• Callina

Vilken sallad är bäst om man vill odla själv?

Den godaste / tåligaste osv. Jag ska börja fixa till ett trädgårdsland och vill, om det går, i första hand odla det vi äter till vardags. Nämligen sallad, gurka, morötter tex. Någon med bra tips till en nybörjare
    Jag tänkte använda mig av pallkragar, måste man ha dubbla? Vi har inte särskilt djupt innan man stöter på sten.

• Svar på tråden Vilken sallad är bäst om man vill odla själv?
  • ALJO

JAg tycker alla sallader är ganska lättodlade, men det är svårt att så på sommaren, dom vill gärna ha lite svalare för att gro. Plocksallat är extra lätt, huvudsallat, isbergssallat, ja, det är en smaksak. Det räcker med en krage om det bara är sallat du skall odla, morötter vill ju ha lite djupare, lika djupt som mororten blir lång iaf Gurka är lättast med västeråsgurka (inläggningsgurkor) om man vattnar och skalar dom så funkar dom bra i sallader dom med. Glöm inte att gödsla innan sådd, vattna ordentligt och täck gärna med fiberduk.

• mlsa

Ruccola växer som ogräs. Ingen kan misslyckas!! Vi åt ruccola på längden och tvären förra sommaren. Strödde ut lite frön i en kallbänk och sedan fick de sköta sig själva. Busenkelt!

• Callina

Åh vad roligt att det låter så enkelt med sallad!!!
    Då borde man kunna börja så i maj?

• bumse2

Jag satte romansallad och ruccola förra året, det blir bara romansallad i år då ruccolan spred sig som ogräs över hela gräsmattan samt på allmäningen utanför vår tomt. 

Emma 020123, Linus 080917
  • Callina

Så det är bara att fixa en pallkrage med jord och kogödsel och köpa salladsfrön då med andra ord. Härligt!

• atelli

Kör du bara sallad och andra "grundväxande" grönsaker så räcker 1 krage bra. Har du däremot tänkt så morötter så behöver du mer djup - av naturliga skäl!

Jag kan rekommendera zucchini! Oerhört lättodlat och ger stor skörd. Om MLSA härovan åt ruccola på tvären förra sommaren så gjorde vi det med zuccini.... Den gröna varianten är enklast tycker jag!

• Callina

Tack för tipset med zuccini, det gillar jag ju verkligen, vore toppen att ha själv.

Frågan är hur mycket utrymme man ska ha per grönsak? Är lite skraj för att gå ut för hårt och inte hinna med men vill ha så att vi kan äta det rätt ofta.

• Callina

Zuccini - hur växer dom?

• atelli

Zuccinin blir med veckorna ganska stor, tar upp nästan hela pallkragen.... Men i början är den ju liten. Fördelen med det är att du kan odla rädisor, plocksallat och annat som blir klar tidigt och kan ätas innan zuccinin har invaderat!

Den är lixom buskartad, ser ut som en stor gurkplanta. Stora gröna blad, nästan som rabarberblad.

Om det är en torr sommar behöver den vatten för att må bra.... Som allt annat förståss!

• atelli

För att få bra start kan du så zucchinifrö inomhus nu, och plantera ut när det är frostfritt. Eller köpa en färdig planta. Att så med frö i kragen tar lite för lång tid - tycker jag!

• tisteln

Isbergssallad tar 2 1/2 mån innan de är klara, så jag har redan nu sått ca 6 frön var tionde dag nu och ställt i källarfönstret (söderläge), då de ska ha mycket sol, men svalt.

• tisteln

Den ligger på jorden, som gurkor, pumpor och melon..
    Det finns inga dumma frågor - alla har vi någon gång fått lära oss, bara vid lite olika åldrar!!

Svar på tråden Vilken sallad är bäst om man vill odla själv?