• Anonym (Smittad)

Om kondylom

Har sökt runt lite på forum men inte hittat några direkta svar till mina frågor.

1.Vad jag har förstått så har man inte kondylom för alltid utan viruset försvinner till slut. Är det rätt?

2. Om jag har smittat min kille och jag blir av med det, kan han smitta "tillbaka" mig så vi skickar det fram och tillbaka mellan oss?

3. När jag var på gyn sa hon att kroppen skulle läka ut det själv men när jag påpekade att jag ville ha bort det på en gång för det var så synligt sa hon att jag skulle vänta ett halvår och sen uppsöka ung.mott om det inte var borta. Är det "lätt" att få barnmorskan att skriva ut salvan eller är det tjata som gäller?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Om kondylom
  • Anonym

Viruset försvinner till slut men kan ta tid. Om din kille inte får symtom så har han fått antikroppar mot viruset. Kondylom smittar bara när du har vårtorna. Vill du ha behandling så är det bara att stå på dig. Jag fick wartec att pensla på vårtorna. Men man kan även klippa,bränna el frysa bort dom.

• Anonym (Smittad)

då kan han alltså inte smitta mig sen när jag blivit frisk?

• Anonym

Så länge han inte har vårtor så ska han inte smitta.

• Anonym

3. När jag var på gyn sa hon att kroppen skulle läka ut det själv men när jag påpekade att jag ville ha bort det på en gång för det var så synligt sa hon att jag skulle vänta ett halvår och sen uppsöka ung.mott om det inte var borta. Är det "lätt" att få barnmorskan att skriva ut salvan eller är det tjata som gäller?

Gå till en "riktig" gyn, min ungdomsmottagning sa att jag skulle vänta i 3 månader och sen skulle vi "se vad vi skulle göra" så jag gick till en riktigt gynekolog istället och fick wartec utskrivet

• Anonym (169)

Anonym (Smittad) skrev 2009-04-20 23:47:13 följande:

Har sökt runt lite på forum men inte hittat några direkta svar till mina frågor. 1.Vad jag har förstått så har man inte kondylom för alltid utan viruset försvinner till slut. Är det rätt? 2. Om jag har smittat min kille och jag blir av med det, kan han smitta "tillbaka" mig så vi skickar det fram och tillbaka mellan oss? 3. När jag var på gyn sa hon att kroppen skulle läka ut det själv men när jag påpekade att jag ville ha bort det på en gång för det var så synligt sa hon att jag skulle vänta ett halvår och sen uppsöka ung.mott om det inte var borta. Är det "lätt" att få barnmorskan att skriva ut salvan eller är det tjata som gäller? Tacksam för svar
    1. Jo viruset finns kvar, men kroppen lär sig hantera det. Vanligen är det så att man inte blir "smittad igen" utan det är viruset som du redan bär på som blossar upp fö rimmunförsvaret inte klarar av att hantera det just då.

2. Nej, han kan inte smitta dig "tillbaka" eftersom du redan bär på viruset.

3.Gå till gyn/könspoliklinik istället för ung.mott.

Att tänka på...
    Kondylom måste inte synas för att smitta! Det kan vara helt osynligt för blotta ögat. Så bara för att man itne har synliga fula vårtor betyder inte att man är frisk för det. ...!
  • Anonym

Jag tror jag har kondylom, har ett par vårtor, de är små, hudfärgade och ja kan liksom dra lite i dom så dom blir längre, eller va man ska säga, de sitter i underlivet och de finns också några sådana vårtor kring anus och lite innanför anus.
    Vad tror ni? Låter det som kondylom?

• Anonym

kan det inte vara herpes också, det är väl ungefär samma?
    eller så kanske det bara är plitor.

• Anonym

jag fick kondylom för många år sedan, fick gå till en gynekolog som fastställde och skrev ut salva. Gjorde ont lite grann två dagar sen var det borta, försvann och kom aldrig mer tillbaka. Pratade med en annan gynekolog om de för ett tag sen och denne sa då att jag kan se mej som "frisk2 och troligen aldrig kommer få tillbaka det..

• Anonym

Okey, bra att du antagligen är frisk. men hur såg vårtorna ut?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-02 00:12:45 följande:
    Okey, bra att du antagligen är frisk. men hur såg vårtorna ut?
    Såg dom inte det kändes mer som... gåshud fast där nere:P
  • Anonym

jahaaa okej. men jag kanske har vanliga plitor då :)

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-02 00:19:47 följande:
    jahaaa okej. men jag kanske har vanliga plitor då :)
    hehe mm kanske, men de kan ju se ut på massa olika sätt, vet att killen hade mer som vanliga handvårtor... bådas var dock hudfärgade.. men kan finnas röda med tydligen.. bästa är att gå och kolla. Vet inte om du är tjej eller kille men för tjejer kan det gå upp i livmodern och man kan bli steril så man ska vara lite vaktsam...
  • Anonym

OKey jo, jag är tjej. steril blir jag nog inte, jag är gravid hehe. Har hört att det inte är ngn fara att ha kondylom när man är gravid.
    Är så pinsamt att säga till barnmorskan att jag tror jag har kondylom, och tänk om det bara är vanliga plitor, som kanske kom i samband med graviditeten.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-02 00:30:57 följande:
    OKey jo, jag är tjej. steril blir jag nog inte, jag är gravid hehe. Har hört att det inte är ngn fara att ha kondylom när man är gravid. Är så pinsamt att säga till barnmorskan att jag tror jag har kondylom, och tänk om det bara är vanliga plitor, som kanske kom i samband med graviditeten.
    aha nä då är de väl ingen fara haha.. men vafan de är väl inget pinsamt? De är ju en latent sjukdom och ligger inte ens under smittskyddslagen, kan ju ploppa upp ett par år senare än smitttillfället så det är ju inte så mycket att göra åt :) Tycker du ska be nån kolla iaf.. de kanske inte ens behandlar de nu när du är gravid ändå.. och oftast brukar de säga att om man inte har besvära av dom som klåda eller att det svider brukar de låta dem vara så länge de inte gått upp p livmodertappen då så klart.. :) gör som du vill men jag tycker du kan säga till din bm.. de har nog vart med om värre.. lycka till.. nu är det bed tiiime!
  • Anonym

jag råkade peta bort en "vårta, blåsa"
    Den var nästan lite genomskillnig och blåsig liskom.
    Började blöda lite. ush, :( va fan e de för ngt?
    Tror inte längre de e kondylom!

• MammaHela

Jag hade kondylom för ca 15 år sedan. Fick först testa att pensla på dem med nån lila vätska. Men de kom bara tillbaka hela tiden.

Så jag gick till STD mottagningen och de frös bort dem för mig. Efter det har de aldrig kommit tillbaka igen. Blev inte steril för jag har fått 3 barn sen dess =)

Om du söker på google och sen väljer bilder så kommer det fram många bilder, men jag varnar dig, det är inga trevliga bilder *huuu*

Jag fick 3 vårtor alls som allt, så jag fick det väl lindrigt. Men jag lärde mig en läxa, lite inte på en kille, kräv tester även om man har ett fast förhållande....

har med tomt badkar...
  • Anonym (em)
    MammaHela skrev 2009-05-08 00:54:52 följande:
    Jag hade kondylom för ca 15 år sedan. Fick först testa att pensla på dem med nån lila vätska. Men de kom bara tillbaka hela tiden.Så jag gick till STD mottagningen och de frös bort dem för mig. Efter det har de aldrig kommit tillbaka igen. Blev inte steril för jag har fått 3 barn sen dess =)Om du söker på google och sen väljer bilder så kommer det fram många bilder, men jag varnar dig, det är inga trevliga bilder *huuu*Jag fick 3 vårtor alls som allt, så jag fick det väl lindrigt. Men jag lärde mig en läxa, lite inte på en kille, kräv tester även om man har ett fast förhållande....
    Men för just kondylom kan man ju inte göra något test... Det är bara om man har vårtor som syns som man vet att man har det, och tyvärr kan man ju bära på viruset och smitta även utan synliga vårtor
  • Anonym (169)
    Anonym skrev 2009-05-02 00:06:46 följande:
    jag fick kondylom för många år sedan, fick gå till en gynekolog som fastställde och skrev ut salva. Gjorde ont lite grann två dagar sen var det borta, försvann och kom aldrig mer tillbaka. Pratade med en annan gynekolog om de för ett tag sen och denne sa då att jag kan se mej som "frisk2 och troligen aldrig kommer få tillbaka det..
    tror att det är 5 år som dom satt som gräns. Har man inte fått återfall då så får man det vanligen/troligen inte igen heller.
  • Den som Längtar

kondylom är ett virus som alltid kommer finnas i kroppen, dock så kan det vara år mellan gångerna du får vårtor, VIKTIGT är dock att inte pilla sönder dom som ja gjorde då dom smittar via blod...

gå till ungdomsmottagningen, jag fick salva mot blåsorna första gången ja va där med det. dock så hade jag många pga av att jag hade tagit sönder dom så det spridits

Svar på tråden Om kondylom