Även jag var oerhört nervös innan mitt ÄP. Jag var tydlig med att tala om det för sköterskan innan. Så när jag kom i går morse fick jag först en lugnande tablett och väl på ÄP så kände jag ingenting efter att ha fått bedövning och morfin. Nu hade jag väldigt många blåsor, så när det var dags för nästa sida så fick jag be om mer morfin. Spände lite innan det hann ta ordentligt, men det var inget som jag upplevde jobbigt.
Eftersom jag hade så många blåsor så fick de sticka mig flera gånger. Detta kände jag inte, men ledde till att jag blödde rätt mycket. Fick därför en tamponad som de tog bort en timme senare, och jag fick heller inte gå tillbaka till salen utan åka säng (som min man jämförde med att åka kundvagn
). Ingen smärta pga detta heller, och inga blödningar dagen efter.
Nu gjorde jag mitt ÄP så sent som igår, så jag kan väl inte komma med så mycket till berättelse om vad som hände mig efteråt. Men jag var pigg igår kväll. Öm och svullen, men ingen smärta. Tog dock ett par Alvedom framåt eftermiddagen i förebyggande syfte. Jag sov som en stock hela natten. Idag känns det mer som lite svag menskänsla bara. Inget annat!
Jag har dock valt att vara hemma från jobbet även idag. Jag hade så många blåsor att det föreligger risk för överstimulering. Så jag sitter hemma i soffan med choklad, en bra film och datorn. Även min man är hemma idag för att stötta. I morgon ska vi tillbaka redan på förmiddagen. Först ska det göras ett VUL för att se så att min överstimulering är under kontroll. Sen blir det förhoppningsvis ET på eftermiddagen.
Mitt främsta tips är att tala om att du är orolig, om du är det. Be isf om lugnande tablett direkt när du kommer, så slipper du känna oron över att inte ha tagit den. Och sen under själv ÄP - säg till så fort du känner obehag, så kan de ge dig mer morfin. För om du inte säger något så kan de inget göra. De har även tillgång till lustgas (som jag fick prova på innan, utifall jag kände att jag behövde det) och starkare mediciner än morfin. Så var tydlig med hur du känner!
Lycka till! Det kommer att gå toppenbra, det är jag säker på!