• Amaryllis

Bra dagis i Malmö, när ställa sig i kö?

Hej på er!
    Vill ha tips på bra dagis i Malmö, gärna montessori el liknande... bor för närvarande på Möllevången så gärna i närheten. När ska man ställa barnet i kö? Vår dotter är 5 månader.

• Svar på tråden Bra dagis i Malmö, när ställa sig i kö?
  • Annelie024

Ställ barnet i kö så fort som möjligt när du vet vilket datum du vill att er dotter ska börja. Köerna i Malmö är ju väldigt långa och det är långt ifrån alla som får plats när man har behov.
    Är själv förskollärare och jobbar i Malmö men tyvärr inte nära Möllevången så jag kan inte tipsa dig om förskolor i det området. Lycka till!

• Amaryllis

Misstänker att det blir risk för ännu längre köer nästa år...känns som alla har fått barn i år!

• Annelie024

Ja, det har varit en riktig babyboom här kan man säga. Funderar på att ställa min flicka i kö nu också och hon är bara 7 veckor gammal. Men där vi bor finns bara två förskolor och en massa barn!!

• Gisse the one and only

Köerna i Malmö minskar hela tiden, ingen panik längre, men sätt upp ert barn i kö så fort ni vet från vilket datum ni behöver platsen. De går på behovsdatum.

Jag satte upp min son med ett datum ganska långt fram, sen när det blev väldigt nära att jag skulle börja jobba så ändrade jag behovsdatumet till, omgående och fick plats väldigt snabbt. De tar in barn oftast i Aug, men även i Jan kan man få plats, så planera.

Vet inget bra dagis/förskola vid Möllevången, tyvärr.

• Gisse the one and only

Möllevångsområdet

Rektor och chef för Möllevångsområdet är Karin Rosén.

Till området hör:

Möllevångsskolan,
    Möllevångens fritidshem
    Drakens förskola, Familjens hus familjeförskola
    Familjens Hus allmänna/öppna förskola
    Möllevångens förskola
    Södra Sommarstadens förskola
    Änggårdens förskola
    Christoffers förskola
    Spadens föräldrakooperativ

• bebben Elias mamma

Jag har praktiserat pà Södra Sommarstadens förskola, pâ smàbarnsavdelningen Blâbäret. Den tyckte jag var jättebra och kan rekomendera. Den tillhör omrâdet tydligen fast den ligger vid Sjukhuset/Pildammsparken sâ det blir lite lângt kanske.

• Amaryllis

Tack för tipsen! Det blir nog aktuellt med dagis när Freja är ca 15 månader, så jag ska nog ställa henne i kö rätt omgående.

• Johanna 25

När det gäller de kommunala dagisen i Malmö så spelar det ingen roll hur tidigt du anmäler, bara du har anmält fyra månader innan "behovsdatumet".

• Lilla Linnéa

När min dotter föddes på MAS 2002 fick jag rådet av en anna pappa att ställa dottern i kö så fort vi fått personnr. pga att köerna var väldigt långa. Vi flyttade tillbaka till Norrland så för vår del blev det aldrig aktuellt.

• ÄlskaLivet

Tänkte bara berätta vad vi fick veta om kötiden...
    Först och främst går intagningen på behovsdatumet. Om det finns flera med samma behovsdatum får det barnet platsen som har stått längst i kö. Alltså ska man ställa sig i kö så tidigt som möjligt!!
    Man kan även ändra behovsdatum när man vill utan att "förlora sin plats i kön". Anmälningsdatumet ändras alltså inte fast man ändrar sina önskemål.

Kan oxå berätta att vi anmälde Alva ett år innan det var dags för förskola, och fick vänta i 4 månader extra pga ont om plats. Fick dessutom inte alls något av de ställena som vi önskat (men det verkar som ett bra ställe "ändå").

Jag vet att det ligger en stor Montessoriskola på Stadiongatan/Bellevuevägen som ska vara bra. Men det kanske är lite långt om du inte jobbar på detta hållet..?
    OK, lycka till Amaryllis!

Svar på tråden Bra dagis i Malmö, när ställa sig i kö?