• Anonym

min sons ögon fladdrar vad kan det berå på

han har varit på synkontroll för jag tyckte han kisa ibland när han titta på tv. pojken är 3 år
    men hans syn är bra men att de upptäckte att han ögon stod inte still
    (alltså irisen pupillen) svårt att förklara hoppas ni förstår vad jag menar.

nu ska de kolla vad det beror på.
    bara det inte är allvarligt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-20 17:55
    jag hoppas någon kan svara på det här för att stilla min oro

• Svar på tråden min sons ögon fladdrar vad kan det berå på
  • Anonym

är detnågon som har varit med om det

• Anonym

är det ingen som vet om sånt här

• HOCHM

Menar du att han fladdrar med ögonen?

• Anonym (moi)

Är det typ så här?:

eller så här:

• HOCHM

Min dotter har nystagmus. Här är klipp på youtube på människor som har olika nystagmus, men man behöver inte rycka hela tiden på ögonen, Min dotter gör det kanske några ggr per dag.

video.google.com/videosearch&q=nystagmus&um=1&ie=UTF-8&ei=06_sSeiCEo6MsAbqjPz-Bg&sa=X&oi=video_result_group&resnum=4&ct=title#

• Anonym

ja så är det min son gör fast inte så jättemycket.
    vad är det där? varför blir det så?? är det farligt ? är det nåt som ligger bakom??

• HOCHM

Det kan ligga orsaker bakom det, oftast en omognad av ögat har jag för mig.
    Farligt är det inte.

Det står om man läser om nystagmus att det finns ofta bakomliggande sjukdomar men det är likadant med skelning. Det är ju långt ifrån alla som skelar som har några andra sjukdomar. Så ta inte det så hårt om du nu kommer läsa på nätet om det.

Jag tror, är inte helt säker men jag tror att det kan gå bort. Min dotter har ju flera problem med ögat men själva nystagmusen är inte så mycket längre. Det kommer och går hos henne, framför allt när hon är sjuk, då orkar inte ögonen riktigt. Likaså med hennes skelning.

• Anonym

ja okej.
    ögonläkaren talade om att det kan ligga något allvarligt bakom detta därför blev jag rädd men de skulle skicka en ny remiss och kolla upp honom

Svar på tråden min sons ögon fladdrar vad kan det berå på