• Pebblas

Har du källare?

Vi kollar runt på lite hus, och många av de vi har råd med har källare. Egentligen vill jag inte ha källare, dels pga. fukt risken, och dels av den anledningen att jag är jätte tramsig med att gå ner i källare ensam.

Sedan tä'nker jag på hur man ska kunna inreda och använda en källare. Så den inte bara står där. Tvättstuga, mer kommer jag inte på!

• Svar på tråden Har du källare?
  • Sencha

Vi har en ytterst liten matkällare.

Men mina föräldrar har källare under hela huset. Där finns:
    Ett rum med diverse trädgårdsredskap, vinterförvaring av växter, samt frysboxarna.
    En matkällare.
    En "verkstad", med arbetsbänk, redskap, verktyg, målarfärg, m.m.
    Ett rum med dusch, tvättmaskin, torktumlare, skåp för handdukar, gardiner, m.m.
    Ett hobby/syrum, med symaskin, vävstol, m.m.
    Ett stort rum som binder samman allt, med garderober för vinterkläder, flytvästar, diverse allmänförvaring, samt grammofonen och alla LP-skivor.

0401 & 0807
  • Tingeling85

Vi har ett hus med källare, tycker också att källare är en aning creepy men vi har gjort om en aning där nere så de känns inte så hemskt längre
    Vi började me en dränering då de behövdes, sedan har vi haft en luftavfuktare efteråt i alla rummen. Nu används den bara då vi bastar eller hänger tvätt.
    Vi har målat i vitt så de känns ljusare, ska försöka få de lite mer ombonat där med, tex nå snyggt tyg på väggen som en slags fondvägg.
    Vi ska även bygga ut bastun, installera en dusch och göra ett gästrum.
    I tvättstugan ska vi även bygga en stor förvaring efter en hel vägg så man får lite ordning och reda.
    Men ja tror på mycket belysning, omboning, kanske plastväxter och annat smått som gör att de känns hemtrevligt även där!

• humma

Vårt hus har källare och det har blivit jättefint och jag har faktiskt många gånger tänkt på att det inte känns "källarläskigt" där.
    Öppningen ned är som en vanlig trappa, som till vilket annat våningsplan som helst, och där nere har vi vitt trägolv, ett lite större rum med brasa, TV, TV-spel och soffa.
    En hall med bokhyllor, sedan ett förråd med garderober för vinterkläder, skor, mm och ett mindre inre förråd där jag har hyllor från golv till tak där mitt porslin som jag inte använder så ofta står, pepparkaksformar, våffeljärn, champangeglas, skålar mm.
    Tvättstuga och badrum (två skilda rum) med röd sjösten på golvet. Annars är allt vitt, vitt och återigen vitt.
    Hus med källare var lååångt ifrån mitt förstahandsval om drömhus men det är så toppen! Vi har ofta besök som sover över och då finns det en sovalkov som hör till det stora rummet i källaren, så då blir det gästernas våningsplan där dem också kan få disponera badrummet som "sitt". 

• NiXxI

Åhhh, letade specifikt efter hus med källare och det vi nu ska flytta in i nästa torsdag har en härligt inredd källare.
    Där finns två rum med golvvärme (varav ena ska bli äldsta dotterns rum), tvättstuga, toalett med dubbeldusch och ångbastu.
    Har aldrig skänkt det en tanke på att källaren skulle vara läskig faktiskt...eller en nackdel.
    Den inreder man ju ljust och luftigt om den nu skulle upplevas som trång...

jahapp
  • Karisma

Vi har källare som vi snart ska inreda.

Vi ska ha tvättstuga, gym, gästrum och biorum, matkällare (förråd), potatiskällare. I gym och gästrum ska det finnas skjutdörrar efter hela ena väggen så vi kan använda det till att hänga bort vinterkläder och sen allmänt förvaringsutrymme.

Det var gillestuga när vi flyttade in, men fel gjort så allt trä var mögligt. Så vi har rivit ut allt och ska börja bygga upp ige, rätt denna gång.

Vi har sen tidigare dränerat och isolerat grunden på utsidan. Vi ska dessutom sätta in fläktkonvektorer så luften cirkuleras bättre i källaren och det blir varmare där. Vi har fjärrvärme och därför är källaren ganska så kall.

Så ska vi göra med vår källare.

/K

• Hera78

Vi letar bara hus som har källare!

Vi vill ha en mysig gillestuga med plats för en hemmabar, en stor tvättstuga och framförallt ett rum som ska bli hemmabio. Några förråd och en matkällare och en relax så är vår drömkällare perfekt. Källare är ett måste!

• AnneSophie
    Pebblas skrev 2009-04-21 10:23:12 följande:
    Vi kollar runt på lite hus, och många av de vi har råd med har källare. Egentligen vill jag inte ha källare, dels pga. fukt risken, och dels av den anledningen att jag är jätte tramsig med att gå ner i källare ensam.Sedan tä'nker jag på hur man ska kunna inreda och använda en källare. Så den inte bara står där. Tvättstuga, mer kommer jag inte på!
    Vi har källare, och en jättefin sådan måste jag säga. Ljus och trevlig och ingen fukt.
    Vi håller på att göra iordning den nu, vilket du kan följa i bloggen om du är intresserad.
    Vi har än så länge inrett ett rum till kontor till mig, en annan del ska bli gästrum, sedan har vi tvättstugan som ska fräschas till och det finns öven ett fd pannrum, numer här-finns-allt-som-inte-får-plats-någon-annanstans.

Källaren är ju vanligtvis en outnyttjad del av huset, vilket är knasigt eftersom man betalar för den med. Med färg och fix så kan en källare bli helt ok, ja tom trevlig.
    (¯`°?.¸♥ moderatorsvart - en skapelse ur den cyniska och ironiska generationen ♥¸.?°´¯)
Svar på tråden Har du källare?