• kutterduvan

Äggplock imorgon! Tips, råd och erfarenheter?

Hej! Hjälp, jag är såååå nervös inför morgondagen. Inte bara inför själva ingreppet utan också för allt det eventuellt kan leda till..
    Men skulle vara tacksam om ni som varit med om en äggplockning kan skriva någon rad om hur det var. Hur kände ni er dagarna efteråt?

• Svar på tråden Äggplock imorgon! Tips, råd och erfarenheter?
  • Lillsnörpa

För mig gick det bra, kändes inte mycket alls och hade inte ont efteråt heller men många får lite ont efteråt så räkna med att åka hem och ta det lugnt. Kanske beror det på hur många blåsor man har och hur de sitter....

Lycka till! Hoppas ni får en fin "skörd"!

• gedansk

hej

Det gick bättre än jag trodde. Jag var mest rädd att det skulle göra väldigt ont men jag bad om mera smärtstillande så det gick bra.De plockade 17äggblåsor på mig så det tog 40 minuter (mycket mera en de flesta). Jag tyckte att det var så skönt att komma vidare i IVFén .
    Lycka till : )

• kutterduvan

Tack för era svar! Sophia, det var jättebra att få läsa din utförliga beskrivning på din blogg! Håller tummarna för att ert lilla frö ska fastna och växa sig stort och fint!

• jaghetersophia
    kutterduvan skrev 2009-04-21 10:27:18 följande:
    Tack för era svar! Sophia, det var jättebra att få läsa din utförliga beskrivning på din blogg! Håller tummarna för att ert lilla frö ska fastna och växa sig stort och fint!
    Tack ska du ha...du behöver nog inte vara rädd.. :)
  • Långväntan

Hej, jag gjorde min första äggplock förra månaden. Jag var också jätte nervös som dig och gick in på FL och sökte och letade efter folk som hade gjort det och vart riktigt skrämd. När jag själv kom till kliniken var jag kallsvettig.
    Jag kom dit fick ett mysigt rum och lugnande direkt så man vart skönt trött.
    Fick läsa en tidning i sängen och ha det bra. Min sambo gick och lämnade sperma provet och när han var tillbaks gick vi in för att göra äggplocket. Jag lag mig i gynstolen och jag fick smärtlindrande i kanylen dom hade satt innan. Vart då också skönt trött. Läkarn sa att nu börjar jag och punkterade en blåsa. Det var då jag vart så snopen för jag hade räknat med att det skulle göra ont och så kändes det knappt. Allt gick på 10 min och jag fick sen gå själv till mitt rum.
    Jag sov en stund och sen gick min sambo och serverade mig med frukost på sängen. Allt gick super bra och man kände sig nästan bordskämd när alla passar upp på en (jag går på Linne kliniken)

Resten av dagen var jag trött och kände mig lite tung i magen. Dagen där på hade jag lite känningar i magen men sen var allt helt borta. Det räkte med att man tog det lite lugnt när man skulle resa sig upp och gå så var det ingen fara

Lycka till det kommer gå jätte bra.

• Tjillevippen

Även jag var oerhört nervös innan mitt ÄP. Jag var tydlig med att tala om det för sköterskan innan. Så när jag kom i går morse fick jag först en lugnande tablett och väl på ÄP så kände jag ingenting efter att ha fått bedövning och morfin. Nu hade jag väldigt många blåsor, så när det var dags för nästa sida så fick jag be om mer morfin. Spände lite innan det hann ta ordentligt, men det var inget som jag upplevde jobbigt.

Eftersom jag hade så många blåsor så fick de sticka mig flera gånger. Detta kände jag inte, men ledde till att jag blödde rätt mycket. Fick därför en tamponad som de tog bort en timme senare, och jag fick heller inte gå tillbaka till salen utan åka säng (som min man jämförde med att åka kundvagn ). Ingen smärta pga detta heller, och inga blödningar dagen efter.

Nu gjorde jag mitt ÄP så sent som igår, så jag kan väl inte komma med så mycket till berättelse om vad som hände mig efteråt. Men jag var pigg igår kväll. Öm och svullen, men ingen smärta. Tog dock ett par Alvedom framåt eftermiddagen i förebyggande syfte. Jag sov som en stock hela natten. Idag känns det mer som lite svag menskänsla bara. Inget annat!

Jag har dock valt att vara hemma från jobbet även idag. Jag hade så många blåsor att det föreligger risk för överstimulering. Så jag sitter hemma i soffan med choklad, en bra film och datorn. Även min man är hemma idag för att stötta. I morgon ska vi tillbaka redan på förmiddagen. Först ska det göras ett VUL för att se så att min överstimulering är under kontroll. Sen blir det förhoppningsvis ET på eftermiddagen.

Mitt främsta tips är att tala om att du är orolig, om du är det. Be isf om lugnande tablett direkt när du kommer, så slipper du känna oron över att inte ha tagit den. Och sen under själv ÄP - säg till så fort du känner obehag, så kan de ge dig mer morfin. För om du inte säger något så kan de inget göra. De har även tillgång till lustgas (som jag fick prova på innan, utifall jag kände att jag behövde det) och starkare mediciner än morfin. Så var tydlig med hur du känner!

Lycka till! Det kommer att gå toppenbra, det är jag säker på!

• bou

hej,
    intressant trad. har en fraga - ar det vanligt att mannen ar med under aggplock? det kanske later konstigt men jag ar inte sa fortjust i tanken pa att ha min man med nar jag ligger i gynstol. har tagit mig igenom tre ar av undersokningar, diverse ingrepp och inseminationer utan att han fatt narvara nar jag legat och spretat i gynstol. jag tanker givetvis ha honom med den dag vi antligten har en bebis i magen att kolla pa samt den dag vi far fodda barn, men tills dess avstar jag nog helst.
    har ni alla haft era karlar med in pa plocket?
    om jag tanker efter kanske det ar trevligt for killen om han far vara med sen pa ET. kan ju kannas trevligt for honom att atminstone ha varit med i rummet nar hans barn blir inplanterat... far nog ta och diskutera med honom.
    b

• stjärnströssel

äp är underbart man är så hög el så sover man hi hi..
    sen är man lite öm o man ska inte bada tex.
    men sen dagen efter tycker jag att man är som vanligt.

Lycka till

• stjärnströssel

mannen min har varit med.
    o inför äp så måset han ju lämna spermier, dock behöver han ju inte vara med i rummet..men jag tycker det kändes tryggt att ha honom med.

• Tjillevippen

bou: Jag var precis som du, skeptisk till att ha med min man just under ÄP. Men väl på plats så kändes det naturligt att han följde med in. Sköterskan som var med pratade med honom och förklarade vad som gjordes, samtidigt som hon höll koll på mig. Jag tror att han också uppskattade att få vara med, för att se att jag mådde bra. Så jag tycker att du ska känna efter när det väl är dags.

• Lillsnörpa

bou, jag hade inte min man med. Är inte så förtjust i gynstolar (men vem är det??) och känner att han gärna kan hålla sig borta när jag ligger där o spretar o ser fånig ut Men som Tamarack säger, känn efter när det är dags.

• kutterduvan

Äggplocket gick jättebra och medicineringen fick mig verkligen att slappna av... En häftig känsla! Oron före ingreppet var värre än själva ingreppet för mig.

Bou, min man var med mot slutet, han hann inte vara med från början eftersom han gav sitt spermaprov då. Jag tycker oxå att det känns lite motbjudande att ligga i gynstolen när min man är med, men samtidigt vill jag ha honom där, dels för att jag ska ha en hand att hålla i o dels för att han också ska få all information som jag får.

• Virriga V

Hej!

Plockades på 16 ägg igår, maken var med men det är valfritt där vi går.
    För vår del var ingreppet en enbart positiv upplevelse. På em tog jag dock inte det så lugnt som man bör vilket resulterade i att jag fick rejält ont.

Lycka till!!

• Knodd

Ta det lungt efter ÄP är väl mitt råd. Du kan få ont. Jag fick ont två dagar efter ET, hade problem att huka mig ner så att kissa var jobbigt och att göra tvåan var nästintill omöjligt eftersom det gjorde ont att klämma på.

Min sambo har varit med vid alla de undersökningar/ultraljud/äggplock som han kunnat vara med på.
    Alla är vi olika, men jag har inga problem om han ser mig uppflugen i en gynstol. Vi har trots allt sex så han vet ju ändå hur allt ser ut :)

Svar på tråden Äggplock imorgon! Tips, råd och erfarenheter?