• Sigrid

Recept på kroppkakor!

Jag har bestämt mig för att testa att göra kroppkakor, men har sett olika recept. Har ni några beprövade recept som är goda så skriv in dem här tack!

• Svar på tråden Recept på kroppkakor!
  • Sigrid

Har nämligen sett recept där man använder bara kokt potatis, men så har jag också sett recept där man blandar råriven potatis med kokt potatis.

Hur gör ni?

• sahara sahara

Jag har nästan bara råriven potatis. Några enstaka kokta - kanske två kokta per kilo rå potatis.

Det kan du hoppa upp och sätta dig på!
  • MBert

Vi har också mest råriven potatis men blandar i kokt potatis. Jag antar att det både har med smak och "hållfasthet" att göra (de håller ihop bättre).

Här är ett väl beprövat och använt recept (i flera generationer). (Vi brukar alltid dubbla satsen, så kan man frysa in det som blir över. Det är ju ändå lite bök att göra det så då kan man lika gärna göra lite fler. Men här är ursprungsreceptet:)

Smet/deg:
    1 kg rå potatis. Det ska vara "vinterpotatis", en mjölig sort.
    5 medelstora kokta potatis (ca 300 g)
    2 dl vetemjöl
    1,5 tsk salt

Fyllning:
    200 g rimmad fläsk (jag brukar göra det bekvämt för mig och köpa färdigtärnad bacon!)
    1 finhackad gul lök
    ½-1 tsk stött kryddpeppar

Jag antar att du vet hur man gör? Annars får jag väl återkomma
    Pressa ur den rårivna potatisen (i t.ex. kökshandduk) och använd potatisstärkelsen. Det gör också att de håller ihop bättre.

• 0LillaJag0

Jag tycker alltid att det är alldelles för lite fläsk och potatis i recepten. Jag gjorde på över 5 kg potatis och ca 700 gram fläsk och det blev 32 stycken ganska små.. Jag äter fem.. min sambo åt väl sju.. och resten kan man ju spara och steka dagen efter. Så snåla inte med potatis och fläsk är mitt tips! Och använd mycket kryddpeppar :)

• Sigrid

MBert: Du får gärna berätta hur du gör kroppkakorna. Jag är total nybörjare. Hur menar du med att "använda potatisstärkelsen", till vaddå?

• MBert

OK. Jag ska försöka förklara hur jag gör.

Koka den potatisen som ska vara kokt. Planerar man detta lite innan (vilket man väl oftast gör eftersom det tar lite tid (och inköp) så kan man koka kvällen innan (koka några extra om man har potatis till kvällsmat).

Skala och riv den råa potatisen (gör jag i assistent).
    Häll den rivna potatismassan i en kökshandduk som ligger i en durkslag ovanpå en bunke. Hm det blev krångligt va? En bunke, en durkslag (använder jag) och så en kökshandduk i. Så är det bara att hälla i den rivna potatisen där och låta rinna av.
    Pressa ut vätskan ur den rivna potatisen med hjälp av handduken som man "skruvar åt". Pressa så mycket du kan, lite i taget. På botten av bunken samlas potatisstärkelsen.

Riv den kokta potatisen.
    Blanda rå och kokt potatis, stärkelsen, salt och mjöl till en kladdig deg. Ta ev. mer mjöl om det är för kladdigt.

Skär fläsk, hacka lök och blanda med kryddpeppar. Detta brukar jag steka ihop för att få ut mer smak men det går att "ladda" kroppkakorna med fyllningen ändå. Det ska ju ändå kokas.

Koka upp mycket vatten i en stor gryta och salta.

Ha en skål med ljummet vatten i för att doppa händerna i när man ska forma smeten till bollar (det är inte alltid det behövs). gör en fördjupning i varje boll och fyll med ca en matsked fläsk-röra. Vik in och rulla ihop till en boll som du försiktigt lägger ner, med hjälp av en slev, i den kokande vattnet, som sen bara får SJUDA utan lock.
    Först sjunker bollarna ner och efter en tid så ploppar de upp till ytan. Sjud ca 30 minuter. Ta försiktigt upp dem med slev.

Servera med lingon, smör (som smälter på) och/eller grädde (som man häller på som sås).

• Sigrid

Tack!
    Det ska bli spännande att testa. Hoppas jag gillar smaken.

• sahara sahara

Jag som inte är så förtjust i fläsk brukar ha svamp i mina i stället. Lite oortodoxt, men väldigt, väldigt gott.

• Sigrid

MBert: Jag har precis gjort mitt första försök med kroppkakor. Tyvärr gick det inte så jättebra, vet inte vad jag gjorde för fel. När de kokade så föll de isär och det blev soppa istället för bullar.

En del höll ändå ihop och de var jättegoda. Jag tänker prova igen, men har du någon idé om vad som kan ha varit fel? Ska den råa potatisen rivas grovt eller smått? Ska smeten vara lös eller fast?

• MBert

Ja, det kan vara klurigt första gången att få dem att hålla ihop. Då vet man ju inte hur konsistensen ska kännas.

Den råa potatisen ska rivas fint. Degen ska kännas som deg men kan vara rätt lös, eller mjuk hur jag ska uttrycka det. Potatisstärkelsen som man låter sjunka till botten av det man pressar ur potatisen är viktig för sammanhållningen. Ta mer mjöl om det känns för löst.

Tryck ihop kroppkakan när du lagt i fläsket, och forma till en boll.

Sen får vattnet inte koka, bara sjuda, och kroppkakorna ska läggas ner försiktigt, så de håller ihop.

Bättre lycka nästa gång!

• Sigrid

Då gjorde jag flera fel. Jag rev potatisen grovt. Dessutom kokade vattnet. Jag ska nog ha i lite mer mjöl nästa gång också. För jag ska testa igen.

• sahara sahara

Om du använder en sån där hushållsassistent för att riva potatisen så finns det specialblad till kroppkakor. De kan vara lite luriga att få tag på, bara.

• Sigrid
    Lagu skrev 2009-05-03 20:48:17 följande:
    Om du använder en sån där hushållsassistent för att riva potatisen så finns det specialblad till kroppkakor. De kan vara lite luriga att få tag på, bara.
    Hur då "specialblad"? Hur blir potatisen av det? Jag har fyra storlekar att välja på på min hushållsassistent när jag vill riva. Jag valde näststörsta (ska jag inte göra nästa gång).
  • Sigrid

Det blev ju himla gott (de bitar som gick att fiska upp), så jag vill ju gärna göra det igen.

• sahara sahara

Fyra olika storlekar? Du menar fyra olika blad? Man kan köpa till fler såna blad (eller skivor eller vad man nu vill kalla dem) separat, bland annat ett som är till just för att riva potatis till kroppkakor. Jag vet att mamma köpte sitt i Karlskrona efter att ha letat länge och förgäves på hemmaplan.

• Sigrid
    Lagu skrev 2009-05-03 22:09:09 följande:
    Fyra olika storlekar? Du menar fyra olika blad? Man kan köpa till fler såna blad (eller skivor eller vad man nu vill kalla dem) separat, bland annat ett som är till just för att riva potatis till kroppkakor. Jag vet att mamma köpte sitt i Karlskrona efter att ha letat länge och förgäves på hemmaplan.
    På min maskin har varje blad två storlekar, beroende på hur jag vänder det. Och jag har två blad, så det blir fyra storlekar. Allt från riktigt finrivet till grovt rivet.

Men hur blir potatisen som din mamma river med specialbladet? På vilket sätt blir det annorlunda mot att riva vanligt. Jag blir nyfiken.
  • Ariel o Melodys Mom

Jag gör kroppkakor då och då och gör dem efter min farmors recept. De blir jättegoda och fina.

Det ska vara 1 kg fast kokt potatis som du pressar i en bunke. Låt stå övertäckt i kylen över natten.

Finhacka 2 paket bacon och en stor lök, stek länge på hög värme, salta o peppra.

Tillsätt 2 uppvispade ägg, 2 1/2 dl vetemjöl, 1 tsk salt. Blanda ihop, inte knåda. Rulla ut till en rulle på mjölat bakbord och dela i 12 bitar. Rulla dessa i händerna till bollar och lägg på välmjölat bord. Gör gropar i dem och placera en dryg tesked med bacon och lökblandningen.
    Stäng bollarna försiktigt och se till att baconröran är ordentligt inneslutet.

Koka upp 2 liter vatten + 1 msk salt i en vid gryta, behöver inte va så hög. Lägg försiktigt ner 3-4 bollar åt gången gärna med hålslev. När bollarna flyter upp ska du ställa timern på 5 min. Efter 5 min är det bara att lyfta upp dem försiktigt och lägga i nya och upprepa tills alla är kokta.

Servera med smält smör, lite baconröra ifall det blev nåt över och lingonsylt.

Supergott!!!

• Sigrid

Idag gjorde jag ett nytt försök och det gick mycket bättre.

Svar på tråden Recept på kroppkakor!