi för att se om det kanske kan hjälpa er att hitta sätt att kommunicera bättre med varandra under sådana här omständigheter o även få hjälp att förstå varför den ene o andre beter sig som han/hon gör i vissa situationer.

Ibland kan lite utomstående hjälp göra att man ser den andre med andra ögon o faktiskt ser ett o annat man innan missat.
  • Maria40

Jag tycker det är omoget av honom att hota att lämna dig varje gång ni bråkar. Det är något ni måste prata om, ni måste kunna vara osams och ändå veta att ni älskar varandra och vill bo ihop. Det är bara "något" (det ni är oense om) som måste redas ut just då.
    Det beteendet han har beror nog på att han är väldigt konflikträdd och gärna vill "fly" när ni är osams, likadant att han samlar allt han har synpunkter om för att "bråka" om massa saker på en gång. Han skulle behöva lära sig att det är lättare att diskutera många små saker pö-om-pö än att ta allt på en gång.

Sedan undrar jag vad han menar med att ni måste ha förbättring på ert förhållande. Är det grälen? Är det andra saker - och framförallt - håller du med om att de saker han tycker behöver ändras SKA ändras?

Svar på tråden Snälla ni som är självständiga i ert förhållande!