• Doris6

Blir TOKIG på min snuttiga bebis som VÄGRAR släppa bröstet!

Min tjej är 4,5 månader,inte gammal, jag vet.
    Jag tycker jättemycket om att amma henne, men de senaste två veckorna har det varit KAOS på kvällar och nätter. Hon brukar alltid somna kl.20, och sova ett pass på 3-4 timmar. De senaste veckorna har hon vaknat varje timma och velat snutta, om och om igen.
    Detta gör mig till ett vrak av trötthet, jag har även en 2,5 åring hemma som vill ha min uppmärksamhet och behöver en utvilad mamma.

De senaste nätterna har varit värre än någonsin.
    innan har hon alltid somnat om när hon fått snutta, men nu VÄGRAR hon skiljas från bröstet och natten som gick var vi vakna och vagnade henne i köket vid köksfläkten för att hon /vi skulle få sova lite i pass.

Nu ikväll har hon legat vid bröstet oavbrutet sen kl. 18.30, och varje gång vi lyfter över henne till sin säng vaknar hon och ska ha bröstet igen. samma sak om hon ligger mellan oss i sängen.
    Nu gick min man ner med henne i köket, igen.

Hon vägrar napp.
    Jag håller på att bryta ihop!
    Någon som känner igen sig?
    Råd som inte har med sömnmetoder att göra?

någon fas kanske?
    Har ni varit med om detta? vad gjorde ni?
    tacksam för svar!

• Svar på tråden Blir TOKIG på min snuttiga bebis som VÄGRAR släppa bröstet!
  • xenaa

9det låter absolut som en fas. så brukar de vilja snutta mycket, bli klängiga osv

♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • TheMother

Kan kanske vara som så att hon har en tillväxtperiod och försöker öka på mängden bröstmjölk.
    Kan jag tänka mig iaf, dock tror jag inte de egentligen brukar hålla på så länge som ett par veckor, men kanske kan vara så ändå. Kanske kombinerat med ett utvecklingssprång som gör henne extra snuttig?

Mamma till Anton 080920
  • Doris6

Jag börjar fundera på om mjölken inte räcker till på kvällarna..men hon har ökat väldigt bra i vikt hittills.

Det värsta är att all trötthet påverkar mjölken och utdrivningsreflexen när jag inte sovit mer än max 2 timmar i sträck de senaste två-tre veckorna..

• Doris6

Ja! jag har den boken, för tillfället utlånad, typiskt!

• anna apelsin

I den åldern ungefär var mitt första barn inne i en separationsångestfas.

• Doris6

anna apelsin skrev 2009-04-20 20:37:20 följande:

I den åldern ungefär var mitt första barn inne i en separationsångestfas.
    Hur märkte ni det? känner du igen dig i det jag skrivit?
  • anna apelsin
    Doris6 skrev 2009-04-20 20:40:01 följande:
    anna apelsin skrev 2009-04-20 20:37:20 följande: Hur märkte ni det? känner du igen dig i det jag skrivit?
    Ja, jag kände igen mig. Fast å andra sidan åt hon alltid varannan timme ändå, ibland varje timme om nätterna.
    Men det märktes även genom att hon blev känslig och rädd när hon var hos andra. Helt plötsligt fick ingen annan hålla henne ett tag. Hon ville hela tiden vara hos mig, eller sin pappa, och om nån annan höll henne kollade hon ängsligt efter oss och behövde se oss hela tiden.
  • Doris6

Jag har faktiskt märkt den senaste veckan att hon vill ha koll på mig om jag är i rummet, hela tiden. hon riktigt vrider sin lilla kropp för att se mig, när hon är hos någon annan.

Nu sover hon i köket iallafall *peppar peppar*

• anna apelsin

Då är det säkert en separationsångestfas.
    Den går över
    Men visa bara att ni finns där. Ju mer ni visar att ni förstår henne, desto snabbare går det över och hon blir tryggare igen.
    Lycka till!

• Doris6

Tack för råd!
    Hoppas på lite sömn inatt, och att mina bröstvårtor får vara ifred lite.

• Ellpi

Åh jag går igenom exakt samma!! Skrev ett inlägg här för någon vecka sedan om jag skulle börja med ersättning för jag kände just då att jag inte pallade men nu är det liiiiite bättre. Har börjat med lite smakisar denna vecka nu och hoppas att min lille snart vill amma lite mindre. Han är en riktig liten tuttpelle men tycker att napp och flaska är världens äckligaste.

• anna apelsin
    Ellpi skrev 2009-04-20 21:20:37 följande:
    Åh jag går igenom exakt samma!! Skrev ett inlägg här för någon vecka sedan om jag skulle börja med ersättning för jag kände just då att jag inte pallade men nu är det liiiiite bättre. Har börjat med lite smakisar denna vecka nu och hoppas att min lille snart vill amma lite mindre. Han är en riktig liten tuttpelle men tycker att napp och flaska är världens äckligaste.
    Skönt att det börjar bli bättre. Tänk på att barnen behöver er MER under en sån period, inte mindre.
  • Doris6
    Ellpi skrev 2009-04-20 21:20:37 följande:
    Skönt och höra att det är fler! BVC tyckte dock att jag skulle sluta med smakportioner ett par dagar, att det kanske var de som gjorde henne mer snuttig. Men jag vet inte. inatt har vi iallafall fått sova något mer, "bara" vaknat varannan timma.
  • Ellpi

anna apelsin skrev 2009-04-20 21:50:08 följande:

Skönt att det börjar bli bättre. Tänk på att barnen behöver er MER under en sån period, inte mindre.
    Jo jag vet .
  • Ellpi
    Doris6 skrev 2009-04-21 06:49:14 följande:
    Skönt och höra att det är fler! BVC tyckte dock att jag skulle sluta med smakportioner ett par dagar, att det kanske var de som gjorde henne mer snuttig. Men jag vet inte. inatt har vi iallafall fått sova något mer, "bara" vaknat varannan timma.
    Vi hade inte börjat då när han var som "värst" förra veckan och jag trodde egentligen att det skulle dröja längre innan vi introducerade mat men nu de senaste dagarna har han visat ett intresse och sett jätteglad och nyfiken ut när vi andra ätit så då känns det bra att passa på. Varannan timme är ju lite bättre iaf så ammade min stora pojke dygnet runt. Hoppas det blir ännu bättre! Det är ju tufft just när man har ett större barn att tänka på. På kvällen gör det mig inget alls att sitta och bara amma men på eftermiddagen är det svårt när han inte vill släppa bröstet då man måste laga mat och ta hand om stora pojken.
  • JohannaL

hade likannde problem med 1an, vilket berodde på att hon inte blev ordentligt mätt, nu vet jag inte hur du ammar kanske gör du redan så här. Men jag började då amma ena bröstet i 10 min och sen klart på det andra, då blev hon ordentligt mätt och amningen tog bara 15-20 min och hn höll sig längre...kanske kan det funka om du inte redan ammar så, anars e det nog utvecklingsperiod,, ammar min 9 mån varannan timme nu varje natt då hon håller på att få tänder, e segt men det går över,,,,

Vet att det i jobbigt, men pepparpeppar det går över  ...

Svar på tråden Blir TOKIG på min snuttiga bebis som VÄGRAR släppa bröstet!