• LAV0LINA

Hand- och fotavtryck?

Nån som gjort hand- och fotavtryck på sina småttingar?
    Vad använde ni?

Välkommen till världen Emma! 12/4 2009
  • Svar på tråden Hand- och fotavtryck?
  • ELIsa82

japp, köpte färdigt kit på barnens hus, fungerade hur bra som helst

• LAV0LINA
    ELIsa82 skrev 2009-04-20 18:14:43 följande:
    japp, köpte färdigt kit på barnens hus, fungerade hur bra som helst
    Men så skoj, finns det sånt?

(fast varför blir man förvånad ens, allt finns ju )
    Välkommen till världen Emma! 12/4 2009
  • Lilla Smilla

Sonen fick ett kit i doppresent. Det var både fotoram och ram för hand- och fotavtryck i ett. Blev jättefint!

Vet att många förskolor mm gör handavtryck i playdough och häller sedan gips i formen som blir. Då blir avtrycken utåtbuktande när gipsen stelnat och man tagit bort degen/leran.

Funkar även bra att göra avtryck i trolldeg.

• Lilla Smilla

Såna kit har jag sett lite varstans, leksaksaffärer, presentbutiker och Gallerix om jag inte minns fel...

LAV0LINA skrev 2009-04-20 18:16:10 följande:
    Men så skoj, finns det sånt? (fast varför blir man förvånad ens, allt finns ju )
  • Kinderägg

Jag har kostat på mig avtryck från Lifestone åt mina barn, valde både hand och fot i en glasbåge med belysning under. Dyrt men otroligt fint tycker jag.

• nirakanna2

Jag har gjort i trolldeg och gips och använde en djup papperstallrik som form.
    Trolldeg på 1 dl salt, 2 dl mjöl, 1 dl vatten och i msk olja var lagom och 1,5 dl vatten och 4 dl gips. Trolldegen kan tas bort så fort gipset stelnat. Det blir ingen superkvalitet, men kul för man kan göra nya t.ex varje månad och det är så billigt att man kan göra till alla som kan tänkas vilja ha, t.ex mor- och farföräldrar.

• GrönaDruvan
    nirakanna2 skrev 2009-04-20 19:26:58 följande:
    Jag har gjort i trolldeg och gips och använde en djup papperstallrik som form.Trolldeg på 1 dl salt, 2 dl mjöl, 1 dl vatten och i msk olja var lagom och 1,5 dl vatten och 4 dl gips. Trolldegen kan tas bort så fort gipset stelnat. Det blir ingen superkvalitet, men kul för man kan göra nya t.ex varje månad och det är så billigt att man kan göra till alla som kan tänkas vilja ha, t.ex mor- och farföräldrar.
    Använder du både trolldeg och gips, blandar du det?
  • Mimmi P

Vi har köpt nåt kit för att göra en gipsavgjutning av lillens hand och fot men jag har även gjort ett avtryck av hans fot i fingerfärg.

• nirakanna2

Zippo: Man lägger trolldegen i botten av tallriken och trycker ned händer/fötter i den. Häller sedan gipset ovanpå och låter stelna (man kan inte gjuta direkt i gipset p.g.a. värmeutvecklingen+man vill få händer/fötter som sticker ut från tavlan) När gipset stelnat tar man bort tallriken och trolldegen.

• tjooohej

Jag ville bara ha själva foten o handen så att säga. Inget runt om. Så jag gjorde avtryck i trolldeg o fyllde bara på med gips för att fylla avtrycket. Sedan putsade jag bort ev överflöd runt avtrycket då gipset hade stelnat o jag tagit det ur degen. Limmade sedan fast dem i tittskåp. Köpte på panduro. De Blev jätte fina. Målade ramarna vita o limmade ett fint blått papper som bakgrund o Limmade sonens namn i Målade bokstäver på övre kanten av ramen.

• platter1000

Jag gjorde mina barns avtryck i glasyrfärger på keramikföremål på The Creativity House - gå in  dit så hjälper de till med sådant, i lera som de bränner. www.thecreativityhouse.se ofarligt och fläckar inte

Svar på tråden Hand- och fotavtryck?