• evelgen

Tips på mat att laga och frysa in till 10månaders

Jag hade velat ha lite tips och recept på bra mat att laga och frysa in till min 10 månaders. Hon gillar inte maten jag lagade förut till henne. Det får liksom inte vara för torrt. Så jag tänkte att vi kanske kunde hjälpas åt att komma på saker att laga och frysa in. Är så smidigt att ha en del färdigt i frysen. Tycker bland annat det är ett sånt slöseri med glasburkar när man köper färdig barnmat och dessutom slöseri med pengar.

Jag ska laga en potatisgratäng med falukorvsbitar och morot idag tänkte jag.

• Svar på tråden Tips på mat att laga och frysa in till 10månaders
  • vittra

Vi har alltid kört mycket grytor, i den åldern åt hon samma som oss. Kycklinggrytor med stor variation, tex med kokosmjölk, eller mango chutney sås, sweet chili sås, krämig gräddsås, ja du kan ju ha precis vad som helst. Och sedan varierade grönsaker, wookpåsar osv. Köttgrytor och korvgrytor har vi också gjort mycket här, supergott och kan också varieras i det oändliga. Har man potatisgratäng är ju det redan ganska såsigt (man kan ju tillsätta lite extra mjölk eller så när man fryser in bara) och då kan man ju ha något torrare till istället. Köttfärssås är ju en klassiker, vi har även gjort köttfärslimpa emellanåt med rivna morötter och andra rivna grönsaker i, då gör man lite snabbt brunsås till så blir även det såsigt Lasagne funkar ju också, ja det finns ju mycket gott!

Svar på tråden Tips på mat att laga och frysa in till 10månaders