• Anonym

Medicin mot tvångstankar

Vilken medicin brukar ges mot tvångstankar typ klarar inte av att sluta städa för att det kanske inte är tillräckligt rent på toaletten.
    Läkaren föreslog Anafranil. Jag har testat Efexor och Cymbalta.
    Sen sa han namnet på en till som man kan testa men han ville inte säga namnet på den.
    Vet ni någon av SSRI medicinerna som är mot tvångstankar eller vad kan han ha tänkt på istället för Anafranil?

• Svar på tråden Medicin mot tvångstankar
  • Anonym (ocd:are)

Jag äter cipralex mot tvångssyndrom.

• Anonym

Hjälper Cipralex? Mår du bättre av dem?

• Anonym (ocd:are)

Ja för min del så har jag knappt några tvångstankar kvar längre. Har ätit medicinen i drygt 3 år.

• Anonym (ocd-tvångstankar)

Jag äter Zoloft sedan ett halvår och är helt besvärsfri trots svåra problem i 15 år (utan medicin). Kan nu också tillägna mig terapin bättre så en kombination av KBT och medicin har gjort mig symptomfri. Har inga som helst biverkningar av medicinen.

• Anonym (Nästan fri)

Jag fick Citalopram, den var både mot ångest och tvång. Den hjälpte en hel del. Hur länge har du, ts, haft tvången?

• Anonym (fluoxetin)

Jag knaprar Fluoxetin för mina tvång, har fungerat jättebra även mot djupa depressioner och släng av social fobi. Dessutom är det den säkraste medicinen att ta om du skulle bli gravid enligt min psykiatriker. Är gravid nu och får ta medicinen utan inskränkningar 2 första trimestrarna, efter det vill de att man minskar ner och helst slutar eftersom babyn annars kan få utsättningsproblem, samma som man kan drabbas av själv om man bara tvärslutar med medicinen men för babyn blir det mycket värre i så fall, den kan bli skrikig och få sömnproblem.

Dock har Fluoxetin inte visat sig ge några fosterskador och det är den medicinen tydligen ensam om enligt psykiatrikern. Jag kommer träffa läkaren snart igen och diskutera hur vi gör på slutet, mår inte jag bra gör ju inte babyn det heller. Vet inte om det går för mig att vara helt utan medicinen tyvärr, får i så fall stå på lägsta möjliga dos. Lycka till!

• Anonym

Jag fick också Citalopram, och det blev bättre, om en ej jättebra.

• Anonym
    Anonym (fluoxetin) skrev 2009-04-20 22:48:36 följande:
    Jag knaprar Fluoxetin för mina tvång, har fungerat jättebra även mot djupa depressioner och släng av social fobi. Dessutom är det den säkraste medicinen att ta om du skulle bli gravid enligt min psykiatriker. Är gravid nu och får ta medicinen utan inskränkningar 2 första trimestrarna, efter det vill de att man minskar ner och helst slutar eftersom babyn annars kan få utsättningsproblem, samma som man kan drabbas av själv om man bara tvärslutar med medicinen men för babyn blir det mycket värre i så fall, den kan bli skrikig och få sömnproblem. Dock har Fluoxetin inte visat sig ge några fosterskador och det är den medicinen tydligen ensam om enligt psykiatrikern. Jag kommer träffa läkaren snart igen och diskutera hur vi gör på slutet, mår inte jag bra gör ju inte babyn det heller. Vet inte om det går för mig att vara helt utan medicinen tyvärr, får i så fall stå på lägsta möjliga dos. Lycka till!
    Jag fick absolut inte äta flouxetin under min andra graviditet. Då fick jag gå över på sertralin (zoloft). Vid första grav var det flouxetin som gällde.
  • Majsan70

Min son får Sertralin. Det och sen KBT har gjort att han tagit enorma kliv mot ett hyfsat besvärsfritt liv.

Meningen är att han skall trappa ner Sertralinet så småningoM. Han började förra sommaren med en halv tablett. Nu tar han en tablett dagligen, men fortsatt nedtrappning får dröja lite där då han nu skall försöka trappa ner lite på AD/HD medicinen oxå.

• Anonym (Nästan fri)

först när jag åt citalopram så mådde jag skit i typ 1 vecka, men sen blev det bättre och bättre men inte bra. Efter att ha stått och trampat på samma nivå länge tyckte min psykolog att vi skulle pröva att trappa ner för att sen avsluta helt. var jobbigt i början men nu mår jag bra utan medicin.

Svar på tråden Medicin mot tvångstankar