• medde

Jag är rädd att klippa klor på min hund!!

Hej....
    Min hund har för långa klor för jag är såååå rädd att klippa de.Jag örsöker... men så fort han regerar konstigt o det gör han varje gång ....så slutar jag....han blir oxå jätte rädd o börja darra....o jag bli så ledsen... varför ska ja plåga honom....ibland blöder det även om jag bara tar en liten bit....usch vad jobbit det är...

För ett tag sen så klippte hans frissa klorna...o han börja gnälla o gnälla ...att jag grät till slut....

jag vet inte vad jag ska göra?? ..jag vill ju att han bli av med de för de är så långa ...med ändå känns det fel att utsätta honom för det....:(((

Mvh

• Svar på tråden Jag är rädd att klippa klor på min hund!!
  • köttbullelydnad

Låter som om det är bättre du tar med hunden till en veterinär och klipper. Har de blivit för långa så har pulpan med stor sannolikhet växt ut alldeles för långt, vilket leder till att det blöder oavsett hur lite du klipper.
    Att du agerar som du gör och gråter och ömkar hunden gör inte situationen bättre då du med detta talar om för din hund att "Ja, fyf*n vad otäckt detta är. Det är lika bra du är livrädd", typ.
    Tar du hunden till en veterinär kan de söva och fixa iordning de långa klorna utan att det gör ont på hunden, de kan även underhålla klippandet åt dig för en mindre summa. De kan sina saker och daltar inte med hunden, vilket brukar göra att det går utan problem.

• Fruochmamma
    köttbullelydnad skrev 2009-04-21 11:07:13 följande:
    Låter som om det är bättre du tar med hunden till en veterinär och klipper. Har de blivit för långa så har pulpan med stor sannolikhet växt ut alldeles för långt, vilket leder till att det blöder oavsett hur lite du klipper.Att du agerar som du gör och gråter och ömkar hunden gör inte situationen bättre då du med detta talar om för din hund att "Ja, fyf*n vad otäckt detta är. Det är lika bra du är livrädd", typ.Tar du hunden till en veterinär kan de söva och fixa iordning de långa klorna utan att det gör ont på hunden, de kan även underhålla klippandet åt dig för en mindre summa. De kan sina saker och daltar inte med hunden, vilket brukar göra att det går utan problem.
    Håller med på alla sätt och vis! Annars kan du testa att fila ned dem.
  • medde

jag vet ju det men kan inte låta bli ...han är lite bortskämd.....
    men det blir nog bäst så ...både för mig o honom att vi gör det hos veterinären...han ska ändå dit för sin spruta...
    tack för rådet...

• Drakfisk

Äh, kloklipp, öronputs och liknande som helt enkelt MÅSTE göras på hundar. Oavsett om hunden gillar det eller inte ska det göras.

Min hund avskyr kloklippning, men eftersom jag inte bryr mig om vad han tycker i den frågan, klipper jag klorna en gång i veckan/en gång varannan vecka beroende på hur långa de hunnit bli.

Jag håller mig helt lugn men bestämd, han kan inte "slingra sig ur" klippandet genom att ynka eller pipa. Har jag sagt att det ska klippas -- då klipps det också. Numera gnäller han väääldigt sällan under kloklippningen, det kan vara någon sekund i början, men eftersom han vet att jag inte ger mig så tjänar det ingenting till att gnälla.

Jag tror benhårt på att det absolut bästa för hunden (oavsett situation) är att matte/husse håller sig lugn och visar att hon/han har kontrollen. Råkar man klippa i pulpan håller man sig absolut lugn, det gör inte speciellt ont för hunden, och det är INTE farligt. Är man osäker och daltar med sin hund, förstärker man bara hundens känsla av att kloklippning är jättefarligt och något man ska kämpa för att komma undan.

TS: det är nog bäst om du låter veterinären/veterinärassistenten klippa klorna nu till att börja med, och be dem gärna visa dig samtidigt hur du själv ska klippa klorna. Om man tittar på klon underifrån finns det ofta liksom ett "streck" var pulpan går, och när man väl lärt sig att identifiera den är det lätt att klippa klor. Du ska se att det går bättre för dig att klippa när du fått lära dig hur man gör.

Det är jätteviktigt att hålla klorna korta, långa, ovårdade klor kan dels riskera att gå av utomhus (kan bli större skador än om man råkar klippa i pulpan) och dels finns en risk för att hundens steg förändras, och att hunden börjar snedbelasta någon led.

• Zimlis

Jag råkade klippa sönder min hunds ena sporre {#lang_emotions_cry} Det va som så att hon ryckte till i samma sekund som jag klippte och då knäcktes sporren, blev operation hos veterinären och jag mådde så himla dåligt - det va ju en olycka.

Jag hade jättesvårt att klippa klorna efter det och ofta ofta så ryckte sambon in och klippte och jag tog henne vid ett par tillfällen till veterinären, samt att hon blev kloklippt hos hundtrimmaren.

Iaf så blev jag arg på mej själv för jag vet ju att jag _kan_ klippa klor, men en nervös hund och en nervös matte är ingen god kombination.

Så faktiskt så nu i veckan när jag va hundvakt åt syrrans hund, som är lugnet själv när det kommer till kloklipp så tog jag mod till mej och klippte först hennes klor och sen klippte jag min hunds klor (toppade bara, för att vara säker på att inte göra henne illa) och trots att min skrutta va som en mask på krok emellanåt så gick det bra - nu ska jag fortsätta att toppa hennes klor själv

Klia en hund och du har funnit en fast anställning.
  • medde
    Zimlis skrev 2009-04-21 12:20:24 följande:
    Jag råkade klippa sönder min hunds ena sporre Det va som så att hon ryckte till i samma sekund som jag klippte och då knäcktes sporren, blev operation hos veterinären och jag mådde så himla dåligt - det va ju en olycka.Jag hade jättesvårt att klippa klorna efter det och ofta ofta så ryckte sambon in och klippte och jag tog henne vid ett par tillfällen till veterinären, samt att hon blev kloklippt hos hundtrimmaren.Iaf så blev jag arg på mej själv för jag vet ju att jag _kan_ klippa klor, men en nervös hund och en nervös matte är ingen god kombination.Så faktiskt så nu i veckan när jag va hundvakt åt syrrans hund, som är lugnet själv när det kommer till kloklipp så tog jag mod till mej och klippte först hennes klor och sen klippte jag min hunds klor (toppade bara, för att vara säker på att inte göra henne illa) och trots att min skrutta va som en mask på krok emellanåt så gick det bra - nu ska jag fortsätta att toppa hennes klor själv
    usch...va jobbigt..stakars vovvsen....
    därför kan jag inte göra det ...om jag är så osäker ...då är det bättre att betala o nån annan gör det än att klippa hunden sönder....
    näää...jag låter det bli...så får veterinären göra det..
  • köttbullelydnad
    medde skrev 2009-04-21 15:25:35 följande:
    usch...va jobbigt..stakars vovvsen....därför kan jag inte göra det ...om jag är så osäker ...då är det bättre att betala o nån annan gör det än att klippa hunden sönder....näää...jag låter det bli...så får veterinären göra det..
    Det kan vara värt de där kronorna det kostar, bara ni slipper stressen - både hunden och du själv.
  • Zimlis
    köttbullelydnad skrev 2009-04-21 18:28:13 följande:
    Det kan vara värt de där kronorna det kostar, bara ni slipper stressen - både hunden och du själv.
    88:- kostar det på djursjukhuset i jönköping och de gånger jag var och klippte va det lätt värt pengarna
  • medde
    Zimlis skrev 2009-04-21 18:49:08 följande:
    88:- kostar det på djursjukhuset i jönköping och de gånger jag var och klippte va det lätt värt pengarna
    det är värt de pengarna faktist bara man slipper göra det själv!
  • köttbullelydnad
    Zimlis skrev 2009-04-21 18:49:08 följande:
    Svärföräldrarna betalar 250,- (+ bensinpengar, 8 mil t o r) hos en mindre veterinärstation, men eftersom de inte törs klippa själva (och jag numera totalvägrar efter X antal bett) så tycker de att det är värt det
  • hmcc

Jag förstår dom hundar som blvit klippta i pulpan.

Låt någon annan klippa dina naglar och den personen "råkar" klippa för långt in då och då.

Mina hundar har lite för långa klor och det mår dom inte det minsta dåligt av, hellre det än att jag klipper dom i pulpan.

Så klipp tunt, tunt tänk inte på klippandet som något jobbigt utan mer som en mysstund, så ser mina hundar det som somnar vid behandlingen.

• Zimlis

Jag tyckte det va pinsamt första gången jag ringde vet och beställde tid för kloklipp - tyckte det va ju något man ska klara själv - men jag förstod ju att det är definitivt inget ovanligt.

Ett tips till dej ts om du verkligen vill klippa, så klipp EN klo - ta bara lite i toppen så är det ingen risk att du klipper i pulpan.

• Yozefin

Förstår dig totalt, vi har en 4-åring hona ( blandras med inslag av rottweiler m.m ) som vi under några omständigheter inte kan klippa klorna på..trots att vissa påstår att det är så "enkelt" som att vara bestämd. Nej, men saken är den att hon får panikattacker och börjar hyperventilera, hon klarar inte av att man rör hennes tassar knappt och har aldrig gjort.. så efter rådfrågning med veterinär så ansåg dem att det var bäst att låta någon proffesionell göra det.

Det är inte meningen att kloklippning ska bli en negativ upplevelse eller ett stort stressmoment för hunden, och oavsett vad folk tror så är det inte alltid så lätt som att truga eller vara bestämd, inte när man har en hund som börjar hyperventilera och blir skräckslagen nästintill. Alla hundar klarar inte av det, så enkelt är det.. Jag hade aldrig fått för mig att envisas med att fortsätta stressa upp min hund bara för att dt ska vara så, en del verkar fullt övertygade om att matte/husse SKA klippa klorna.. varför förstår jag inte? Det är väl mycket förnuftigare att ta hunden till en veterinär och låta dem ta den biten så slipper man få en negativ upplevelse tillsammans med hunden? Vi försökte många gånger, men till slut kände vi bara att fy fan vad detta känns fel..vår lilla tjej blev SÅ stressad och rädd, höll sig undan en bra stund från oss och bara skakade.. ( vilket inte alls är likt henne, hon är världens keligaste och gladaste tik ) sedan dess har vi tagit henne till sjursjukhuset/veterinär och hon har fått lugnande ( deras rekommendation ), klorna har blivit klippa utan problem och hunden var strålande glad med fina klor efteråt. Nej.. man gör det bästa för hunden tycker jag, och det är då inte att stressa upp dem eller tvinga dem till saker.. jag råder dig att låta någon annan göra det, både du och din hund kommer må bättre av det. Lycka till

• Drakfisk
    Yozefin skrev 2009-04-22 10:54:13 följande:
    Förstår dig totalt, vi har en 4-åring hona ( blandras med inslag av rottweiler m.m ) som vi under några omständigheter inte kan klippa klorna på..trots att vissa påstår att det är så "enkelt" som att vara bestämd. Nej, men saken är den att hon får panikattacker och börjar hyperventilera, hon klarar inte av att man rör hennes tassar knappt och har aldrig gjort.. så efter rådfrågning med veterinär så ansåg dem att det var bäst att låta någon proffesionell göra det.Det är inte meningen att kloklippning ska bli en negativ upplevelse eller ett stort stressmoment för hunden, och oavsett vad folk tror så är det inte alltid så lätt som att truga eller vara bestämd, inte när man har en hund som börjar hyperventilera och blir skräckslagen nästintill. Alla hundar klarar inte av det, så enkelt är det.. Jag hade aldrig fått för mig att envisas med att fortsätta stressa upp min hund bara för att dt ska vara så, en del verkar fullt övertygade om att matte/husse SKA klippa klorna.. varför förstår jag inte? Det är väl mycket förnuftigare att ta hunden till en veterinär och låta dem ta den biten så slipper man få en negativ upplevelse tillsammans med hunden? Vi försökte många gånger, men till slut kände vi bara att fy fan vad detta känns fel..vår lilla tjej blev SÅ stressad och rädd, höll sig undan en bra stund från oss och bara skakade.. ( vilket inte alls är likt henne, hon är världens keligaste och gladaste tik ) sedan dess har vi tagit henne till sjursjukhuset/veterinär och hon har fått lugnande ( deras rekommendation ), klorna har blivit klippa utan problem och hunden var strålande glad med fina klor efteråt. Nej.. man gör det bästa för hunden tycker jag, och det är då inte att stressa upp dem eller tvinga dem till saker.. jag råder dig att låta någon annan göra det, både du och din hund kommer må bättre av det. Lycka till
    Det kanske inte framkom av mitt inlägg, men jag tycker att man måste träna hantering sakta men säkert. Om ens hund inte ens står ut med att man nuddar vid en tass måste man träna det; varje dag känna lite på tassen, belöna med godis. Successivt ökar man träningen till att man får hålla tassarna längre och längre i handen, man "låtsasklipper" med stängd klotång osv. Man måste gå väldigt långsamt framåt, men trägen vinner. Håller man sig bara lugn och bestämd brukar det mesta ordna sig.

Det är ju ett fritt land, men om man tycker det blir lite dyrt att ge ut ca 100 spänn i månaden i säg 10 års tid kan det ju vara värt att träna hantering för att börja klippa själv så småningom.
  • Yozefin
    Drakfisk skrev 2009-04-22 11:12:36 följande:
    Det kanske inte framkom av mitt inlägg, men jag tycker att man måste träna hantering sakta men säkert. Om ens hund inte ens står ut med att man nuddar vid en tass måste man träna det; varje dag känna lite på tassen, belöna med godis. Successivt ökar man träningen till att man får hålla tassarna längre och längre i handen, man "låtsasklipper" med stängd klotång osv. Man måste gå väldigt långsamt framåt, men trägen vinner. Håller man sig bara lugn och bestämd brukar det mesta ordna sig. Det är ju ett fritt land, men om man tycker det blir lite dyrt att ge ut ca 100 spänn i månaden i säg 10 års tid kan det ju vara värt att träna hantering för att börja klippa själv så småningom.
    Jag syftade dock inte på dig överhuvudtaget, jag vet bara andra som flugit på en direkt när man nämnt kloklippning och kommit med en massa råd och är övertygade om att det funkar..trots att jag menar på att vi försökt ett flertal gånger. Många gånger framstår man som en dålig hundägare för att man inte kan klippa hundens klor.. nu är det ju faktiskt så att alla hundar är och förblir olika. Vi har varit försiktiga,, provat med mysstund, belönat, varit lugnaoch bestämda, läst böcker, frågat om råd.. allt man någonsin kan göra, men när de till slut inte finns mer att göra? Visst blir det dyrt i längden, men som jag sa, vi har försökt..i över ett års tid, utan resultat - mer än att hunden får panikattacker. Det känns bara fel..
  • medde
    Yozefin skrev 2009-04-22 10:54:13 följande:
    Förstår dig totalt, vi har en 4-åring hona ( blandras med inslag av rottweiler m.m ) som vi under några omständigheter inte kan klippa klorna på..trots att vissa påstår att det är så "enkelt" som att vara bestämd. Nej, men saken är den att hon får panikattacker och börjar hyperventilera, hon klarar inte av att man rör hennes tassar knappt och har aldrig gjort.. så efter rådfrågning med veterinär så ansåg dem att det var bäst att låta någon proffesionell göra det.Det är inte meningen att kloklippning ska bli en negativ upplevelse eller ett stort stressmoment för hunden, och oavsett vad folk tror så är det inte alltid så lätt som att truga eller vara bestämd, inte när man har en hund som börjar hyperventilera och blir skräckslagen nästintill. Alla hundar klarar inte av det, så enkelt är det.. Jag hade aldrig fått för mig att envisas med att fortsätta stressa upp min hund bara för att dt ska vara så, en del verkar fullt övertygade om att matte/husse SKA klippa klorna.. varför förstår jag inte? Det är väl mycket förnuftigare att ta hunden till en veterinär och låta dem ta den biten så slipper man få en negativ upplevelse tillsammans med hunden? Vi försökte många gånger, men till slut kände vi bara att fy fan vad detta känns fel..vår lilla tjej blev SÅ stressad och rädd, höll sig undan en bra stund från oss och bara skakade.. ( vilket inte alls är likt henne, hon är världens keligaste och gladaste tik ) sedan dess har vi tagit henne till sjursjukhuset/veterinär och hon har fått lugnande ( deras rekommendation ), klorna har blivit klippa utan problem och hunden var strålande glad med fina klor efteråt. Nej.. man gör det bästa för hunden tycker jag, och det är då inte att stressa upp dem eller tvinga dem till saker.. jag råder dig att låta någon annan göra det, både du och din hund kommer må bättre av det. Lycka till
    verkligen bra sagt....jag tycker inte om när han eftet detta går ifrån mig gömmer sig o är rädd för mig...det vill man ju inte..han är min lilla hjärta så jag kan inte såra honom....så jag håller med alla som skrev att det bästa lösningen är att nån annan gör det....
  • köttbullelydnad
    medde skrev 2009-04-22 12:43:04 följande:
    verkligen bra sagt....jag tycker inte om när han eftet detta går ifrån mig gömmer sig o är rädd för mig...det vill man ju inte..han är min lilla hjärta så jag kan inte såra honom....så jag håller med alla som skrev att det bästa lösningen är att nån annan gör det....
    Du sårar inte hunden, de tänker inte på samma sätt som oss och har absolut inte samma känsloliv. Men som jag skrivit innan, gå till en veterinär för underhåll
  • UllaBella

Kolla med djuraffären. De kan ibland hjälpa till. Annars finns ju ofta någon salong man kan vända sig till. I stan finns det 2 djuraffärer som har ett speciellt rum där de klipper och trimmar, eller hade för ett par år sen iallafall. Jag har för mig att vi bet. 50:- för kloklippning.

Uppfödaren kanske kan hjälpa till annars? Ingen ide´att hålla på själv om man känner sig osäker, ingen som tjänar på det.

• Drakfisk
    medde skrev 2009-04-22 12:43:04 följande:
    Håller med Köttbullelydnad; du sårar honom inte. Djur har inte överhuvudtaget förmåga att tänka abstrakt (som vi människor har), djur följer instinkter och beteenden de lärt sig att fungerar. Ex: hunden ogillar hantering => gnäller och ser "ynklig ut" => matte tycker synd om hunden => hunden slipper hanteringen = har belönats i sitt beteende.

Jag tror att den bästa lösningen är att du låter någon annan klippa för tillfället, men du tränar lite hantering varje dag. Det kan vara så enkelt som att du i början känner på alla tassar 5 sekunder åt gången. Ingen klotång eller andra "hemskheter" framme. När någon annan klipper klorna passar du på att ställa frågor och titta på hur man gör när man klipper, så du lär dig bästa sättet att hantera hund och klotång.

Tro mig, hundar far INTE illa av att man bestämmer över dem; ge vovven en köttbulle när han/hon klarar av att man håller i tassen och allt obehag kommer att vara bortglömt
Svar på tråden Jag är rädd att klippa klor på min hund!!