Recept med fläskfilé...?
Alla verkar ha så smarriga recept på saker och ting så jag tänkte kolla om ni vet nått gott man kan göra med fläskfilé
Tar tacksamt emot alla goda recept
Alla verkar ha så smarriga recept på saker och ting så jag tänkte kolla om ni vet nått gott man kan göra med fläskfilé
Tar tacksamt emot alla goda recept
Något som är superenkelt gott, är att steka fläskfilén i bitar i sånt där vitlöksmör, persiljesmör eller annat kryddat smör som finns att köpa.
Skär filen i slantar och bryn den i stekpannan. Häll över en påse med champinjon och murkelsås från Knorr och späd med 5 dl grädde. Låt puttra i grytan och vips jättegott till vad som helst.
Inte magert men gott.
Jag gjorde något supergott och bjöd på i lördags:
Brynte fläskfile´n hel runtom, sen skar jag den på längden och fyllde med Cantadou vitlöksost och ruccolasallad! Sen la jag hela filen i foliepaket, in i ugnen i ca 40 min! Saftigt och väldigt gott Det blev väldigt uppskattat av gästerna! MMMMMMM va gott! Men hasselbakspotatis, grönsallad, bröd och stekt halloumiost till! Dessutom gjorde jag egen Aioli som man kunde doppa bödet i!
Rekommenderas!
Oh....något lätt som jag kommit på:
Fräs en finhackad lök och en vitlöksklyfta, skär fläskfilén i skivor eller strimlor och fräs den också. Häll på 2½ dl mjölk och en påse sås i valfri smak. (chaminjonsås eller taisås är grymt gott) Rör om och låt puttra i sådär 5-10 minuter.
Servera med ris och sallad!
MUMS!
Fläskfilé à l'Orange - 4 pers
2 st Fläskfile (ca. 925 g)
50 g smör
½ tsk groft salt
nymalen svartpeppar
2 dl grädde
saften av 1 appelsin (ca. ¾ dl)
½ tsk groft salt
nymalen svartpeppar
Tillbehör: Kokt ris
Skär bort senor och hinnor. Bryn smöret gyllenbrunt i en gryta och stoppa i filéerna. Låt dem ligga tills de fått färg. Krydda med salt och peppar. Ta upp filéerna och häll i grädden. Smaksätt med apelsinsaft, salt och peppar. Koka upp såsen. Lägg sedan i filéerna i grytan, och låt det hela stekas på låg värme i ca 20 minuter.
Vid servering: Skär fläskfiléerna i skivor och lägg de i ett djupt fat. Häll över såsen. Man kan även lägga filéerna på ett vanligt fat och servera såsen på sidan om.
(Såsen blir lite lätt genomskinlig, men vill man ha lite färg på den kam man tillsätta lite brun maizena.)
Detta är helt klart en av mina favoriträtter, och såsen är så god.
Grilla fläskfilén med en marinad av två pressade vitlöksklyftor (ni som älskar vitlök kan ta mer!) en msk soja, en msk olivolja salt å peppar. Ev lite pressad citronsaft. Dela ev i två bitar och tillaga! Potatissallad, vitlökssmör och en god grönsallad till. Jordgubbar till efterrätt!!!
Jag brukar typ strimla fläskfilén....steka...krydda.....sen på med creme fraich med valfri "fettstyrka"......ris eller pasta till !! SÅ enkelt o SÅ gott !! :)
Kunde inte motstå att skriva ner min enkla och supergoda favoritfläskfilé rätt.
Stek lök, bacon och champinjoner. krydda efter smak och tillsätt creme fraiche (eller grädde beroende på hur du vill ha fetthalten) för att få till en sås.
Stek fläskfilén vid sidan om.
Koka ris.
Lägg riset i en gratängform, lägg på fläskfilen och häll över såsen. Och sist men inte minst ost ovanpå.
In i ugnen tills osten har smält och servera med en god sallad.
Går alltid hem!
Lycka till!
Glömde skriva att fläskfilen skall vara i skivor.
Här kommer ett recept som min mamma gjorde när jag var liten och vi skulle ha lite extra festligt.
Stek fläskfilén med curry och skivad banan. Inte så mogna bananer.
Jättegott, vi åt det som det var, men man kan nog ha ris till.
Det här är bara SÅ gott o mycket enklare än det kanske låter!!!
Ta fläskfilén o skär med vass kniv i den, i "zick-zack" typ. Lite svårt att förklara, men när man är klar ska man kunna vika ut hela filén i alla fall, så att den som en stor och "platta". Lägg på nåt gott; ost, bacon, vitlöksskivor.........vad du nu tycker om! Rulla ihop filén o knyt gärna ihop den med ett snöre som tål höga temperaturer. (obs! det funkar bra utan snöret också, jag brukar aldrig ha snöre o det blir bra ändå!)
Bryn i stekpannan så att utsidan får en fin färg, släng sen in den i ugnen!
Ska va i ugne 20-30minuter ungefär, KLART! Hur gott som helst!
Servera till pommes, gratäng, sallad......
Åhhh mums mums.....allt lät ju tok smarrigt....
...nu vet jag ju inte vad jag ska välja hihihi.
Men tack så jätte mycket för alla goda förslag.
Skiva fläskfilé och krydda LÄTT med vitpeppar, salt och grillkrydda... stek lätt utan att den får för mycket färg.
Lägg i ungsfast form med sparris, champinjoner, syltlök och matlagningsgrädde och in i ugnen... servera med ris.
Stek hela filén så den är inte allt för långt ifrån klar. baka in i smördeg, innanför smördegen lägger du ett rätt så rikt lager av boursine vitlöksost. Vik ihop o in i ugn!
INBAKAT!! Min absoluta fläskfilé-favorit!
Skär fläskfilén i skivor, bryn dem i lite fett. Salta och svart-peppra.
Blanda creme fraiche (inte den allra smalaste, det blir inte gott...
), riven ost, 2-3vitlöksklyftor (efter smak).
Ta en rulle smördeg, lägg på fläskfilén och creme fraiche-blandningen på ena halvan och vik över "locket". Antingen gör man flera mindre paket eller ett stort. Kläm ihop kanterna ordentligt och pensla sedan med uppvispat ägg. Skjuts in i ugnen 200grader ca. 10-15 minuter.
Servera med blandad sallad. Har ibland gjort klyftpotatis till också men det blir nästan för mycket.... Smaklig spis! =)
själv så steker jag fläskfilén i bitar med goda kryddor och så tyckr jag att man ska inte vara snål med kryddorna.. och vitlök. Mums
Min standardgryta, serveras med ris, lite bröd och grönsallad. Mustig och jättegod med ett glas rött till (eller vatten, såklart!
)
Kreolskans Söndagsgryta
6 personer
900 g fläskfilé
3 stora eller 6 små starka korvar (t.ex. kabanossen)
1 1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 tsk mejram
1 msk vetemjöl
1 burk syltlök, ca 200 g
2 burkar svarta urkärnade oliver
1 dl hackad ättiksgurka eller cornichons
2 röda strimlade paprikor
4-5 dl vispgrädde (går bra med matlagningsgrädde eller mellangrädde med!)
Putsa filén och skär i tjocka skivor, bulta dem lätt med handen. Skär korven i skivor och bryn i en tjockbottnad gryta. Ta upp korven och bryn fläskfiléskivorna. Salta, peppra och krydda med mejram. Strö över mjölet. Tillsätt syltlöken, oliverna som delats, den hackade gurkan och paprikastrimlorna. Rör i grädden. Det blir gott också med bara 3 dl. Blanda ner korven och koka grytan ca 10 min. Smaka ev. av med spad från syltlöken.
Idag gjorde jag så att jag skivade filen och stekte den lite lätt sen så la jag den i en ugnsfast form med ananas och ost över och till det hadde vi klyft potatis och det va jätte gott.
Lycka till!