• Doodelidoo

Rita huvudfoting på fyraårskontrollen

Om några veckor ska vår son på fyraårskontroll. Då ska de, vad jag förstår, kunna rita en huvudfoting. Det har vår kille aldrig gjort och det känns inte som han är i närheten av det heller. Vi ritar inte varje dag hemma, men lite då och då. På dagis ritar han var och varannan dag. När jag har frågat om han kan rita sig själv eller liknande säger han bara att han inte kan.
    Vad "händer" om han inte klarar det på kollen? Är det någon annan som har varit i samma situation?

• Svar på tråden Rita huvudfoting på fyraårskontrollen
  • Tjimtjom

Tror inte det händer så mycket. Kanske en liten markering i hörnet på journalen så dom har koll på det till nästa år. Barn är olika o alla barn är inte jätteintresserade av att rita, då är det ju inte heller så konstigt om dom inte ritar sånna saker.

• Karisma

De flesta barn ritar ett huvud och sen direkt från huvudet kommer armar och ben. Tror inte det händer så mkt, kanske kollar de igen vid 5års kollen. Alla barn gillar ju inte att rita.

Min son ritade dit hjärnan tom. Vi hade just innan köpt en bok om hjärnan så han ville gärna visa bvc var den fanns. Teckningen såg så rolig ut.

Så ta det inte på för mkt allvar. Min son som när är 5år ritar mest streckteckningar, man ser inte alls vad de föreställer. Får skriva det nere i hörnet så man vet.

/K

• annbom

Min son kan inte rita alls och det händer inget. Barn är olika och utvecklas olika

• SaramedM

Om det är det enda som bvc inte tycker han klarar händer ingenting men är det fler saker som inte är åldersadekvata så kanske ni rek att gå vidare men hur det går till vet jag inte

• sicksack

Fråga på förskolan om han har ritat någon där som du kan få ta med. Så brukar våra föräldrar göra där jag jobbar. Man kan inte kräva av ett barn att de ska prestera på beställning. Och kan han inte rita en huvudfoting kan han säkert något annat. Jag tycker BVCs kontroller är förlegade.

• SaramedM
    sicksack skrev 2009-04-20 21:07:20 följande:
    Fråga på förskolan om han har ritat någon där som du kan få ta med. Så brukar våra föräldrar göra där jag jobbar. Man kan inte kräva av ett barn att de ska prestera på beställning. Och kan han inte rita en huvudfoting kan han säkert något annat. Jag tycker BVCs kontroller är förlegade.
    Varför`

De finns till av en anledning eller hur?
  • annbom

Det tycker de på vårt BVC också och har tagit bort ritmomentet helt. Speciellt pojkar kan vara sena med att kunna bla rita, men ofta är det bra på något annat i stället. Till exempel så kan de vara duktiga klättrare och springer snabbt. Att mäta ett barn efter en mall är lika illa som att mäta ett barn efter en mall. Man ska se till helheten och inte efter enstaka färdigheter.

sicksack skrev 2009-04-20 21:07:20 följande:
  • Flappan

Hos oss har vi oxå sett att killar verkar vara lite senare me ritandet. Mina töser älskar rita och gör det flera gånger per dag....ibland ska de tom hinna rita en teckning innan vi går till dagis. =) Kusinen (kille) har inte alls samma färdighet som mina töser haft.....
    Men motoriskt har han ju vart tidigare än iaf min äldsta tjej. Kanske inte handlar om kön heller egentligen utan är från barn till barn!! =)
    Jag skulle nog inte va orolig....herregud tycker samhället stressar på o kräver så mycket av barn idag!!! Det kommer när det kommer.....=)

• fruis

Dessa kontroller är inga test som barnet måste klara utan bara en koll för att se var de är i sin kognitiva och motoriska utveckling.

Min äldsta dotter hade heller aldrit varit road av att rita och hade definitivt inte gjort en huvudfoting när hon var fyra år. Hon satt bara med pennan i handen när sköterskan bad henne rita men när sköterskan fortsatte prata med henne "ska du börja med att rita ett huvud" och "vad kommer sedan? osv så ritade hon faktiskt. Hon ritade tom ut en rumpa när sköterskan frågade vad som kommer efter överkroppen.

Kontentan är: det är inte säkert att barnet inte kan rita en huvudfoting bara för att han aldrig gör det. Min dotter var som sagt helt ointresserad av att rita men poängen med testet är ju egentligen att se hur väl barnet kan återge vad den ser. Det visar (har jag för mig) på hur utvecklat abstrakt tänkande barnet har och det är det de är intresserade av, inte själva ritandet.

• sicksack
    SaramedM skrev 2009-04-20 21:12:38 följande:
    Varför` De finns till av en anledning eller hur?
    Eh, jag tycker deras kontroller är gammalmodiga och inte tar hänsyn till att barn är olika.
    Min son gjorde ALDRIG något på beställning på BVC, fast han kunde. Min dotter däremot ritar gladeligen en hackspett som flyger och har mat i munnen på beställning. Säger ingenting om barnen tycker jag.
  • sicksack
    annbom skrev 2009-04-21 09:33:19 följande:
    Det tycker de på vårt BVC också och har tagit bort ritmomentet helt. Speciellt pojkar kan vara sena med att kunna bla rita, men ofta är det bra på något annat i stället. Till exempel så kan de vara duktiga klättrare och springer snabbt. Att mäta ett barn efter en mall är lika illa som att mäta ett barn efter en mall. Man ska se till helheten och inte efter enstaka färdigheter.
    Precis
  • SaramedM
    sicksack skrev 2009-04-21 20:06:16 följande:
    Eh, jag tycker deras kontroller är gammalmodiga och inte tar hänsyn till att barn är olika. Min son gjorde ALDRIG något på beställning på BVC, fast han kunde. Min dotter däremot ritar gladeligen en hackspett som flyger och har mat i munnen på beställning. Säger ingenting om barnen tycker jag.
    jo deras kontroller säger en del om barnet och vissa barn som behöverstöd fångas upp där
  • annbom

Det säger inte ett dugg. Idag går i princip alla barn på dagis och fångas upp där. Sedan så vet oftast föräldrarna att något inte är som det ska och söker hjälp. Längd, vikt och syn är viktiga kontroller, men de andra kunde de lika gärna skippa.

SaramedM skrev 2009-04-21 20:10:53 följande:
    jo deras kontroller säger en del om barnet och vissa barn som behöverstöd fångas upp där
  • 3 barns mamma84

Min dotter är 3½år och ritar av mig
    Hemma o på dagisen.

Men ts han ritar sen när han känner för det ingen kan tvinga en likom
    Det kommer gå jätte bra på 4 års kontrollet jag lovar.

• Doodelidoo

Tack för svaren. Han kan allt annat som jag läste i listan på Vårdguiden, så det ska kanske inte vara något problem. Då får han fylla fyra ;)

Svar på tråden Rita huvudfoting på fyraårskontrollen