Hyresvärden vill inte byta 20 år gammal frys! Någon med koll på hyreslagen?
Har googlat runt hela morgonen nu, men jag hittar ingenting vettigt! Jag ska snart flytta, till en lägenhet i ett SKB (stockholms kooperativa bostadsförening).
På besiktningen påpekade jag att frysen behövde bytas eftersom den är säkert tjugo år gammal, om inte mer. Men neeejdå, den var så fin så och behövde inte bytas alls. OM den gick sönder skulle de fundera på saken. Min mamma hade en likadan frys när jag var liten! Minns att jag bankade på dörren till den för att jag visste att det fanns frusen saft i den. Jag är 27 år nu snart..
Finns det någon som har koll på hyreslagen? På hyresbolagets hemsida stod det att man skulle få byta av ålderskäl, men i stadgarna stod det átt de bedömde från fall till fall. Men en 20 år gammal frys? Jag vet att bakterier dör vid nedfrysning av mat, men det känns faktiskt riktigt ofräscht ändå!! Dessutom betalar man ju en del för att flytta in, och nya hyran ligger på nära 6000kr i månaden. Kan man inte kräva en yngre kyl då? Vad säger ni?
Jag måste tyvärr logga ut och åka till universitetet, men hoppas på att få läsa några svar när jag loggar in i eftermiddag.
Hoppas att min inlägg inte är alltför svårläst, har lite bråttom och är ganska upprörd. TACKSAM för svar!