• MrsDream

Bostadsrättsförsäkring / föreningen bestämmer?

Jag behöver lite hjälp.
    Jag och min sambo har en bostadsrättsförsäkring hos Länsförsäkringar och har även andra delar hos dom, vilket gör oss till förmånskunder.

Nu fick vi en lapp i brevlådan att Vår BRF ska ta en gemensam försäkring (också hos Länsförsäkringar) och uppmanar alla boende att säga upp sin nuvarande försäkring. Kostnaden för den nya gemensamma försäkringen blir ca 120 kr i månaden och läggs på hyran. Den egna försäkring vi har nu går på ca 108 kr i månaden.
    Säger vi upp vår försäkring är vi inte längre förmånskunder.

Har de rätt att tvinga på oss den försäkringen? Risken är väl att man antingen sitter på dubbla försäkringar eller får betala månadsavgiften lik förbannat, om man inte säger upp den egna.
    Jag anser att detta är fel att tvinga på oss den.

Är du kanske insatt och kunnig vad reglerna säger om detta???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-20 14:59
    Okej, jag måste rätta mig själv, blev så irriterad att jag läste fel på lappen. Det är 120 kr per ÅR. så dyrt blev det inte. Men fortfarande, vi måste säga upp vår egna försäkring o därmed inte kunna vara förmånskund längre..

• Svar på tråden Bostadsrättsförsäkring / föreningen bestämmer?
  • rosyposy

Låter ju jättekonstigt...
    Är dock inte insatt att jag kan ge dig men väldigt nyfiken på vad som gäller. Står det något om detta i era föreningsstadgar?

• rosyposy

Har du pratat med föreningen om detta förresten?
    Kanske de är intresserade av att få reda på att du har ett bättre avtal, kanske kan Länsförsäkringar ge ett bättre pris (alltså det du har nu) istället för det som föreningen fått?

• fruis

Vi har skaffat gemensam tilläggsförsäkring i vår förening men då gäller det bara själva bostadsrättstillägget. Vanlig hemförsäkring måste man ha ändå. Den gemensamma försäkringen är ju kollektiv så ni kan inte välja bort den (men den låter ruskigt dyr). Vill ni behålla er gamla kan ni ju göra det.

Är du säker på att ni inte kan fortsätta vara förmånskunder om ni har en "vanlig" hemförsäkring utan bostadsrättstillägg?

Vi i vår styrelser resonerade som så att vi fattade detta beslut för föreningens och medlemmarnas skull. Varje gång det blir vattenskador i en lägenhet som inte har hemförsäkring (och det är många fler än man tror som inte har försäkring) kostar det en massa tid och pengar att reda ut vem som ska betala vad. Föreningen är ju skyldiga att betala vissa delar av skadan och bostadsrättsägaren andra delar. Nu slipper vi det tjafset eftersom det automatiskt finns en kollektiv försäkring för alla lägenheter. Det är också som en service till de medlemmar som inte har vett att skaffa sig en egen försäkring.

Däremot lade vi inte på det direkt på hyran utan det ingår i föreningens allmänna försäkringskostnader. Visst är det också en medlemskostnad men vi behövde iaf inte höja avgiften för att kunna täcka försäkringspremien.

• MrsDream

Nej jag har inte hunnit prata med dom, fick lappen alldeles nyss. Det kan hända att vårat vi har nu är så billigt beror på att vi är just förmånskunder och man får rabatt. Måste lugna ner mig, detta retade gallfeber på mig. Kan inte ringa på hos ordföranden när jag är arg, då blir jag otrevlig men jag lovar att skriva igen när jag fått reda på ngt!!

• MrsDream

fruis: nu känner jag mig lite bakom. Vad är skillnaden på bostadsrättsförsäkring och vanlig hemförsäkring?

• fruis

Den vanliga hemförsäkringen gäller ju mest dina ägodelar. Bor du i hyresrätt är det allt du behöver eftersom fastighetsägaren är ansvarig för allt annat.

När man bor i bostadsrätt är ju ägaren ansvarig för bland annat ytskikten i lägenheten och då krävs det ett bostadsrättstillägg till hemförsäkringen som täcker detta vid t.ex. vattenskador. Då har du både egendomsskydd och skydd för väggar, golv och tak i lägenheten.

• MrsDream

okej på så vis... men då kanske det ordnar sig.
    Vi tar väl bara bort bort själva tillägget för brf-försäkringen då och behåller hemförsäkringen. Hoppas detta är smidigt.
    Det som fortfarande retar mig är att de inte sagt till innan att de skulle diskutera detta på årsmötet, vi kunde nämligen inte närvara då....

• fruis

Det kan jag hålla med om är lite dålig stil. Iof tog vi inte ens upp frågan på ett årsmöte utan införde det bara helt sonika eftersom det i längden är en kostnadsbesparing för föreningen, dvs för medlemmarna. Men jag förstår att man kan känna sig irriterad och överkörd om man inte haft möjlighet att ta ställning till frågan innan.

• MrsDream

Ja. Iom att det blir en kostnad för oss.
    Som du kanske sett i min tilläggskommentar så var det ju 120 kr per ÅR så det är inga stora summor, men ändock en kostnad vi blir påtvingade. Jag är väl lite av en principmänniska tyvärr och anser att det är fel och tvinga på folk sånt.

• fruis

I ert fall blir det ju knäppt om ni inte längre kan vara förmånskunder (fast ring Länsförsäkringar och förklara situationen och se om ni kan vara det ändå) men annars är ju 120 kr/år billigare för er än det ni betalar idag.

• MrsDream

jag vet inte om det blir billigare, för den summan jag skrev om innan va ju all vår försäkring kring hemmet, dvs både hemförsäkring och bostadsrättstillägget. är nog lite ute o cyklar för jag visste inte att man delade upp försäkringarna i olika delar..... ska ringa imon och se vad de säger om det hela.
    Tack för åsikterna!

• c0ol

Det brukar vara så att föreningen vill ta hand om försäkringen för själva bostadsrätten, det för att om det skulle hända något, tex vattenskada så kan det ju drabba andra lägenheter, och då vill man vara säker på att det finns en försäkring. Men själva hemförsäkringsdelen ska ni såklart ha kvar, om det nu inte är så att någon av er har den via facket, då är det ju rätt onödigt att även betala den till länsförsäkringar.

• c0ol
    MrsDream skrev 2009-04-20 15:47:38 följande:
    okej på så vis... men då kanske det ordnar sig. Vi tar väl bara bort bort själva tillägget för brf-försäkringen då och behåller hemförsäkringen. Hoppas detta är smidigt. Det som fortfarande retar mig är att de inte sagt till innan att de skulle diskutera detta på årsmötet, vi kunde nämligen inte närvara då....
    Togs ett beslut om detta på årsmötet, utan att informera om det innan så är inte beslutet giltigt egentligen.
  • MrsDream

cool: ja jag misstänkte att det inte är gällande, men nu orkar jag inte va arg på kärringen som styr o ställer hela tiden......... sålänge vi inget förlorar på det hela så...

• fruis
    c0ol skrev 2009-04-24 11:36:33 följande:
    Togs ett beslut om detta på årsmötet, utan att informera om det innan så är inte beslutet giltigt egentligen.
    Det är visst giltigt. Föreningens styrelse har ju mandat från medlemmarna att sköta föreningens ekonomi och det är ju det man har gjort genom det här beslutet. Styrelsen är inte tvungen att ta alla sådana frågor till årsmötet utan måste få ta löpande beslut själva. Det är ingen större investering för föreningen och även höjning av månadsavgiften får man ta utan årsmötesbeslut. Det beror ytterst sett på hur stadgarna ser ut naturligtvis men i de allra flesta föreningar är det högst tillåtet.
  • Chivasreal

Har ni oxå så ni får betala 5kr för varje tvätt? Ock sen undrar jag om nån vet vad jag ska stå för inne i lägenheten om nått går i sönder vet nån?

• MrsDream
    Chivasreal skrev 2009-05-28 18:22:56 följande:
    Har ni oxå så ni får betala 5kr för varje tvätt? Ock sen undrar jag om nån vet vad jag ska stå för inne i lägenheten om nått går i sönder vet nån?
    Nej inte vi, men jag vet flera som har det. Oftast är det ju hyreslägenheter som har det. Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt? ansvar vad gäller trasiga grejer finns i lagstadgarna i föreningen eller i ditt hyreskontrakt.
Svar på tråden Bostadsrättsförsäkring / föreningen bestämmer?