• Hustomten

Jag behöver lite hjälp med anmälan till A-kassa!!!

Sitter och försöker fylla i anmälan till a-kassan. Men funderar på lite grejer.

När är det nyanmälan och när är det ändringsanmälan?

Sist jag stämplade var för dryga tre år sedan och under den här tiden har jag varit föräldraledig + heltidsstudier ht-03 och från slutet av april i år har jag jobbat lite extra. Vad ska jag sätta som huvudsaklig sysselsättning? Föräldrapenning va? Men ska jag fylla i ngt om jobbandet och vart i så fall? (studier och Fp tom dec 03 är anmält redan i en årsanmälan)
    Kommer skicka med intyg på jobbande naturligtvis, men när jag pratade med a-kassan fattade jag som att jag inte behöver skicka in papper på föräldrapenningen för de hämter de uppgifterna från FK direkt. Stämmer det???Har jag aldrig varit med om förr!!

Från Kommunals sida:
    Haft ersättning från Försäkringskassan
    Om du haft ersättning från Försäkringskassan ska intyget "Bild 037" från dem skickas in till a-kassan. Av intyget ska framgå att ersättning fortfarande inte pågår.

Ska jag be dem göra det eller inte???

• Svar på tråden Jag behöver lite hjälp med anmälan till A-kassa!!!
  • listo

Du ska skicka in intyg för ALL sysselsättning du haft sedan du stämplade sist, alltså intyg från FK för den tid du fick ersättning därifrån, studieintyg från skolan, och så arbetsgivarintyg för tiden du har jobbat.

Jag skulle INTE lita en sekund på att a-kassan hämtar info från FK, och det kan i så fall leda till att ärendet drar ut på tiden för att du måste skicka in kompletteringar sedan.

Det är alltid bättre att skicka in för mycket än för lite till a-kassan
    Då ökar chansen att man ska få igång utbetalningarna hyfsat fort i alla fall!

Och just det, för din del är det nyanmälan som gäller. Ändringsanmälan gäller om det blir ändrade förhållanden under den tid du ÄR anmäld som arbetslös.

• Hustomten

Tack,tur att nån har koll. Ska ringa FK i morron så de får fixa det där. Vill ju inte att det ska dra ut på tiden.

• Jennaz

Jag passar på att fråga en liten fråga i den här tråden jag med om det går bra!

Jag undrar om jag kommer att få inkomstberättigad ersättning eller grundersättning. Jag jobbade fram till mars -04. Var arbetslös tom augusti -04. Mammaledig tom 20 augusti -05. Under den arbetslösa perioden -04 hade jag grundbeloppet pga av att jag inte haft medlemsskap 1 år utan kortare tid. Det jag jobbat innan uppfyller kraven för inkomstrelaterad ersättning. Jag fortsätter dessutom på den arbetslösa period jag hade innan enligt AF. Har försökt nå min a-kassa utan resultat ett antal gånger, nu orkar jag inte försöka mer, får ju ändå beslutet om ett par veckor...

Någon som kan svara på om jag får grundbeloppet eller högre? *nervös* Hur ska det gå om jag inte är berättigad pengar med avseende på min tidigare arbetsinkomst...

• listo

Ja, alltså det är ju alltid en individuell bedömning som a-kassan gör, och jag vet inte om det påverkar att du fortfarande är kvar på den period du påbörjade sist, men om man bortser från sådant så uppfyller du ju nu kraven för att få inkomstrelaterad ersättning, så det BORDE du ju kunna få...

Men jag har lärt mig att aldrig ta a-kassan och deras regler för givna
    Lycka till!

• Jennaz

Tack för svaret. Hoppas jag får ersättnig å inte grundbelopp, då blir det kärvt!

• Hustomten

jeol: Jag tycker också att du borde få inkomstrelaterad ersättning nu!

Talade med a-kassan i dag och de sa att papper från FK behöver de inte för det kollar de upp själva via en direktlänk till dem. Så nu lägger jag papprena på lådan...

• angelo

hej jag har oxå en fråga om man har stämplat ut sina dagar och aktivt söker jobb och får nobben,får man en ny period dåeller?
    man får grundbeloppet då eller?
    tack för svar!

• listo

Det är inte säkert att du automatiskt får en ny period, däremot är Arbetsförmedlingen skyldiga att hjälpa dig med någon form av arbetsmarknadsåtgärd, t.ex. praktikplats eller så.

I en del fall (det har blivit vanligare de senaste åren) så kan Arbetsförmedlingen fixa så att man får en ny stämplingsperiod utan att uppfylla arbetsvillkoret, men det måste du prata med din förmedlare om.

• Hustomten

Jag har bara 35 dagar kvar och har som tur är fått ett vik på 62% en tid framöver så jag kommer komma upp i en ny period tack vare det. Men de flesta jag talat med pratar också om att Af kan rekommendera att man ska få en ny period, så länge det är ens första period som man tar slut på. Så jag håller tummarna för dig angelo.

• Alers

du behöver inte skicka ngt 037-intyg, a-kassorna kan idag hämta denna uppgift automatiskt via sitt hanteringssystem.

om du uppger ändrings-, ny- eller årsanmälan saknar betydelse.

ersättning enl. grundförsäkringen är också arbetslöshetsersättning.

• Jennaz

Alers; Jo jag vet att grundförsäkringen också är arbetslöshetsersättning. Men jag förklarade det så så att ingen skulle missförstå skillnaden...

• Alers

Jeol: OK, ja, det är bara extremt vanligt att folk tror att grundförsäkringen inte är arbetslöshetsersättning, att den bara utbetalas av Alfakassan, att alla har rätt till grundbeloppet o.s.v.. Det enda som egentligen skiljer grundersättningen från inkomstbortfallsförsäkring är att grundersättningen är lägre, och kan inte utbetalas till sökande under 20 år. :)

Svar på tråden Jag behöver lite hjälp med anmälan till A-kassa!!!