• CTMT

Kan man blanda färdig gröt och förvara det ett par timmar?

Ska på äventyr med lillan imorgon och undrar om jag kan blanda gröten färdigt hemma (äppel och mango risgröt), förvara det i en burk och sen värma ett par timmar senare...?

.¤:*¨¨*:¤. Crea Diem .¤:*¨¨*:¤.
  • Svar på tråden Kan man blanda färdig gröt och förvara det ett par timmar?
  • MaddeMamman

det brukar bli vattnigt efter en stund. Är det inte bättre att ta med ljummet vatten i termos o blanda direkt.

• Bubbilub

Jag tror inte att det är så bra. Om gröten inte är ordentligt kyld hela tiden kan det förmodligen bli ganska rejäl bakterietillväxt i den, dessutom tror jag att den bli tjock och inte så god. Jag brukade alltid mäta upp pulver i en burk med lock och ha med varmvatten i en termos och blanda när det var dags att äta. Eller om jag skulle äta på restaurang o.dyl. så bad jag om att få tevatten att hälla i pulvret. Fungerade jättebra.

• CTMT
    MaddeMamman skrev 2009-04-20 21:20:45 följande:
    det brukar bli vattnigt efter en stund. Är det inte bättre att ta med ljummet vatten i termos o blanda direkt.
    Ja fast om det blir vattnigt kanske man bara kan röra om det lite igen? Jag menar mer om gröten blir dålig och inte bör ätas efter att ha stått färdigblandat (i försluten burk) ett par timmar?
  • Bubbilub

Intressant att MaddeMamman tror att gröten blir tunn och jag tror att den blir tjock... Undrar vilket som stämmer :).

• CTMT
    Bubbilub skrev 2009-04-20 21:22:52 följande:
    Jag tror inte att det är så bra. Om gröten inte är ordentligt kyld hela tiden kan det förmodligen bli ganska rejäl bakterietillväxt i den, dessutom tror jag att den bli tjock och inte så god. Jag brukade alltid mäta upp pulver i en burk med lock och ha med varmvatten i en termos och blanda när det var dags att äta. Eller om jag skulle äta på restaurang o.dyl. så bad jag om att få tevatten att hälla i pulvret. Fungerade jättebra.
    Okej, då är det nog bäst att jag gör så!
  • lilla sandra

Det blir nog en "härlig" bakterietillväxt skulle jag tro.
    Vi måttar upp pulver i en tallrik med lock o har med varmvatten i en termos.

• MaddeMamman

jag använde sempers gröter o de blev vattniga innan lillen ens ätit färdigt, står de i tallriken i 20 min så är det bara välling till slut

• Bubbilub

MaddeMamman, jag har precis tvärtom erfarenhet, använder också Semper-gröt och tycker att den blir alldeles fast och tjock om den får stå en liten stund. Om sonen inte äter bums när den är gjord brukar vi få hälla i lite extra vatten efter en stund. Intressant... :) Men rätt ovesäntligt egentligen :).

• CTMT

Tack alla, jag kommer mäta upp pulver och ha med vatten som ni säger :)

• vi och pyret

lite off topic, men om gröt får stå så blir den tjock. Om man däremot äter från skålen så kommer det saliv i gröten som i sin tur innehåller enzymer som gör att gröten blir till välling =)

Svar på tråden Kan man blanda färdig gröt och förvara det ett par timmar?