• spik

Hyresvärden vill inte byta 20 år gammal frys! Någon med koll på hyreslagen?

Har googlat runt hela morgonen nu, men jag hittar ingenting vettigt! Jag ska snart flytta, till en lägenhet i ett SKB (stockholms kooperativa bostadsförening).
    På besiktningen påpekade jag att frysen behövde bytas eftersom den är säkert tjugo år gammal, om inte mer. Men neeejdå, den var så fin så och behövde inte bytas alls. OM den gick sönder skulle de fundera på saken. Min mamma hade en likadan frys när jag var liten! Minns att jag bankade på dörren till den för att jag visste att det fanns frusen saft i den. Jag är 27 år nu snart..

Finns det någon som har koll på hyreslagen? På hyresbolagets hemsida stod det att man skulle få byta av ålderskäl, men i stadgarna stod det átt de bedömde från fall till fall. Men en 20 år gammal frys? Jag vet att bakterier dör vid nedfrysning av mat, men det känns faktiskt riktigt ofräscht ändå!! Dessutom betalar man ju en del för att flytta in, och nya hyran ligger på nära 6000kr i månaden. Kan man inte kräva en yngre kyl då? Vad säger ni?

Jag måste tyvärr logga ut och åka till universitetet, men hoppas på att få läsa några svar när jag loggar in i eftermiddag.

Hoppas att min inlägg inte är alltför svårläst, har lite bråttom och är ganska upprörd. TACKSAM för svar!

• Svar på tråden Hyresvärden vill inte byta 20 år gammal frys! Någon med koll på hyreslagen?
  • antispantis

funkar den utmärkt så har de ingen skylldinghet att byta ut den

• sannapanna76

Det är inte ofräscht, och nej, du kan inte begära en ny frys bara för att den befintliga är gammal. Så länge den fungerar lär den stå kvar.

• livet leker

Ingen fel på den säkert. Om den funkar kan det va bättre än många nya!

Om den är sönder så har du rätt att få den lagad/utbytt

• Miss Lau

Om den är trasig har du självklart rätt till en ny. Men så länge frysen fungerar har hyresvärden inga skyldigheter att byta ut den för att du tycker det är fräschare med en ny.

• bonnieloveskim

När jag flyttade in sa hyresvärden att kyl å frys funkr så de byter inte ut dem.
    Jag kollade detta själv genom att ha en termometer i kylen å när den i en veckas tid hade visat + 12 grader när kylen stod på max bytte de ut båda samtdiigt.
    De har ingen skyldighete att byta ut båda samtidigt så det var ensnäll gest att de gjorde det.

jag skulle tipsa dig att göra likadant.
    Kontrollera att den funkar, pröva med att ha den i olika lägen och se att den håller temperaturen.
    Fungerar den är det upp till hyresvärden om de vill byta ut den eller inte. Förmodligen inte.

EN jag känner hade gammal lika frys och påpekade snällt om att det är ju mer miljövänligare med en ny frys än en som är 20 år gammal och fick den faktikst utbytt.

Men något krav på att byta ut den om den är fullt fungerande finns inte.

• Alle

Man brukar säga att vitvaror har en ekonomisk livslängd på 10-15 år. Står det inget i SKB:s villkor om fastighetsunderhållet - annars kanske du ska fråga dem.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • SVejsan

Det finns tre saker du troligen kan göra som tidigare också påpekats:
    1. Ta en termometer och mät upp om den kommer upp i Frystemperatur (För långtids djupfrysning så rekommenderas -18 grader, så är frysen avsedd fördessa temperaturer och klarar det så är den OK.
    2. Ifrågasett sakligt(!) hur SKB är utifrån miljömevetenhet (låna en mätare och mät upp förbrukningen och se hur mycket den drar- jämför med en ny!)
    3. Köp en Egen!

Annars så gäller det är den Hel och Fungerar så behöver den ej bytas enligt några "lagar".

Är den ofräsch får du väl stänga av och tvätta med Desinfektionsmedel. Att något gulnat gör den ej Ohygienisk. Vill man inte gå in i ett boende där man själv äger sakerna så får man nog acceptera sånt här.

På sätt och vis är det fel att slänga saker som fungera heller hur?

Svar på tråden Hyresvärden vill inte byta 20 år gammal frys! Någon med koll på hyreslagen?