• Anonym (hopplöst)

Medicinbyte...eller

Har nu ätit medicin (Citalopram) i 10 veckor. Är uppe på 30mg sedan 4 veckor är fortfarande deprimerad. Tycker att jag blev sämre av dos höjningen. Kan man bli det. Är det dags att fundera på medicinbyte eftersom den inte har gett någon effekt efter att ha ätit så länge. Har satt allt mitt hopp till denna tablett.
    Börjar att känna en hopplöshet. Att jag alldrig kommer att må bra igen. Finns det någon fler som är i samma situation?.

• Svar på tråden Medicinbyte...eller
  • Anonym

jag tycker att du ska ge d lite mer tid...oftast kan man bli mer deprimerad i början när man äter en medicin men d brukar bli bättre.....o du kan ju fortfarande höja dosen om ett tag igen...jag äter just nu 60 mg o började som du på lägre....

• Anonym (Puut)

Jag tycker oxå att du ska ge det lite mer tid.
    Jag har ätit citalopram i ca 6 år nu och det funkar jätte bra för mig.
    Alla reagerar självklart olika på alla mediciner, men det är inte ovanligt att det kommer en period när man mår sämre innan det vänder till det bättre.
    Har för mig att det är runt 3 månader så det kanske stämmer?
    Jag tycker att du ska prova ett tag till åtminstone 1-2 månader.
    Hör med din läkare oxå.
    Jag var uppe i 50 mg innan det kändes helt bra för mig.

Hoppas att det blir bättre snart.
    Det kommer det göra. Det blir alltid bättre.
    I all längtan finns en framtid vettu. Se till att hitta den bara!

• Anonym (hopplöst)

Jag åt dessa för 4 år sedan vid min förra depression. Åt då 20mg hela tiden och blev "bra". Men denna gång verkar den ha svårare att ge med sig. Jag känner att jag är mer fokuserad på tabletten denna gång att den skall ge resultat. Förra gången lät jag bara tiden ha sin gång. Kanske det var placeboeffekten som gjorde mig bra den gången. Åt i 5-6 månader och trappade ut dessa sedan. Varför har du ätit dessa så länge som 6 år, har du försökt trappa ut dessa och det inte fungerat?. Hur lång tid väntade du mellan doshöjningarna?.

När jag åt 20mg mådde jag dåligt mest fram till eftermiddagen och kunde må riktigt bra på kvällen, känna mig nästan frisk. Men efter doshöjningen är jag konstant deprimerad. Kanske måste ge det mer tid:

Vill tillägga att jag är man. Verkar inte vara många män som skriver i familjeliv.

• Sabriinab

jag har inte sätt nån forskning på det men hr hört flera inkl mig själv som det tgit mycket längre andra gången mn tr samma medicin.
    lin
    I mitt fall sertralin. Första gånegn tog det bra några veckor för mig att må bra men andra gången tog det hela 3 mån innan jag kände effekten. så ge det tid, jag höll på tt ge upp men är nu jätte glad att jag inte gjorde det.

• Anonym

jag har oxå käkat citalopram i många år säkert 7 kommer aldrig att kunna sluta för då funkar inte jag som människa....äter den för depressioner o panikångest o sociala fobier....jag mår bättre men inte helt o hållet...

• Anonym (Puut)

Anonym (hopplöst) skrev 2009-04-21 10:05:51 följande:

Jag åt dessa för 4 år sedan vid min förra depression. Åt då 20mg hela tiden och blev "bra". Men denna gång verkar den ha svårare att ge med sig. Jag känner att jag är mer fokuserad på tabletten denna gång att den skall ge resultat. Förra gången lät jag bara tiden ha sin gång. Kanske det var placeboeffekten som gjorde mig bra den gången. Åt i 5-6 månader och trappade ut dessa sedan. Varför har du ätit dessa så länge som 6 år, har du försökt trappa ut dessa och det inte fungerat?. Hur lång tid väntade du mellan doshöjningarna?. När jag åt 20mg mådde jag dåligt mest fram till eftermiddagen och kunde må riktigt bra på kvällen, känna mig nästan frisk. Men efter doshöjningen är jag konstant deprimerad. Kanske måste ge det mer tid: Vill tillägga att jag är man. Verkar inte vara många män som skriver i familjeliv.
    Jag provade sluta när jag blev gravid, men det gick inte alls.
    Funkade inte överhuvudtaget. Ville ta livet av mig hela tiden.
    Så jag fick äta 20 mg. När jag fött min dotter fick jag höja igen till 40.
    Men det är inte riktigt bra än, så såfort jag slutar amma ska jag höja igen.
    Jag minns inte hur länge jag väntade mellan höjningarna, 1-2 månader kanske?!
    Men prata med din läkare och be att få prova 30?
  • Anonym (hopplöst)

Jag äter redan 30mg sedan 4 veckor. Skall till läkaren nästa vecka. Skall ta upp ev. dos höjning med henne. Hur ter sig biverkningarna vid en så pass hög dos som du tar 40-50mg. Blir kroppen van vid den dosen eller har man mer muntorrhet och svettningar. Vet inte om du har några biverkningar. Kan du en förbättring vi varje doshöjning eller kände du vid 50mg att depressionen försvann vid den dosen.

• Anonym (Puut)

Anonym (hopplöst) skrev 2009-04-21 15:47:32 följande:

Jag äter redan 30mg sedan 4 veckor. Skall till läkaren nästa vecka. Skall ta upp ev. dos höjning med henne. Hur ter sig biverkningarna vid en så pass hög dos som du tar 40-50mg. Blir kroppen van vid den dosen eller har man mer muntorrhet och svettningar. Vet inte om du har några biverkningar. Kan du en förbättring vi varje doshöjning eller kände du vid 50mg att depressionen försvann vid den dosen.
    Alltså, jag har för mig att det blev bra först när jag kom upp i 50.
    Biverkningar har jag inte haft förrän sista året ungefär.
    Otrolig klåda, men då hade jag ätit 50 ett bra tag så det berodde inte på det.
  • Anonym (hopplöst)

När du menar bra, menar du helt återställd. Under hur lång tid gick från start tills du var uppe i 50mg

• Anonym (Puut)

Anonym (hopplöst) skrev 2009-04-22 16:00:32 följande:

När du menar bra, menar du helt återställd. Under hur lång tid gick från start tills du var uppe i 50mg
    Alltså, bra=känner mig som jag tror att "vanliga" människor känner sig.
    Stabil liksom. Inte för mkt ner och inte för mkt upp. Lagom.
    Jag minns inte riktigt, jag började med 20 mg, sen efter några månader gick jag upp till 30, sen efter någon månad upp till 40 sen efter ett par månader igen upp till 50. Så det kanske tog ett år lr så, lite mer...
    Jag minns faktiskt inte...
Svar på tråden Medicinbyte...eller