• Hallonbåten

Piller mot laktos??

Hej!

Har flera vuxna laktosintoleranta vänner som ibland tar ett "laktospiller" för att t.ex. kunna ta en glass.

Är det någon som vet hur tidigt man kan ta ett sådant piller, eller om det finns liknande för barn?

Har en fyraåring som är laktosintolerant, och det hade varit fantastiskt att ibland kunna erbjuda honom en likadan glass som alla de andra barnen får, att han också får äta av tårtan på barnkalaset osv.

*Melvin 050715* + BF okt.
  • Svar på tråden Piller mot laktos??
  • Stor mamma

Prata med bvc om detta eller ring till barnmottagningen o hör. Min syster fick dessa piller första gången som 7 åring

• Hallonbåten

Jag ska prata med BVC nästa gång vi är där, det är ju dock inte jätteofta nuförtiden. Tänkte höra om det finns andra småbarnsföräldrar som vet först.

• Ccilla

dom tabletter vuxna äter finns receptfritt på apoteket, du får gå dit och kika, och läsa va d står om dosering för barn

• MalinAnnaJosefine

Finns receptfria tabletter på apoteket. Men jag själv tycker att man blir lika lät uppblåst i magen av dom, bara tar bort det andra onda och gasiga osv i magen.
    Sen finns det vissa hälsokost affärer som har bättre tabletter mot laktosen. Som inte ger några direkta biverkningar.

Bebis BF 090527
  • Bebis Anna

den tabletten jag har tatt är en enorm kapsel, men den kan man öppna och tömma ur på tex yougurt eller dylikt. så då kan jag tänka mig att man kan ge de till barn, men kan hända att de är från en viss ålder. kolla med apoteket.

• Hallonbåten

Tack för hjälpen, alla!

• Hallonbåten

Ifall det finns fler som undrar har jag nu hittat följande info:

Fråga
    Kan man ge Lactrase och andra preparat med laktasenzym till barn? Apotekets svar
    Ja, men ett barn bör inte egenvårdas med Lactrase eller liknande produkter utan fastställd diagnos eller inrådan från läkare, BVC eller liknande. Detta för att man inte ska missa en annan och allvarligare sjukdom, produkten i sig är helt ofarlig.

www.apoteket.se/rd/d/2536/a/9512/pg/0

Svar på tråden Piller mot laktos??